Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Resonemanget är galet och av önskekaraktär.
Att kalla M som fick 19% "inte populära" faller på sin egen orimlighet. De är näst mest populära uppenbarligen.
Att S skulle kunna "avradikalisera" SD genom samarbete är inte särskilt troligt, i vart fall inte om du tror på en ansvarsfull immigrationspolitik. I det fallet är det istället S som måste "radikaliseras". Uttryck av typen "rumsren" är i sig tomma, det ligger i betraktarens ögon. Själv tycker jag inte V och MP är rumsrena.
Många röstar på M för att de anses vara invandringskritiska men "godkända" av systemet och media. Förutom under Reinfeldt-epoken så har de dansat mellan 15-20 procent för det mesta de senaste tjugo-trettio åren. Långt ifrån den popularitet som S åtnjöt (och fortsatt åtnjuter) under väldigt lång tid.
Det var ju det jag sade, S skulle ta till sig det sansade i SD:s invandringspolitiska kritik, och SD skulle släppa det konstiga aborttjafset och kravet på invandringsstopp. Ett sunt och livskraftigt S med självförtroende och en vettig ledare hade gått åt danskt eller finskt håll och kört något liknande deras invandringspolitik. S behöver helt enkelt bli gråsossar igen. En jävla massa svenskar hade röstat på det och då hade kanske SD marginaliserats i och för sig.
S valde dock dårvänstervägen av någon anledning. S var aldrig det för mig, och inte för min föräldrageneration. S stod för sunt förnuft och ett närmast byråkratiskt realpolitiskt tänkande. Ordning och reda på torpet så att säga. Det har man lämnat av någon anledning.