Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-10-25, 09:21
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chicki
Har mina funderingar på att flytta till Polen och har haft i något år med tanke på hur Sverige kommer vara i framtiden så vill jag att mina framtida barn ska växa upp säkert och inte i någon slags Sydafrika light version.

antar att frågan säkert ställts 400gånger tidigare! Hur är det med språket i Polen, klarar man sig på engelska medans man pluggar polska? Är det dyrt med lägenheter ( hyres,köpes?), hur ser polens arbetsmarknad ut! Någon som har lust att skriva eller länka någon matnyttig info!
Det är lite till och från. De som kan bäst engelska är oftast unga. Går du till en pub t ex så kan de oftast väldigt bra engelska. Men ska du handla mat så kommer du nog få anstränga dig lite mer.

Men polacker är ett trevligt folk, även fast de ser jävligt sura ut, så de kommer nog vara förstående med att du har svårt med språket, men ändå försöker.
Citera
2019-09-04, 19:10
Medlem
nicketsomgorenglads avatar
Finns det någon boende i Polen i dagsläget i tråden eller som bott där nyligen?

mvh
Citera
2019-09-22, 07:42
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicketsomgorenglad
Finns det någon boende i Polen i dagsläget i tråden eller som bott där nyligen?

mvh
japp
Citera
2019-09-22, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
japp

Hur upplever du arbetsmarknaden för folk med hög teknisk kompetens, typ ingenjörer? Min partner är från Polen och tjatar hål i huvudet på mig om att vi kanske ska flytta dit. Har 600k/år här i Sverige, så förväntar mig inget i närheten av det. Dock så att man kan ha en bra levnadsstandard förväntar jag mig.
Citera
2019-09-22, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Hur upplever du arbetsmarknaden för folk med hög teknisk kompetens, typ ingenjörer? Min partner är från Polen och tjatar hål i huvudet på mig om att vi kanske ska flytta dit. Har 600k/år här i Sverige, så förväntar mig inget i närheten av det. Dock så att man kan ha en bra levnadsstandard förväntar jag mig.
Den är troligen god.
Polens största problem är brain drain. Unga välutbildade flyr stället. Borde finnas ett underskott.
Citera
2019-09-23, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av king_ozzelott
Jag får ut 8.400 SEK. Det räcker gott och väl här.

Om man handlar på www.biedronka.pl, Lidl.pl, Tesco.pl och/Eller Carrefour.pl =)

//Ozzelott

Sämre än vad knegarna tjänar i Kina.....varför inte arbeta i Kina eller Vietnam istället? Bättre lön och billigare.
Citera
2019-09-23, 13:07
Medlem
king_ozzelotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Sämre än vad knegarna tjänar i Kina.....varför inte arbeta i Kina eller Vietnam istället? Bättre lön och billigare.

Haha, ja du, detta var länge sedan nu!,
Idag får du en bruttolön om 7 - 10k PLN.

//Ozzelott
Citera
2019-09-23, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av king_ozzelott
Haha, ja du, detta var länge sedan nu!,
Idag får du en bruttolön om 7 - 10k PLN.

//Ozzelott

Ah okej, hur mycket blir det efter skatt? Då är lönerna nästan lika höga som i Sverige! Vad kostar en etta att hyra nu? Vad tjänar en systemutvecklare?
Citera
2019-09-23, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Tack! Men har du ingen på engelska?

Ingen speciell stad. Mera en gemytlig, mysig, lugn och trygg stad.
Behöver inte vara en stad. Kan även vara landsbygden.

På engelsk:

https://realting.com/property-for-sa...ort=popularity

https://ee24.com/poland/
Citera
2019-09-23, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Köpa ett hem nära en flygplats; pris? Och var hittar man dessa?

16 min. I bil til Wroclaw AirPort:

https://ee24.com/poland/lower-silesi...houses/723776/
Citera
2019-09-25, 20:55
Medlem
king_ozzelotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Ah okej, hur mycket blir det efter skatt? Då är lönerna nästan lika höga som i Sverige! Vad kostar en etta att hyra nu? Vad tjänar en systemutvecklare?

Kika på Calculla poland på Google, där får du en rimlig uppfattning. Tänk dock på att primärvård är gratis via jobbet oftast.

Du kan leva gott, men du bör ha ett eget sparande sedan innan eller skapa ett när du är där.
Naturligtvis är det enklare att göra av med pengar i ett land som Polen tex än Sverige.

Som svar på din fråga om vad en systemutvecklare tjänar vet jag ej.
Min hyra år 2013 låg på 1200 PLN inklusive el och gas. Idag är samma lägenhet uppe i kanske 2000 - 2200. (Bodde i Mokotow)

//Ozzelott
Citera
2019-11-29, 21:52
Medlem
vidrikfittanens avatar
Vad tycker ni om Tyskie ni som bor i Polen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in