Citat:
Ursprungligen postat av
Moosky
https://www.svd.se/lofven-om-sds-kri...-pahittad-kamp
Ungefär så är det nog många som anser just nu. Krigsretoriken är pinsam och tyder på en inkompetens som blottar sig för allmänheten. Förnuftet segrade så det måste svida så in i helvete för Karlsson och anhang.
Kan du definiera ”förnuftet”? För det är ganska lätt att tolka som regimlojalitet. Själv tycker jag det är lite otäckt faktiskt. Nu menar jag inte triviala saker som det här uttalandet, gissningsvis sprunget ur uppgivenhet efter storskalig mobbing och åsiktsförtryck uppbackat av precis allt som en regim har att tillgå, utan hur ett ord som förnuft har fått en sådan förskjutning i betydelse, att sådana saker som för inte allt för länge sedan sågs som ganska förnuftiga och alldagliga nu har blivit radikala, extremistiska och tabubelagda, till den grad att det får vuxna människor att gå i sådan mental barndom att man inte ens kan föra samtal med någon som inte tycker exakt som man själv tycker, eller snarare förväntas tycka, för det är bara då man är en god människa. Oavsett vad konsekvenserna kan tänkas bli.
Själv är jag förvånad över att någon tycker det är sensationell att gubben Adolf lyckades få med sig en hel befolkning, med samma retorik.