• 1
  • 2
2018-09-29, 20:38
Medlem
Jag sker en compiler att anvnda till java. Online versionerna r s jvla bkiga. Ngot frslag? VsCode upplever jag ocks som bkigt vad gller att kompilera kod. Vill ha s att det bara r att trycka p "start" och programmet startar.
Citera
2018-09-29, 21:23
Medlem
Sitkins avatar
r inte jdk tillrckligt bra fr att installera den eller?

Eller menar du IDE?
Citera
2018-09-30, 08:24
Medlem
vad r skillnaden?
Java development kit har jag installerat med ett IDE men det startar inte?
Senast redigerad av bosscs2 2018-09-30 kl. 08:54.
Citera
2018-09-30, 10:29
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
vad r skillnaden?
Java development kit har jag installerat med ett IDE men det startar inte?
Javakompilatorn r ett standaloneprogram som vilket som helst. Dess uppgift r att ta en javafil och kompilera den till java bytecode, dvs en classfil.

En IDE innehller frutom nn slags koppling till kompilatorn ven normalt sett en editor, samt lite andra verktyg, exempelvis profilers, databasexplorers etc beroende p vad fr IDE det r och vad fr plugins man har till den om sdana behvs.

Vad fr IDE anvnder du och vad betyder "den startar inte"? Fr du ngra felmeddelanden, vilka i sdana fall?

IDE = Integrated Development Environment btw.
Citera
2018-09-30, 15:40
Medlem
A java runtime or java development kit must be available in order to run Eclipse.

... Fast jag har installerat jdk. Vad r fel?
Citera
2018-09-30, 21:30
Moderator
Protons avatar
Citat:
A java runtime or java development kit must be available in order to run Eclipse.

https://stackoverflow.com/questions/...t-be-available

Kolla att du har samma typ av JDK som eclipse, det kommer inte funka om du har en 32-bitars JDK men en 64-bitars Eclipse och vice versa, lter hgst sannolikt att det r det som strular fr dig.
Citera
2018-10-10, 22:26
Avstngd
Citat:
Jag sker en compiler att anvnda till java. Online versionerna r s jvla bkiga. Ngot frslag? VsCode upplever jag ocks som bkigt vad gller att kompilera kod. Vill ha s att det bara r att trycka p "start" och programmet startar.

r det Java du ska anvnda s r det Eclipse du ska kra. Glm alla andra IDE's.

Anvnd OpenJDK 11.
Citera
2018-10-12, 22:10
Medlem
Sitter p eclipse nu. Funkar finfint.
Citera
2018-10-16, 19:12
Medlem
Citat:

man behver vanligtvis stta miljvariablerna rtt.

Nu verkar det ju fungera fr dig men prova att i konsolen skriva

java -version

samt

javac
Citera
2018-10-19, 22:21
Medlem
addicted2fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
r det Java du ska anvnda s r det Eclipse du ska kra. Glm alla andra IDE's.

Anvnd OpenJDK 11.

Well.. Inte helt sant. Eclipse r en bra rekommendation. Men att sga att det r den enda IDE som r ngot att bry sig om?

Hursom, det hr inte till denna trd, men jag tycker inte att det st som en sanning i ngot forum, plus att det r ett inskrnkt inlgg vad gller IDE.

Tjena p're!
Senast redigerad av addicted2fb 2018-10-19 kl. 22:24.
Citera
2018-10-20, 01:09
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av addicted2fb
Well.. Inte helt sant. Eclipse r en bra rekommendation. Men att sga att det r den enda IDE som r ngot att bry sig om?

Hursom, det hr inte till denna trd, men jag tycker inte att det st som en sanning i ngot forum, plus att det r ett inskrnkt inlgg vad gller IDE.

Tjena p're!

I verkligheten s r det viktigt att ha rtt verktyg. Att sitta med nano r bara bortkastad med tid.
Citera
2018-11-30, 21:43
Medlem
addicted2fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
I verkligheten s r det viktigt att ha rtt verktyg. Att sitta med nano r bara bortkastad med tid.

Min pong r att Eclipse r stort och gratis, men i min erfarenhet buggigt. Det finns bttre verktyg.. Ett exempel r: *trumvirvel* .. IntelliJ

Tjenapre
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in