Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-14, 11:27
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Vi har parlamentarism i Sverige. Partier med större siffror har som du kallar det "räknats" bort. Finns ingen anledning för ett seriöst parti att överhuvudtaget samarbeta med SD.

"Seriöst parti"? Detta är också något som etablissemanget gärna använder. Förr var det mer populärt att använda det mot Vänsterpartiet men idag använder man det framförallt mot SD.

Samma typ av idéer kan man använda kring partier som MP och KD också om man önskar. Det hela tenderar att bli ett löjligt spår att gå på och de enda som faktiskt står att tjäna på det är S och M i princip.

De sk "seriösa partierna" gör dessutom i regel en drös blundrar mellan åren så om ribban ligger på de nivåerna ......... så kan man undra vad som avses med detta "seriöst parti" egentligen. Bra på att fiffla och fuska?
Citera
2018-09-14, 11:29
Medlem
Jag håller med Samhällsnytt och artikeln där man skriver att detta val var det sista demokratiska valet i Sverige. Det är för övrigt en fråga om detta val var så "demokratiskt"

Om nu SD väljer att obstruera i riksdagen och inte stöda någon speciell politisk konstellation så är det ok. Hoppas att SD väljer att lägga ned sina röster då regeringsfrågan skall avgöras, möjligheterna att i ett senare skede rösta emot sittande regering i avgörande frågor kommer att presentera sig.

Morgan Johansson kommer att fortsätta att begränsa vår rätt att yttra oss i politiska frågor genom att ändra i grundlagen. EU kommer att ta fler beslut som begränsar våra rättigheter att göra som jag gjort i detta inlägg, länka till något/någon.
Så! Fäll på ni SD, det finns inget att ta hänsyn till längre.
https://samnytt.se/sveriges-sista-val-ar-har/
Citera
2018-09-14, 11:38
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kekistan
Bara jag som tror att Alliansen plus SD har allt att vinna på ett extraval?

KD gjorde ett starkt val långt över spärren och MP åkte nästan ut. Lägg där till att valdeltagandet hade blivit lägre vid ett extraval, vilket hade missgynnat S.

Situationen är också annorlunda för M än 2014 nu när de har en relativt inkörd partiledare och inte står med det oprövade kortet AKB.

Nej, jag har också fört fram den idén som någorlunda rimlig också.

Detta för att:
1. I regel tjänar större partier på extra val, dvs S, M och SD. Detta gör att det alltså finns en majoritet av väljarna som står att tjäna på detta.
2. Högerblocket står att tjäna på om S får fler röster för detta skulle kunna innebära färre röster för MP.
3. Ur högerns synvinkel skulle ett extra val kunna tydliggöra huruvida folket vill ha samarbete med SD eller ej

Man kan spinna detta på en rad olika vis om man vill, men att det skulle vara helt uteslutet att samtliga partier ser ett extra val som något helt orimligt och dåligt tycker jag mig inte se.
Citera
2018-09-14, 12:55
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om man kör med massinvandring trots att folket är emot det så byggs det upp rasism vilket kommer drabba även Björklunds barn förr eller senare. Är man på allvar emot rasism bör man därför inte skapa ett allt mer polariserat samhälle genom att avskaffa demokratin och låta politbyrån föra en politik som inte har folkets stöd.

Det är ingen som kör med invandring. Även en sd-regering hade fått kassera in den smällen. Sverige var inte riggat för den stöten helt enkelt.

Finns inte en chans att Åkesson skulle ha hunnit beställa taggtråd på världesmarknaden och rulla ut den längs våra gränser. Inte en chans.

Han hade fått anställa jakt på invandrare internt i Sverige med hjälp av sitt alldeles egna SS: Soldiers of Oden.
Citera
2018-09-14, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Jag måste instämma. Att bekämpa fascism är demokratiskt. En grundpelare i demokratin är alla människors lika värde. Det är den första grundvärderingen rasisten trampar på. Det är det som gör mej så förbannad när rasister gömmer sig bakom demokratin.

Ja alla människors lika värde bliver der trampet på, og det er der blevet siden 1990 da 52 islamiske lande vedtog Cairo deklarationen.

Alla människors lika värde gælder dermed ikke for muslimer, da de er mere værd end vantro.

Ja de muslimske rasister gemmer sig bag bakom demokratin ( så længe de ikke er i flertal i demokratin - når de er i flertal afskaffes demokratin og sharialov råder) - så det er muslimske rasister du skal være forbannad på for det er dem der forhindrer din idialverden i at folde sig ud.

http://cairo-deklarationen.blogspot.com/
Citera
2018-09-14, 13:00
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja alla människors lika värde bliver der trampet på, og det er der blevet siden 1990 da 52 islamiske lande vedtog Cairo deklarationen.

Alla människors lika värde gælder dermed ikke for muslimer, da de er mere værd end vantro.

Ja de muslimske rasister gemmer sig bag bakom demokratin ( så længe de ikke er i flertal i demokratin - når de er i flertal afskaffes demokratin og sharialov råder) - så det er muslimske rasister du skal være forbannad på for det er dem der forhindrer din idialverden i at folde sig ud.

http://cairo-deklarationen.blogspot.com/

Tyvärr känner jag inte alls till hur muslimer ser på saken. Däremot har jag studerat hur demokrati förhåller sig till begreppet alla människors lika värde. Det är det jag talar om. Men grotta gärna ner dej i Islam i stället så fortsätter vi andra att diskutera sd:s förhållande till demokratibegreppet.
Senast redigerad av Starback 2018-09-14 kl. 13:03.
Citera
2018-09-14, 13:12
Medlem
Citat:
Tyvärr känner jag inte alls till hur muslimer ser på saken. Däremot har jag studerat hur demokrati förhåller sig till begreppet alla människors lika värde. Det är det jag talar om. Men grotta gärna ner dej i Islam i stället så fortsätter vi andra att diskutera sd:s förhållande till demokratibegreppet.

Når en stor og voksende del af sveriges befolkning består af muslimer som er underlagt muslimsk ideologi så er det manipulation at lade som om at alla människors lika värde deles af alle undtaget af nogen frygtelige hvide svenskere som ikke har forstået noget som helst.

Muslimer bakker ikke op om alla människors lika värde - det er en kendsgerning - læs mit indsatte link og du vil blive oplyst - men det er du måske slet ikke interesseret i at blive, for så vælter det omhyggeligt opbyggede korthus.
Citera
2018-09-14, 13:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det är ingen som kör med invandring. Även en sd-regering hade fått kassera in den smällen. Sverige var inte riggat för den stöten helt enkelt.

Finns inte en chans att Åkesson skulle ha hunnit beställa taggtråd på världesmarknaden och rulla ut den längs våra gränser. Inte en chans.

Han hade fått anställa jakt på invandrare internt i Sverige med hjälp av sitt alldeles egna SS: Soldiers of Oden.

Jaha men varför klarar sig t.ex. Finland och Norge så mycket lindrigare då, har du funderat på det?

Citat:

Men då kanske du kan utveckla hur du ser på begreppet "alla människors lika värde", vad betyder det för dig? Är en terrorist från ett annat land lika mycket värd som en din mamma och vad är i så fall konsekvensen av det, att alla som vill ska få bo i Sverige och bli försörjda av svenskar?
Citera
2018-09-14, 14:09
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Jaha men varför klarar sig t.ex. Finland och Norge så mycket lindrigare då, har du funderat på det?

Men då kanske du kan utveckla hur du ser på begreppet "alla människors lika värde", vad betyder det för dig? Är en terrorist från ett annat land lika mycket värd som en din mamma och vad är i så fall konsekvensen av det, att alla som vill ska få bo i Sverige och bli försörjda av svenskar?

Finland ja. Inte alls lika känt som ett paradis som Sverige. Är det fem eller sex invandrare dom har tagit emot under en tioårsperiod? Skulle du själv åka till Finland om du behövde asyl? Tänkte väl inte det heller.

Begreppet alla människors lika värde är alls inte lika besvärligt eller svårt som du försöker att göra det till. Likhet inför lagen kanske du känner till. Att den utländske mördaren ska halshuggas med samma yxa som den svenske mördaren. Mitt straff för eventuell terrorism ska straffas enligt samma straffsats som din terrorism. En man - en röst, kanske du också instämmer i. Men då börjar du väl slingra dej så här; jamen den andre mannen hade mördat sin mamma etc etc i all oändlighet.

Din uppfattning om invandrare är så ålderdomliga och mossbelupna att man skulle kunna tro att du är skåning.
Senast redigerad av Starback 2018-09-14 kl. 14:14.
Citera
2018-09-14, 14:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Finland ja. Inte alls lika känt som ett paradis som Sverige. Är det fem eller sex invandrare dom har tagit emot under en tioårsperiod? Skulle du själv åka till Finland om du behövde asyl? Tänkte väl inte det heller.

Och varför tror du Finland och Norge är mindre känt av asylsökanden än Sverige, har du någon gissning?

Citat:
Begreppet alla människors lika värde är alls inte lika besvärligt eller svårt som du försöker att göra det till.

Jag försöker inte få det svårare än det är utan ställde raka frågor till dig om det.

Citat:
Likhet inför lagen kanske du känner till. Att den utländske mördaren ska halshuggas med samma yxa som den svenske mördaren. Mitt straff för eventuell terrorism ska straffas enligt samma straffsats som din terrorism. En man - en röst, kanske du också instämmer i. Men då börjar du väl slingra dej så här; jamen den andre mannen har mördat sin mamma etc etc i all oändlighet.

Så allas lika värde innebär att alla ska ha en röst, en röst var då någonstans, i Sverige trots att de inte är svenskar? Eller ska utlänningar inte ha rösträtt i Sverige men hur går då det ihop med det du skriver här?
Citera
2018-09-14, 14:23
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Och varför tror du Finland och Norge är mindre känt av asylsökanden än Sverige, har du någon gissning?

Jag försöker inte få det svårare än det är utan ställde raka frågor till dig om det.

Så allas lika värde innebär att alla ska ha en röst, en röst var då någonstans, i Sverige trots att de inte är svenskar? Eller ska utlänningar inte ha rösträtt i Sverige men hur går då det ihop med det du skriver här?
Du svarar inte på frågan. Skulle du själv åka till Finland och söka asyl?

Om du och jag skulle sitta och tjafsa om det skulle jag få gå OT och antagligen få en varning. Du har fått svar.
Citera
2018-09-14, 14:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Om du och jag skulle sitta och tjafsa om det skulle jag få gå OT och antagligen få en varning. Du har fått svar.

Allas lika värde innebar som du skrev att alla skulle ha en röst, och därmed anser du att alla världens medborgare ska ha rösträtt i Sverige. Det är förstås en helt absurd tanke men det är bra att du visar hur tossig du är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in