2018-09-01, 14:22
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Ja, det är märkligt. Precis lika märkligt som att Anders Larsson skickade varningsbrev en kort tid innan mordet.

Som sagt - vem var egentligen Ivan von Birchan? Jag vet inte därav frågan.
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Han var en Jugoslavisk person som hade arbetat i Afrika som legionär.
Birchan arbetade senare i Sverige som dörrvakt på Hotell Sheraton i Stockholm.
Sheraton ´ägdes´ i princip av CIA.
Men..en av våningarna förvaltades av den Kanadensiska beskickningen.
Ivan von Birchan tycks vara vid livet ännu, 66 år gammal enligt Ratsit.
Citera
2018-09-01, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tripak
Jag har nu läst ut boken. Den innehåller inget nytt utöver det som redan framförts i Filter. Det jag nämnde om att SE bytt keps tas inte upp senare i boken utan verkar vara en slutsats baserat på vittnesmålet från Securitasväktaren. Mycket tunt. Jag hade också förväntat mig en kommentar om fotografiet av åskådarna vid mordplatsen men det saknas. Petterssons teori är att SE tog höger ut från Skandia och rundade reklampelaren när han mötte LOP.
I övrigt en bra bok med samma budskap som Larssons bok. Jag tycker det känns trovärdigt. Alla andra teorier är så tillkrånglade.

Alltså, kanske låter som en dum fråga. Men hur många sidor är boken på, jämför med artiklarna i Filter? Hur kan privatspanarläraren fylla en hel bok om ingenting mer är nytt? Vad skriver han om egentligen?
Citera
2018-09-01, 16:03
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
CG Holm jobbade med PG Vinge på Industriförbundet och på Contras redaktion. Åt Industriförbundet vid samma tid jobbade även Bertil Wedin. Industriförbundets chef Axel Iveroth var ingen Palmevän och det var ju heller inte Holm, Vinge och Wedin.

Har inte sett någonstans att CG Holm jobbade på Säpo, däremot hade ju Contra-redaktionen goda förbindelser med folk på Säpo (Stig Johansson bl a) enligt ett av Borgnäs reportage.

Var det inte så att CG Holm bodde i Täby när SE bodde där? Och att "officersupprorets" Hans von Hofsten gjorde detsamma?

Att bo i samma kommun som någon annan är givetvis inte misstänkt på något vis.

Men med tanke på kontexten blir det nu plötsligt lite intressant. Enligt uppgift här i tråden kom nidbilden (måltavlan) på Palme i Contra från Täbymoderaterna. Där SE var verksam.

Och PG Vinge anställde som sagt Säpo-intendenten Alf Karlsson i sin säkerhetsfirma VIP ungefär ett år efter mordet.

Samme Alf Karlsson som i augusti 1985 gick ut i kvällspressen och sa att PKK hotade Palme till livet.
Samme Alf Karlsson som inte brydde sig om Birchans och Enerströms varningar.
Samme Alf Karlsson som av Lingärde pekades ut som mullvad i spaningsledningen.

Alf Karlsson hade jour på mordnatten och befann sig enligt flera poliser i den öppna sambandscentralen, något som han själv förnekade.

Vinge anställde väl även Säpos avlyssningsexpert Anders Waldman?

Lite intressant grupp människor det här. Man kan fortsätta länge men jag stannar där.

Det finns inga konkreta kopplingar till Sveavägen annat än att SE befann sig där och att Alf Karlsson jobbade på mordnatten och satt i spaningsledningen från dag 1.

Inte bara lite intressant grupp. Definitivt värda att granskas
Citera
2018-09-01, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Han var en Jugoslavisk person som hade arbetat i Afrika som legionär.
Birchan arbetade senare i Sverige som dörrvakt på Hotell Sheraton i Stockholm.
Sheraton ´ägdes´ i princip av CIA.
Men..en av våningarna förvaltades av den Kanadensiska beskickningen.

Bronfman….
Märkligt att VG (enligt Dan Hörning) gjorde inbrott på (eller jobbade på, hittar inte avsnitttet just nu) det enda andra företaget i Sverige som ägdes av ITT.

Ganska säker på att VG var resurs inom CIA.
Citera
2018-09-01, 17:04
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Märkligt att VG (enligt Dan Hörning) gjorde inbrott på (eller jobbade på, hittar inte avsnitttet just nu) det enda andra företaget i Sverige som ägdes av ITT.

Ganska säker på att VG var resurs inom CIA.
Nja, WACL i så fall. World Anti Communist League
VG reste till Israel och var en helhjärtad anhängare.
Citera
2018-09-01, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 232323
Alltså, kanske låter som en dum fråga. Men hur många sidor är boken på, jämför med artiklarna i Filter? Hur kan privatspanarläraren fylla en hel bok om ingenting mer är nytt? Vad skriver han om egentligen?

Det är 250 lättlästa sidor (en krona per sida i bokhandel) och jag läste den på några timmar. Han skriver lite utförligare och mer detaljerat om intervjuer, undersökningar mm. Dessutom omnämns samhällsklimat och synen på OP. Andra spår omnämns också. Som helhet en ganska bra bok men inget för den som letar detaljer.
Citera
2018-09-01, 17:11
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ivan von Birchan tycks vara vid livet ännu, 66 år gammal enligt Ratsit.

Varför tog man honom inte på allvar?
Citera
2018-09-01, 17:17
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Du ska akta dig för att måla ut den IE som i Europa under 23 år var på flykt undan rättvisan som en utflippad knarkare.

IE hade inflytelserika vänner vars gemensamma nämnare var att de var mycket förmögna, t.ex. Peter Gabriel i musikgruppen Pink Floyd.

Här en intervju (3:35 lång) med Annika Flodin från huset i Frankrike där hon sammanbodde med IE - då med namn Eugène Mallon - efter att han blivit dömd i USA.
https://www.youtube.com/watch?v=DkHD0ytsaE8

Här ett lite blodigt nyhetsinslag (3 min lång) från huset i Frankrike med Annika Flodin och IE efter att han försökt skära halsen av sig på grund av beslutet att han ska utvisas till USA.
https://www.youtube.com/watch?v=IXlAsC7Hiw8
Varning: Ira intervjuas med en blodig och uppskuren hals efter misslyckat självmord.

The story of Ira Einhorn kan ha bäring i MOP.
I nedanstående video - 19:23 lång - som beskriver hela hans story finns ett inslag om Annika Flodin med början 10:10 och ca. dryga minuten framåt.

Polisen som jagade IE på hade via tips från en av hans väninnor – som medgav att hon gett honom stora summor - spårat IE 1988 till en fastighet i Stockholm fyra kvarter från polishuset ägd av Annika Flodin. När IE blev varskodd om att de var honom på spåren lämnade han Stockholm i all hast samma år.

Annika Flodin var sedan inte det minsta samarbetsvillig med den svenska polisen som på uppdrag av Interpol ville ha uppgifter av henne om IE.

Även hon lämnade Sverige och köpte ett hus i Frankrike där paret Flodin & Einhorn (under annat namn) sammanbodde under flera år.
https://www.youtube.com/watch?v=qgJGK1RMzGA&t=1s
Inslaget om Annika Flodin i Stockholm 1988 kan ses från 9:50 för att få ett sammanhang och dryga minuten framåt.
Som sagt, Peter Gabriel spelade med Genesis.

Jag har alltid gillat Peter Gabriel men tittade på senare material och det kanske finns lite Ira Einhorn-influenser över honom ändå.

Se det hela:
https://www.youtube.com/watch?v=ROcm3EygFVc
Citera
2018-09-01, 17:27
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Varför tog man honom inte på allvar?
Jag kommer inte ihåg detaljerna, men fritt ur minnet:

IvB gick till Alf Karlsson på Säpo och till SAPs kansli och berättade. Ingen reagerade. AK förnekar att IvB kontaktat honom medan de han pratade med på SAP kommer ihåg varningen men säger att de inte riktigt tog den på allvar. AK var inte en vän av Palme, men väl med Palmes värsta kritiker.
Citera
2018-09-01, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tripak
Det är 250 lättlästa sidor (en krona per sida i bokhandel) och jag läste den på några timmar. Han skriver lite utförligare och mer detaljerat om intervjuer, undersökningar mm. Dessutom omnämns samhällsklimat och synen på OP. Andra spår omnämns också. Som helhet en ganska bra bok men inget för den som letar detaljer.

Ok, tack. Filter-redaktörerna har uppenbarligen drabbats av mental härdsmälta och/eller bara varit ute efter att marknadsföra sin journalistik stenhårt. Mattias Göransson har haft både rätt och fel förr i karriären så han kan tydligen vara hur säker han vill på Skandiamannen och sina publicistiska beslut.
Citera
2018-09-01, 19:47
Medlem
Citat:
Ok, tack. Filter-redaktörerna har uppenbarligen drabbats av mental härdsmälta och/eller bara varit ute efter att marknadsföra sin journalistik stenhårt. Mattias Göransson har haft både rätt och fel förr i karriären så han kan tydligen vara hur säker han vill på Skandiamannen och sina publicistiska beslut.

Jag kom på en uppgift som var ny i boken. Pettersson fick bekräftat från PU att SE aldrig utretts som möjlig gärningsman förrän nu...
Citera
2018-09-01, 20:53
Medlem
Citat:

Dom är redan marknadsförda.

"journalisterna har belönats med några av Sveriges tyngsta journalistiska utmärkelser, bland andra Stora journalistpriset**, Guldspaden, Årets tidskrift och Publicistklubbens stora pris."

Låter som klubben för inbördes beundran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in