Citat:
Ursprungligen postat av
Andran
Du kan ha helt rätt i att det inte är en ensam gärningsman, men din slutsats håller inte.
Jag har själv haft "förmånen" att träffa mördare som både är synnerligen intelligenta i traditionell mening och samtidigt klarar av att upprätthålla en fasad utåt. Personen (typen) kan vara både artig och sansad, men nästan alltid distanserad gentemot andra. Ofta också i förhållande till familj. Lite svårt att passa in eftersom moral och empati ligger på en snarast pre-pubertal nivå. Svart/vitt. Dock i en potent, kraftfull kropp.
Mordet i sig står inte i någon motsättning till den ordnade fasaden; just nu är dock fokus på att ta livet av någon. Inte professionellt, inte impulsivt, men utan större tanke på konsekvenser och helt motiverat enligt enkel logik, enligt en lite udda moral.
En gnutta tur i kombination med en riktigt usel polisiär insats har släppt fler än en mördare genom nätet.
Hur Palmes mördare ser ut vet vi inte, men man kan inte dela in mördare i grupper om "professionella hit men" och "vandrande psykoser". (Det kanske inte var så du menade, men kände ändå att jag ville nyansera bilden av handen som höll i vapnet)
Nej, jag vet. Råkar också vara relativt bevandrad i psykologi av skäl jag inte behöver gå in på här.
Vad jag menade var nog snarare att göra en rätt grov uppdelning av kompetenta och icke kompetenta gärningsmän av rena tydlighetsskäl.
Jag har studerat en hel del mord/attentat mot politiker och kända personer och en sak som brukar skilja ut den icke kompetente mördaren är att han/hon inte har någon idé eller plan för sin flykt från mordplatsen.
Vederbörande står ofta kvar eller gör ett halvhjärtat försök att undkomma.
Skälet till det bör vara att den icke kompetente mördarens mål var att mörda. Resten spelade ingen roll. Mihajlovic undkom ju - ett tag. Men lämnade bilder på sig själv + DNA-spår och mordvapen.
Chapman som sköt Lennon stod kvar och den unge man som mördade Yitzhak Rabin slog till mitt i en folkmassa där det fanns vakter och poliser. Inte en chans att undkomma. Mannen som sköt en massa skott mot Reagan kunde övermannas inom några sekunder liksom Sirhan som sköt en skur mot Robert Kennedy.
För mig uppvisar Palmes mördare faktiskt en annan profil. Dels avlossade han inte en serie skott på måfå och dels tycks han ha haft så god lokal kännedom att han förstod att han hade goda möjligheter att undkomma just där.
Jag vill, med LGWP och andra, hävda att han faktiskt träffade LP. Det skilde endast några millimeter mellan liv och död. Hon fick en skråma på ryggen. Det är inte "en miss från en meter". Den som missar skjuter förbi henne rakt ut i luften.
Att diskret ansluta till mordplatsen, vara helt lugn, avvakta rätt ögonblick, angripa bakifrån, skjuta ett direkt dödande skott, överblicka situationen och lugnt avvika in i en mörk gränd är ett beteende som inte framstår som oöverlagt/impulsivt. Dessutom har GM nu lyckats hålla sig oidentifierad i 32 år, en rätt stark prestation.
Det har trots allt inte saknats spår och utredningsinsatsen är den största i vår historia.
Det var väl lite det här som var min poäng. Sedan håller jag helt med dig om att man inte som regel genom en okulär besiktning genast kan avgöra vem som är en mördare och vem som inte är det. Det finns iskalla människor som kan konsten att dölja sina avsikter och sina gärningar. Tyvärr.
Det jag vänder mig emot i GMP är idén om den "spontant agerande" GM, dvs att han av en slump såg Palme på stan och där och då bestämde sig för att hämta ett vapen och skjuta statsministern. Det är främst det som framstår som ett osannolikt beteende.
Om man är redo att tillgripa så grovt våld utifrån en spontan ingivelse är man helt enkelt ingen särskilt balanserad och kalkylerande person. En sådan spontanist borde väl i så fall ha skjutit så fort Palme kom ut från biografen eller begått något annat betydande misstag.
Palmes mördare hade en mössa neddragen över huvudet, en mörk jacka/rock och han försvann snabbt in i mörkret direkt efter dådet. Ingen kan beskriva GM:s ansikte trots att ett 20-tal personer såg hela eller delar av mordförloppet från inte alltför långt håll.