2018-10-12, 00:32
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Visst är det väl möjligt, men jag vill inte ge mig in i spekulationer om enskilda namngivna polismän.
Tycker att vittnet ”Jerkers” eventuella identifiering av TP känns lite för vag.
Det finns en del signifikanta kännetecken som inte stämmer särskilt väl med hans beskrivning. Åtminstone inte med de bilder jag sett.

Den bisarre Lars Krantz buss-historia känns också den mycket osäker, och är inget jag fäster något större avseende vid.

Knarkspanarna är absolut ett av de hetaste spåren, och förr eller senare kommer vi nog att få veta mer.

Nuvarande PU tror jag har bra koll på läget.
Bara att sitta stilla i båten.

Lars Krantz hade många stolliga idéer och hans utpekande av Thomas Piltz är behäftat med en hel drös av osäkerhetsfaktorer. Men det är fastslaget att han var på Buss 43 genom andra vittnen. Att det hände något på bussen talar det faktum för att bussföraren Peter Löfgren oberoende av LK anmälde att han sett något märkligt på Buss 43s stopp vid Eriksbergsplan.
Citera
2018-10-12, 00:56
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
Du kan ha helt rätt i att det inte är en ensam gärningsman, men din slutsats håller inte.
Jag har själv haft "förmånen" att träffa mördare som både är synnerligen intelligenta i traditionell mening och samtidigt klarar av att upprätthålla en fasad utåt. Personen (typen) kan vara både artig och sansad, men nästan alltid distanserad gentemot andra. Ofta också i förhållande till familj. Lite svårt att passa in eftersom moral och empati ligger på en snarast pre-pubertal nivå. Svart/vitt. Dock i en potent, kraftfull kropp.

Mordet i sig står inte i någon motsättning till den ordnade fasaden; just nu är dock fokus på att ta livet av någon. Inte professionellt, inte impulsivt, men utan större tanke på konsekvenser och helt motiverat enligt enkel logik, enligt en lite udda moral.

En gnutta tur i kombination med en riktigt usel polisiär insats har släppt fler än en mördare genom nätet.

Hur Palmes mördare ser ut vet vi inte, men man kan inte dela in mördare i grupper om "professionella hit men" och "vandrande psykoser". (Det kanske inte var så du menade, men kände ändå att jag ville nyansera bilden av handen som höll i vapnet)

Nej, jag vet. Råkar också vara relativt bevandrad i psykologi av skäl jag inte behöver gå in på här.

Vad jag menade var nog snarare att göra en rätt grov uppdelning av kompetenta och icke kompetenta gärningsmän av rena tydlighetsskäl.

Jag har studerat en hel del mord/attentat mot politiker och kända personer och en sak som brukar skilja ut den icke kompetente mördaren är att han/hon inte har någon idé eller plan för sin flykt från mordplatsen.

Vederbörande står ofta kvar eller gör ett halvhjärtat försök att undkomma.

Skälet till det bör vara att den icke kompetente mördarens mål var att mörda. Resten spelade ingen roll. Mihajlovic undkom ju - ett tag. Men lämnade bilder på sig själv + DNA-spår och mordvapen.

Chapman som sköt Lennon stod kvar och den unge man som mördade Yitzhak Rabin slog till mitt i en folkmassa där det fanns vakter och poliser. Inte en chans att undkomma. Mannen som sköt en massa skott mot Reagan kunde övermannas inom några sekunder liksom Sirhan som sköt en skur mot Robert Kennedy.

För mig uppvisar Palmes mördare faktiskt en annan profil. Dels avlossade han inte en serie skott på måfå och dels tycks han ha haft så god lokal kännedom att han förstod att han hade goda möjligheter att undkomma just där.

Jag vill, med LGWP och andra, hävda att han faktiskt träffade LP. Det skilde endast några millimeter mellan liv och död. Hon fick en skråma på ryggen. Det är inte "en miss från en meter". Den som missar skjuter förbi henne rakt ut i luften.

Att diskret ansluta till mordplatsen, vara helt lugn, avvakta rätt ögonblick, angripa bakifrån, skjuta ett direkt dödande skott, överblicka situationen och lugnt avvika in i en mörk gränd är ett beteende som inte framstår som oöverlagt/impulsivt. Dessutom har GM nu lyckats hålla sig oidentifierad i 32 år, en rätt stark prestation.

Det har trots allt inte saknats spår och utredningsinsatsen är den största i vår historia.

Det var väl lite det här som var min poäng. Sedan håller jag helt med dig om att man inte som regel genom en okulär besiktning genast kan avgöra vem som är en mördare och vem som inte är det. Det finns iskalla människor som kan konsten att dölja sina avsikter och sina gärningar. Tyvärr.

Det jag vänder mig emot i GMP är idén om den "spontant agerande" GM, dvs att han av en slump såg Palme på stan och där och då bestämde sig för att hämta ett vapen och skjuta statsministern. Det är främst det som framstår som ett osannolikt beteende.

Om man är redo att tillgripa så grovt våld utifrån en spontan ingivelse är man helt enkelt ingen särskilt balanserad och kalkylerande person. En sådan spontanist borde väl i så fall ha skjutit så fort Palme kom ut från biografen eller begått något annat betydande misstag.

Palmes mördare hade en mössa neddragen över huvudet, en mörk jacka/rock och han försvann snabbt in i mörkret direkt efter dådet. Ingen kan beskriva GM:s ansikte trots att ett 20-tal personer såg hela eller delar av mordförloppet från inte alltför långt håll.
Senast redigerad av Basfakta 2018-10-12 kl. 01:07.
Citera
2018-10-12, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Normalt sett bar de dolt tjänstevapen. 2003 var det väl uppmärksammat då rikskriminalens chef
under semestern utfärdade förbud för ett drygt 100tal poliser på rikskring mm som inte gjort skjutprovet att bära vapen bland allmänheten (inkl Palmegruppen mfl).

Flera av dem föredrog revolver 38/357.

I wonder if Hans Melander actually went and got the S & W to test it.
Or do you think he might have been too busy having Friday coffee with a scrumptious Swedish bulle?
If you think the S & W is a fantasy - think again!
Citera
2018-10-12, 11:09
Medlem
ieshos avatar
Sedan hösten -85(?) pågick spaning mot Sigge Cedergren och Oxen, på Tegnérgatan och Luntmakargatan, samt kanske allmänt uppe på "åsen". På Tegnérgatan uppträdde spanarna så indiskret att grannar såg dem och förstod att de spanade på just Sigge. Den granne som bodde ovanför Sigge utgick ifrån att också Sigge såg spaningen. Det är den spaningen som bl.a. resulterat i de kända bilderna av Christer Pettersson från den tiden, när han springer mot porten där Sigge bodde och när han står utanför porten och pratar med en langarboss Bosse Jonsson. Pettersson tycks inte veta om att han blir fotograferad, vilket vore lite konstigt om nu Sigge kände till spaningarna.

Antagligen upphörde spaningarna direkt efter mordet, men några månader senare satt Sigge häktad i Handen, antagligen för narkotikabrott.

Jag vet inte om spaningarna pågick på nyårsafton 1985-86, men just den natten var det någon som gjorde inbrott i SAP:s högkvarter på Sveavägen 68. En person i blå jacka sparkade sönder entrédörren och lyckades därigenom ta sig in för att strax efteråt komma ut med något som såg ut som en resväska. Vittnen följde efter tjuven in på Tegnérgatan där denne hoppade in i en gul Saab med med en dörr i en annan färg. Mannens signalement: 25-30 år, mörkt hår, kraftigt byggd, rörde sig buffligt och såg hotfull ut.
Senast redigerad av iesho 2018-10-12 kl. 11:21.
Citera
2018-10-12, 13:25
Medlem
ben-varfors avatar
Theutenbergs dagböcker dokumenterar Sverker Åströms och Pierre
Schoris tid på UD. En naturlig fråga blir då vad som hänt med
entouraget på senare år. Lever entouraget vidare i nya former
och med nya personer? Kan det i så fall styra bilden av
vad som hände för 30 år sedan?

https://ledarsidorna.se/2018/10/261-...s-personskydd/

https://www.thelocal.se/20130426/47574
Citera
2018-10-12, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Lars Krantz hade många stolliga idéer och hans utpekande av Thomas Piltz är behäftat med en hel drös av osäkerhetsfaktorer. Men det är fastslaget att han var på Buss 43 genom andra vittnen. Att det hände något på bussen talar det faktum för att bussföraren Peter Löfgren oberoende av LK anmälde att han sett något märkligt på Buss 43s stopp vid Eriksbergsplan.
Dessa gravt störda poliser D,E borde ha valt en annan yrkesbana, och kan för min del gott få leva med misstankarna, men om man ska vara saklig, så finns det inte mycket mer än ett par vaga iakttagelser som med några få procents säkerhet knyter dem till en plats flera hundra meter från mordplatsen.
Det är problemet.
Ett stort problem är att vittnet Jerker beskriver polismannen D som ljushårig, detta har jag själv hört honom säga i en intervju,,,medan Krantz beskriver honom som mörkhårig. Det borde alltså inte ens vara samma man.

Bussföraren tyckte enl HH att han såg ut som en utlänning, och jag har förstått att även Löfgrens historia förändrats en hel del över tid, och där har väl Krantz haft en viss inverkan kan man förmoda.

Sedan är det ju allt som oftast så, att när man försöker tillgodogöra sig saklig neutral information om dylika omständigheter så står oftast ord mot ord, och upphovsmannens agenda spelar ofta en avgörande roll.
Det är helt enkelt omöjligt att veta vilken version som är den rätta.
Det är därför inte mycket att fundera över.
Citera
2018-10-12, 13:56
Medlem
ieshos avatar
Hur ser förberedelserna ut i ett scenario där mördarna snabbt samlades när det stod klart att makarna Palme skulle gå på bio samma kväll? Själva menade de att de bestämde sig i sista minuten vad de skulle göra, medan ett flertal uppgifter talar om att mordet på Palme var nära eller mycket nära förestående.
Citera
2018-10-12, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Hur ser förberedelserna ut i ett scenario där mördarna snabbt samlades när det stod klart att makarna Palme skulle gå på bio samma kväll? Själva menade de att de bestämde sig i sista minuten vad de skulle göra, medan ett flertal uppgifter talar om att mordet på Palme var nära eller mycket nära förestående.

Så tillvida inte telefonen på Västerlånggatan 31 var avlyssnad så hade de ingen aning om Grand och ”Bröderna Mozart”.

Ponera att den INTE var det:

Då krävdes spanare utanför porten. Som sedan ringde ihop folk när det stod klart att makarna klev in på Grand alternativt pratade om det på vägen dit i Tunnelbanevagnen.

Svårt att se ett sådant scenario.

Var de däremot avlyssnade så hade de naturligtvis mer tid på sig. Men eftersom de inte visste om de skulle avlägsna sig efter bion i taxi eller gå från Grand så är de tvungna att skjuta utanför dörrarna alternativt utanför hemmet vid taxin.

Jag tror fortfarande mest på en ensam GM, och där ligger SE närmast.

Men jag skulle även kunna tänka mig en liten grupp om två-tre.

Betänk att de flesta WT-vittnena hörde av sig EFTER att polisen gått ut med att de ville ha tag i sådana som sett just sådana.

Vill polisen ha tag i vittnen som sett en man utanför min port i går kväll skulle jag också ringa in. För det såg jag. En man.

Eller om de ville ha tag i folk som sett bilar på tomgång. Sådana står överallt.

Eller springande män. De ser man också varje kväll. Alla observationer passar in i det scenario man själv ligger närmast.

Men som sagt. Klart att Palme kan ha fallit offer för en polis och hans polare.
Citera
2018-10-12, 17:59
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Fick beslut av Hans Melander.

För att dubbelkolla med honom skrev jag en överdrivet tydlig fråga om det är korrekt att person med namnet förekommer i PU.

Han skrev då att det gör det.
Jag läste breven du fick från PU daterad 2018-05-15 och 2018-10-10 Kanske kan jag hjälpa dig? Vittnet AE anmälde sitt vittnesmål och vad han sett under kvällen till polisen nästföljande dag 1986-03-01 Det dröjde dock ett par år innan PU hörde av sig för att följa upp hans vittnesmål. Vad är det du vill veta?
Senast redigerad av 299792458 2018-10-12 kl. 18:30.
Citera
2018-10-12, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag läste breven du fick från PU daterad 2018-05-15 och 2018-10-10 Kanske kan jag hjälpa dig? Vittnet AE anmälde sitt vittnesmål och vad han sett under kvällen till polisen nästföljande dag 1986-03-01 Det dröjde dock ett par år innan PU hörde av sig för att följa upp hans vittnesmål. Vad är det du vill veta?

Jag kollade med Skatteverket; det finns ingen Christoffer Almsäter. Vänligen ge data på Anders Ekman om du har.
Citera
2018-10-12, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Jag kollade med Skatteverket; det finns ingen Christoffer Almsäter. Vänligen ge data på Anders Ekman om du har.
Kunde skatteverket berätta om det funnits någon med det namnet, utflyttad eller avliden?
Han kan ju också ha bytt namn, eller fått ny identitet?
Citera
2018-10-12, 20:11
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Ja det har jag, men det var väl inte därför PeoFallmo skrev till PU. Jag tror PeoFallmo ville läsa dereas vittnesmål. Det är därför jag frågar honom, vad det är han vill veta? Kanske jag kan svara?

På väg till Sveavägen korsade AE och hans kompis Regeringsgatan ....
Senast redigerad av 299792458 2018-10-12 kl. 20:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in