Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-13, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Tvärtom, det är så många kommer in. Prova rekryteringsföretag som Skill, Framtiden och AcademicWork rent av.

Prövat både Academic Work, och Framtiden.
Rekryteraren från AcademicWork var nog den mest oförskämda människa jag någonsin stött på. Han ansåg att jag skulle börja som lagerarbetare för att "jobba mig upp".
Citera
2018-09-13, 21:41
Medlem
Det är brist på stjärn-programmerare..
En ren gissning är Silicon Valley rekryterat de flesta.

Utomlands har man lite bättre lön, en massa förmåner och framförallt slipper man Svenskarna och skatten

Så när AMS försöker kvotera in ALU-programmerare som läst 20 poäng i dataspelvetenskap på Skövde högskola så blir det lite fel.
Citera
2018-09-13, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
. Han ansåg att jag skulle börja som lagerarbetare för att "jobba mig upp".

Wow vilken oseriös idiot.
Citera
2018-09-13, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Franz
Kanske är det ditt problem.
Du behöver ha mer av ett avtryck i de sociala medierna?

Det här anser jag illustrerar perfekt att det inte finns någon egentlig brist på programmerare. Du får inte ha för mycket social media, du får inte ha för lite.
Citera
2018-09-13, 21:44
Medlem
Citat:
Wow vilken oseriös idiot.

Jag prövade faktiskt AcademicWork en gång till efter detta. Då mötte jag en rekryterare som trodde att programmerarjobbet var som hans tidigare telefonförsäljarjobb, bara med dyrare produkter.
Citera
2018-09-13, 21:44
Medlem
F.B.Dases avatar
Citat:
Jag har nu fått avslag från ännu en ansökan till ett juniort jobb, där rekryteringspersonalen verkade jätteangelägen och kommenterade att jag gjorde jättebra ifrån mig på kodningsproven och att alla mina tidigare projekt såg imponerande ut. Ett par dagar efter intervjun så meddelar de att de letar efter någon mer erfaren och att jag nog inte skulle passa in i gruppdynamiken. Det här är långt från första gången jag får avslag av skäl som att jag saknar erfarenhet till en junior tjänst, eller att jag inte passar in i gruppdynamiken. Är det dags att sadla om och satsa på något annat?
Be om att få lite mer feedback på vad de grundar ditt beslut på.
Citera
2018-09-13, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.B.Dase
Be om att få lite mer feedback på vad de grundar ditt beslut på.

Det har jag gjort, det har varit total tystnad.
Citera
2018-09-13, 21:55
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Jag har nu fått avslag från ännu en ansökan till ett juniort jobb, där rekryteringspersonalen verkade jätteangelägen och kommenterade att jag gjorde jättebra ifrån mig på kodningsproven och att alla mina tidigare projekt såg imponerande ut. Ett par dagar efter intervjun så meddelar de att de letar efter någon mer erfaren och att jag nog inte skulle passa in i gruppdynamiken. Det här är långt från första gången jag får avslag av skäl som att jag saknar erfarenhet till en junior tjänst, eller att jag inte passar in i gruppdynamiken. Är det dags att sadla om och satsa på något annat?

Utifrån ditt inlägg finner vi inte något bevis på att någon har brist på programmerare.
Däremot kan många ansökare säga att arbetsgivare på sistone blivit alltför kräsna.
Om man ansöker till juniortjänst säger de att man inte har tillräckligt med erfarenhet.
Om man har arbetat 10 år inom branschen säger de att man är för överkvalificerad vilket de inte behöver betala för.
Om allt annat är i ordning säger de att man inte har bra referenser eller något liknande trams.
Att hitta ett bra jobb har blivit lika svårt som att hitta en älskvärd och hyfsad tjej till flickvän.
Programmerare är ju inte något smutsig och hårt jobb därför finns det många villiga att trycka på knapparna och bli betald.
Förr var de bara töntar som satt vid datorer hela tiden men numera har många smakat på detta jobb. Konkurrensen ökar minsann överallt på arbetsmarknaden.
Men det finns ju andra fiskar i havet för dig om du är ung, kunnig och flitig.
Lycka till! Grattis till Programmeraredagen förresten! Den 0x100:de dagen av året, liksom.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Programmerarens_dag
Citera
2018-09-13, 21:59
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:

Hade samma problem förra året. Förvänta dig inte förståelse av alla tursamma individer som får jobb innan examen, de tror att allt är lätt bara för att de och kanske deras kompisar hade det lätt. Deras verklighetsbild är snäv. Visst finns det många jobb och man får antagligen till slut om man ligger i, men att kalla det lätt är ju bara naivt.

Man måste ju ta statistiken i åtanke också, 15-20% har inte kvalificerat jobb efter 6 månader ville jag minnas. Det är inte en helt obetydlig siffra. Det är inget som säger att de övriga 80%:en får de jobben de vill ha heller. Även om många får jobb fort, så är det många som har problem.

Citat:
Kanske är det ditt problem.
Du behöver ha mer av ett avtryck i de sociala medierna?

Man ska ju inte behöva göra avtryck på nätet och via sociala medier för att få jobb. Det finns hur många som helst som inte gör det som får jobb. Till och med finns det folk som inte ens har profiler eller är sökbara.
Citera
2018-09-13, 22:03
Medlem
"inte passar in i gruppdynamiken" låter som något en osmart arbetsgivare som godhetssignalerar utåt med "mångfald" tar till när dom saknar förståelse för hur man bygger upp ett lyckat team med en mångfald av kompletterande personligheter.

Kämpa på!
Citera
2018-09-13, 22:27
Medlem
Citat:
Det här anser jag illustrerar perfekt att det inte finns någon egentlig brist på programmerare. Du får inte ha för mycket social media, du får inte ha för lite.

Nja, jag rekryterar en del, brukar inte ens googla folk och hittar jag inget är det absolut ingen anledning att tacka nej till en bra kandidat. Förstår om det är lätt att bli nojig efter några avslag.

Själv är jag försiktig med att anställa folk helt utan erfarenhet, men har du examen och hyfsade betyg från teknisk fysik och dessutom kan påvisa någon form av programmeringskunskap så borde du få jobb rätt enkelt.
Citera
2018-09-13, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expired
...
Själv är jag försiktig med att anställa folk helt utan erfarenhet, men har du examen och hyfsade betyg från teknisk fysik och dessutom kan påvisa någon form av programmeringskunskap så borde du få jobb rätt enkelt.

Den kravlistan borde med all önskvärd tydlighet visa att det inte finns någon programmerarbrist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in