• 1
  • 2
2018-09-07, 20:24
Medlem
S.Kandals avatar
Ett tips till sällskapet inför söndag. Plocka med er några blanka röstsedlar och lämna kvar dessa i båset. Jag är nämligen övertygad om att en satans massa människor inte har modet att välja rätt valsedel när respektive står bredvid. Då får dessa arma stackare chansen att rösta rätt till slut oavsett. Vet att flertalet av er tycker att detta är ett icke problem.

"-Det finns ju så många alternativa sätt att fixa rätt valsedel"

Jag kan däremot garantera er att tusentals människor inte finner det mödan värt. De går till vallokalen på söndag med respektive, precis som de alltid gjort. De tar endast en röstsedel. Samma som frun/maken, precis som de alltid gjort. Om det då plötsligt ligger en blank valsedel i båset, redo att användas, då lär den användas.

Valsedlarnas placering är för övrigt en riktig hjärtefråga för mig. I mina ögon är de svenska vallokalernas utformning ett demokratiskt förfall.
(FB) Regeringens äckliga beslut, valsedlarnas placering förblir oförändrade

Det lär vara bättre att "smuggla" lite blanka sedlar till båset än sds dito. Risken är annars överhängande att dessa försvinner snabbare än blixten.

Synpunter?
Senast redigerad av S.Kandal 2018-09-07 kl. 20:28.
Citera
2018-09-07, 20:47
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Ett tips till sällskapet inför söndag. Plocka med er några blanka röstsedlar och lämna kvar dessa i båset. Jag är nämligen övertygad om att en satans massa människor inte har modet att välja rätt valsedel när respektive står bredvid. Då får dessa arma stackare chansen att rösta rätt till slut oavsett. Vet att flertalet av er tycker att detta är ett icke problem.

Jag kan däremot garantera er att tusentals människor inte finner det mödan värt. De går till vallokalen på söndag med respektive, precis som de alltid gjort. De tar endast en röstsedel. Samma som frun/maken, precis som de alltid gjort. Om det då plötsligt ligger en blank valsedel i båset, redo att användas, då lär den användas.

Valsedlarnas placering är för övrigt en riktig hjärtefråga för mig. I mina ögon är de svenska vallokalernas utformning ett demokratiskt förfall.

Det lär vara bättre att "smuggla" lite blanka sedlar till båset än sds dito. Risken är annars överhängande att dessa försvinner snabbare än blixten.

Synpunter?

Har röstat i snart 10 val och det du säger har ofta förekommit.. inte tänkt på det tidigare men det ligger ofta några röstsedlar "kvarglömt" i båset. Vet inte om det skulle hjälpa SD eller något annat heller för delen... minns det nog mest som "skräp".
Citera
2018-09-08, 11:47
Medlem
S.Kandals avatar
Kommer precis tillbaka från en lokal där det går att förtidsrösta, detta i rent studiesyfte. Det var en skrämmande upplevelse, dvs precis som förväntat. Det var en lång kö ändå fram till valsedlarna, fanns inte en möjligt att missa vad framförvarande plockade för valsedel.

Detta är förfärligt!
Citera
2018-09-08, 11:49
Medlem
Röstade igår. Det jag gjorde är att jag plockade många sedlar samtidigt. S + V + MP + SD + M + L + C och sedan röstade jag SD.

Citera
2018-09-08, 11:52
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
Röstade igår. Det jag gjorde är att jag plockade många sedlar samtidigt. S + V + MP + SD + M + L + C och sedan röstade jag SD.

Härligt att höra. Problemet är att man inte ska behöva trixa för att i en demokrati bevara sin rätt att rösta anonymt.
Citera
2018-09-08, 11:53
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:

Synpunter?
Nog för att jag hört många av SDs sympatisörer kackla om valfusk i år. Men inte trodde jag att det var SDs sympatisörer som skulle utföra det.
Citera
2018-09-08, 11:55
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Nog för att jag hört många av SDs sympatisörer kackla om valfusk i år. Men inte trodde jag att det var SDs sympatisörer som skulle utföra det.

Varför är det valfusk att placera ett antal blanka sedlar i valbåset?
Citera
2018-09-08, 12:00
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Yttre påverkan.
Citera
2018-09-08, 12:04
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Yttre påverkan.

Haha, driver du med mig!? Du kan ju skriva Fi på lappen om du så önskar.

Eller anser du att det är troligt att Sd får fler röster om det ligger blanka sedlar i båset? Om du gör det så håller du ju helt med mig, dvs att nuvarande utformning är odemokratisk.
Citera
2018-09-08, 12:14
Medlem
S.Kandals avatar
Personligen ska jag ta en bunt blanka sedlar och placera dessa i båset. Min fru ska göra samma sak. Detta är förvisso ett piss i Mississippi men det känns gott i själen.
Citera
2018-09-08, 12:14
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:

Citat:
Det är ett brott att till exempel försöka hindra eller förvanska resultatet av ett val eller en omröstning. Det är också ett brott att ge eller ta emot belöning för att rösta på ett visst sätt eller för att inte rösta alls. Man får heller inte ta reda på hur någon annan har röstat.

Dessa händelser ska anmälas till polisen och kan leda till böter eller fängelse.

https://www.val.se/om-oss/lagar-och-...och-anmal.html

Att lämna kvar blanka valsedlar och hoppas på att folk skriver "SD" på dem kan mycket väl räknas som ett sätt att förvanska resultatet. Det skulle för övrigt bli ohållbart om alla skulle lämna valsedlar efter sig eftersom vi har åtta stycken partier i riksdagen. Tänk på träden...
Citera
2018-09-08, 12:22
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Att lämna kvar blanka valsedlar och hoppas på att folk skriver "SD" på dem kan mycket väl räknas som ett sätt att förvanska resultatet. Det skulle för övrigt bli ohållbart om alla skulle lämna valsedlar efter sig eftersom vi har åtta stycken partier i riksdagen. Tänk på träden...

Mycket märklig resonemang. Kommer det plötsligt en övernaturlig kraft och tar kontroll över personen i båset bara för att det ligger en blank sedel där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in