Citat:
Ursprungligen postat av
IngetNick2
Jag har nu fått avslag från ännu en ansökan till ett juniort jobb, där rekryteringspersonalen verkade jätteangelägen och kommenterade att jag gjorde jättebra ifrån mig på kodningsproven och att alla mina tidigare projekt såg imponerande ut. Ett par dagar efter intervjun så meddelar de att de letar efter någon mer erfaren och att jag nog inte skulle passa in i gruppdynamiken. Det här är långt från första gången jag får avslag av skäl som att jag saknar erfarenhet till en junior tjänst, eller att jag inte passar in i gruppdynamiken. Är det dags att sadla om och satsa på något annat?
Utifrån ditt inlägg finner vi inte något bevis på att någon har brist på programmerare.
Däremot kan många ansökare säga att arbetsgivare på sistone blivit alltför kräsna.
Om man ansöker till juniortjänst säger de att man inte har tillräckligt med erfarenhet.
Om man har arbetat 10 år inom branschen säger de att man är för överkvalificerad vilket de inte behöver betala för.
Om allt annat är i ordning säger de att man inte har bra referenser eller något liknande trams.
Att hitta ett bra jobb har blivit lika svårt som att hitta en älskvärd och hyfsad tjej till flickvän.
Programmerare är ju inte något smutsig och hårt jobb därför finns det många villiga att trycka på knapparna och bli betald.
Förr var de bara töntar som satt vid datorer hela tiden men numera har många smakat på detta jobb. Konkurrensen ökar minsann överallt på arbetsmarknaden.
Men det finns ju andra fiskar i havet för dig om du är ung, kunnig och flitig.
Lycka till! Grattis till Programmeraredagen förresten! Den
0x100:de dagen av året, liksom.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Programmerarens_dag