Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-12-25, 14:42
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av king_ozzelott
Det är allt olika och beroende på vilken stad du tänkte dig?!

Kolla på Gratka.pl eller Olx.pl. Du kanske behöver översätta dem om det inte finns en sådan funktion uppe i högra hörnet.

//Ozzelott

Tack för svar på en dumt formulerad fråga.
Citera
2017-12-25, 22:15
Medlem
king_ozzelotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Tack för svar på en dumt formulerad fråga.

Ingen fara, inte alltid jag är bra på att formulera svar heller om jag ska vara riktigt ärlig. Men för hus kolla områden i söder, runt Warszawa, Poznan eller upp mot Sopot / Gdansk.

//Ozzelott
Citera
2017-12-26, 22:22
Medlem
Jag har tänkt att flytta till Polen själv, har polskt medborgarskap, men jag har knappt någon aning om hur det ser ut där nere med allt pappersarbete och sådant. Tänkte börja jobba på något företag inom call center eller något liknande, där de behöver svenskan. Jag har dock ingen enfarenhet av detta själv.

Vad ska man egentligen göra först, när man kommer dit? Jag tänker hyra ut ett rum i början, men har knappt någon idé om vad som händer sedan, försäkringar osv.

Är det 'svårt' att bo där själv? Är själv ung, och jag vet inte hur det kommer gå för mig. Har dock kontakter i Warszawa och ihopsparade pengar, ifall något faktiskt går snett.
Citera
2018-01-15, 21:31
Medlem
ChiCoLas avatar
Har kommit in på ett universitet i Krakow, eller utbytesstudier. Jag står i valet och kvalet huruvida jag ska tacka ja eller nej. Ville egentligen åt andra hållet men det blev detta nu.

1, hur är knullchanser? Är varken modell eller något vrak. Är det lätt med hemsläp eller Tinder ? O är de polska kvinnorna klängiga eller har de också den ONS-mentalitet som de svenska små liven har ?

2, något tips på vad man gör på fritiden i större polska städer ? Är det vanligt att åka runt o kolla landet ?

3. Några rekommendationer på var man börjar leta efter boende ?
Citera
2018-09-26, 12:44
Medlem
WheelofFortunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiCoLa
Har kommit in på ett universitet i Krakow, eller utbytesstudier. Jag står i valet och kvalet huruvida jag ska tacka ja eller nej. Ville egentligen åt andra hållet men det blev detta nu.

1, hur är knullchanser? Är varken modell eller något vrak. Är det lätt med hemsläp eller Tinder ? O är de polska kvinnorna klängiga eller har de också den ONS-mentalitet som de svenska små liven har ?

2, något tips på vad man gör på fritiden i större polska städer ? Är det vanligt att åka runt o kolla landet ?

3. Några rekommendationer på var man börjar leta efter boende ?

Polen är ett konservativt land. Om du åker dit för att bara knulla lär du bli sedd som en jobbig invandrare till sist.

Många är djupt troende katoliker och genosmnittsåldern för att förlora oskulden är 18 år i genomsnitt. Det är ett land som värdesätter förhållanden och giftemål, inte ONS.
Citera
2018-09-27, 07:44
Medlem
VaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WheelofFortune
Polen är ett konservativt land. Om du åker dit för att bara knulla lär du bli sedd som en jobbig invandrare till sist.

Många är djupt troende katoliker och genosmnittsåldern för att förlora oskulden är 18 år i genomsnitt. Det är ett land som värdesätter förhållanden och giftemål, inte ONS.

Du måste skämta om du på allvar påstår att ungdomar där är "djupt troende". De enda som är det är babcie på 70+.

De är minst lika kåta av sig där som här, bara det att man är mer försiktig vad gäller graviditet. Här tycks man utföra abort som om man går till Ica och köper en cola, där nere är det inte lika lätt att fixa en sådan sak.

Så det där köper jag inte riktigt, även om de som studerar på högre nivå inte är lika lösaktiga så finns behovet och suget hos dessa med, jag har har haft ihop det med "troende" tjejer med och de var nå riktiga jävla hungriga hyndor, så så jävla "oskyldiga" är de inte p.g.a. religionen.
Citera
2018-10-05, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VaBank
Du måste skämta om du på allvar påstår att ungdomar där är "djupt troende". De enda som är det är babcie på 70+.

De är minst lika kåta av sig där som här, bara det att man är mer försiktig vad gäller graviditet. Här tycks man utföra abort som om man går till Ica och köper en cola, där nere är det inte lika lätt att fixa en sådan sak.

Så det där köper jag inte riktigt, även om de som studerar på högre nivå inte är lika lösaktiga så finns behovet och suget hos dessa med, jag har har haft ihop det med "troende" tjejer med och de var nå riktiga jävla hungriga hyndor, så så jävla "oskyldiga" är de inte p.g.a. religionen.

Då var det VERKLIGEN inga RIKTIGA troende du träffade på. En RIKTIG troende skulle ALDRIG tillåta sig vara lössläppt. Det finns spärrar i varje människa, så att säga
Citera
2018-10-05, 11:27
Medlem
Har mina funderingar på att flytta till Polen och har haft i något år med tanke på hur Sverige kommer vara i framtiden så vill jag att mina framtida barn ska växa upp säkert och inte i någon slags Sydafrika light version.

antar att frågan säkert ställts 400gånger tidigare! Hur är det med språket i Polen, klarar man sig på engelska medans man pluggar polska? Är det dyrt med lägenheter ( hyres,köpes?), hur ser polens arbetsmarknad ut! Någon som har lust att skriva eller länka någon matnyttig info!
Citera
2018-10-21, 00:14
Medlem
GormDenGamles avatar
Köpa ett hem nära en flygplats; pris? Och var hittar man dessa?
Citera
2018-10-22, 15:48
Medlem
Tex  OLX.pl 
I Polen finns många regionala sidor så det underlättar om du kan berätta vilken stad du är intresserad av.
Citera
2018-10-22, 16:14
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rajttrack
Tex  OLX.pl 
I Polen finns många regionala sidor så det underlättar om du kan berätta vilken stad du är intresserad av.

Tack! Men har du ingen på engelska?

Ingen speciell stad. Mera en gemytlig, mysig, lugn och trygg stad.
Behöver inte vara en stad. Kan även vara landsbygden.
Citera
2018-10-25, 06:54
Medlem
VaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visnja
Då var det VERKLIGEN inga RIKTIGA troende du träffade på. En RIKTIG troende skulle ALDRIG tillåta sig vara lössläppt. Det finns spärrar i varje människa, så att säga

De är lika troende som den överväldigande majoriteten av muslimerna här påstår sig vara.

De är visserligen större % än t.ex. här som är "troende" katoliker, men fortfarande är de förhållandevis få som kan anses just som troende tillsättet som en babcia på 70 år.

Jag har ett större flertal unga bekanta och de är knappast troende mer än "troende" p.g.a. andra orsaker som de skyltar med.

Nog för att nationalismen och patrioismen har växt sig starkare senaste åren - och den kyrkliga delen därtill, så är det fortfarande knappast mer än ytligt så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in