Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-09-12, 21:43
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Mashallah Karlsson visar att han har samma mördarmentalitet som jihadister. Kom ihåg detta innan ni röstar på SD nästa gång.

Vågar man hoppas på att mufti Abu Karlsson utlyser en fatwa på alla folkfiender?
Citera
2018-09-12, 21:43
Medlem
Ducadreams avatar
Det var väldigt synd att sådana uttalanden kom från honom. Han visade en human och personlig sida som jag gillade hos honom i det här programmet:

https://www.youtube.com/watch?v=OlPb1Ts9qYg

Han bör nog sluta dricka.
Citera
2018-09-12, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTrucker
Mattias Hans Karlssons inlägg på facebook med historiska återblickar har tydligen rönt uppmärksamhet och angripits av bland annat Jens Liljestrand i Expressen och historikern David Lindén i Nerikes Allehanda, där de försöker få det till att Mattias och sverigedemokraterna i allmänhet skulle vara okunniga i Sveriges historia. Eftersom jag inte har några officiella kanaler att bemöta dessa herrar i så gör jag det här istället.

Att Sverige varit ockuperat utgår jag, liksom Lindén, från att Mattias syftar på Kalmarunionen 1397-1523. Lindén invänder att det var en personalunion och inte en ockupation, men från svensk synvinkel är det fullt rimligt att betrakta det som en ockupation i minst lika hög grad som Norge betraktade "unionen" med Sverige 1814-1905 som en sådan. Danmark var under Kalmarunionen den helt dominerande staten och satte danska eller tyska fogdar på samtliga svenska slott (med undantag för ett par i Finland) - det är alltså alls inte någon "jäkla liten del" som Lindén skriver. Det är inte för inte som den officiella upplösningen av "unionen" 6 juni 1523 är en av anledningarna till att vi firar vår nationaldag just detta datum.

Även om hela Sverige aldrig varit ockuperat sedan dess så anser i varje fall jag att man måste räkna de mindre och tillfälliga ockupationerna, framför allt av Ryssland som höll Finland ockuperat (som då var en integrerad del av Sverige) under Stora Nordiska kriget, samt även Gotland och delar av Norrland under Finska kriget 1808-1809.

Sverige har också för det mesta stått helt ensamma under våra krig. Lindén nämner England och Holland som våra allierade under Stora Nordiska kriget, men dessa var inte formellt Sveriges allierade, utan tillsammans med Sverige och några tyska furstendömen så kallade garantimakter för Holstein-Gottorp, som Danmark hade angripit år 1700. Den engelsk-holländska "hjälpen" begränsades för övrigt till en flotta under amiral Rooke som aldrig kom i strid utan i stort sett bara visade sig i Öresund och vände när Sverige hade besegrat Danmark. Under resten av kriget, mot Sachsen-Polen och Ryssland, och senare även Preussen och Hannover, stod vi helt ensamma (om man inte räknar den korta och helt meningslösa alliansen med Turkiet 1710-1711, vilket herrar Liljestrand och Lindén förmodligen vill göra).

Så, för att direkt svara på Lindéns påståenden:

"Sverige har aldrig ockuperats av främmande stater." Jo, av Danmark och delvis av Ryssland.

"De utländska fogdarna var en jäkla liten del." Nej, de var helt centrala för Danmarks kontroll av landet.

"När attackerades vi och stod ensamma?" Under 20 av de 21 år som Stora Nordiska Kriget pågick. Bland annat.

Historia har alltid använts i politiska syften, och inte heller Sverigedemokraterna är oskyldiga till det; men Mattias inlägg var förmodligen inte menat som en historielektion, utan som uppmuntrande ord till medlemskåren och väljarna efter valrörelsen. Att angripa det från ett historiskt akademikerperspektiv är tämligen löjligt, och dessutom oärligt; jag utgår från att Lindén som historiker känner till de fakta jag anför här ovan minst lika bra som jag själv, och hans ledartext i NA måste därför betraktas som ett inlägg från en politisk motståndare snarare än en "historielektion".

Framförallt var det ju ett politiskt brandtal. De brukar sällan utmärka sig som akademiskt pregnanta och färdiga att klistra in i en doktorsavhandling. Att som gammelmediejournalisterna ens ge sig på ett brandtal med den utgångspunkten blir ju ännu larvigare än Mattias rätt högtravande pekoral.

Gammelmedia är sannerligen episkt nyttiga idioter.
De hugger i princip på alla krokar SD slänger ut.
Haha.... nu har vi dem! Utropar gammelmedia.
+4,7% utropar valmyndigheten.
Citera
2018-09-12, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Dumma sådana som inte kan svensk historia. Vi har alltid varit ensamma. Det är vi och ibland Finland mot världen. Kalmarunionen var inte en ockupation. Sverige är det enda landet någonsin som inte styrts av någon annan. Vi styrde t.ex de brittiska öarna under en tid. Världbäst i att aldrig varit ockuperade och världbäst i längst i fred. Det senare skadar oss ofantligt numera när vi liksom går under som folk. Så Mattias har inte fel alls. Om svenska etniska ska överleva en vinter till är detta nog sista chansen. Redan nu är det som att utomstående med S röster tar liksom 90%.
Det är väl lätt att vara ensam om man aldrig har krigat. Det behövdes ju inte under ww2 när gränserna öppnades och tyskarna fick passera fritt genom landet. Man behöver inte ockupera ett land som har svängdörrar. Sverige har aldrig hjälpt Finland i strid, det är enskilda frivilliga som har hjälpt till att fördriva ryssar och tyskar från finsk jord. Nu står ju för tusan SD anhängarna på rad vid gränsen för att vifta med knippen av blåsippor när Putin och ryssen kommer. Men då får dom runda Finland för genom kommer inte en ryssjävel. Så fortsätt spara på försvaret och säg nej till NATO så kommer er våta dröm om en stark ledare att gå i uppfyllelse. Hell Seger, välkommen och чаша herr Putin.
Citera
2018-09-12, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
Segra eller dö, det är ditt val, när stormen kommer en vacker dag.

Division s, det var alltså inte bara jag som fick lite vit makt 90 tals skiva vibbar av hans text.

undrar om han hade de i lurarna när han skrev?
Citera
2018-09-12, 21:49
Medlem
xmzs avatar
Jag utgår från att SD-trollen i Afs-tråden tar starkt avstånd från detta.
Citera
2018-09-12, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är väl lätt att vara ensam om man aldrig har krigat. Det behövdes ju inte under ww2 när gränserna öppnades och tyskarna fick passera fritt genom landet. Man behöver inte ockupera ett land som har svängdörrar. Sverige har aldrig hjälpt Finland i strid, det är enskilda frivilliga som har hjälpt till att fördriva ryssar och tyskar från finsk jord. Nu står ju för tusan SD anhängarna på rad vid gränsen för att vifta med knippen av blåsippor när Putin och ryssen kommer. Men då får dom runda Finland för genom kommer inte en ryssjävel. Så fortsätt spara på försvaret och säg nej till NATO så kommer er våta dröm om en stark ledare att gå i uppfyllelse. Hell Seger, välkommen och чаша herr Putin.

Han pratar givetvis ca 1000-1800 talet, Finland hörde till sverige då om du inte visste det.
Citera
2018-09-12, 21:50
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

Va fan snackar du om? Har du krigat? Jag har inte gjort det. Men utbildad för det. Hur många i dag levande har krigat? Bortsett från dessa irakier som leker krig. De bra irakierna i krig dog liksom redan 2003. Du fattar inte inte att Sverige - Danmark har världsrekord i antal krig mot varann. Det är i vårt blod. Hur många finnar idag levande har tror du varit i strid inte många. Tror närmast sett till svenska utlandsinsatser mer svenskar har varit det.
Senast redigerad av Zaedrews 2018-09-12 kl. 21:54.
Citera
2018-09-12, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
SD blir nog inte så mycket större än så här.
Speciellt när de aldrig lyckas komma till makten eller ens får inflytande. Samma sak har hänt med Wilders i Nederländerna. En röst på SD är kraut funding.
Citera
2018-09-12, 21:52
Medlem
Barbarmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xmz
Jag utgår från att SD-trollen i Afs-tråden tar starkt avstånd från detta.

Ett sådant avståndstagande ska jag givetvis genast producera. Vänta bara lite så ska jag byta tråd här
Citera
2018-09-12, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Hoppsan, verkar som om nån suttit och lyssnat på Bärsärkarna på fyllan

Det här påminner ju om sådant man själv skriver om på Flashback när spriten rusar genom hjärnan och vit-makt musiken dundrar i öronen.

Don't drink and Facebook
Full kl 14:08 ? Nja, det tror jag nog inte va !
Citera
2018-09-12, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Va fan snackar du om? Hur många i dag levande har krigat? Du fattar inte inte att Sverige - Danmark har världsrekord i antal krig mot varann. Det är i vårt blod. Hur många finnar idag levande har tror du varit i strid inte många. Tror närmast sett till svenska utlandsinsatser mer svenskar har varit det.
Du menar att det lever många svenskar och danskar som har krigat med varann. Tycker du inte själv att det känns lite löjligt att dra upp några gamla klanstrider från tiden innan Sverige ens var ett enat rike och krigen fördes med pilbåge och svärd för att backa upp M.K;s fyllesvammel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in