Citat:
Ursprungligen postat av
Yxherren
Intressant, bra trådstart! Kul med en "fråga mig"-tråd som faktiskt har någonting vettigt att säga.
1.) Hur bra behandlar du det polska språket och hur är det att som, vit förutsätter jag, utlänning flytta och bo i landet? Hur beter sig folk mot dig när dom inser att du inte är polsk?
2.) Som en relativt ung svensk utan utbildning, vad är chanserna att få ett jobb där jämfört med här i Sverige?
3.) Är Polen så som du hade förväntat dig eller är det någonting som har givit dig en "oj så fel vi hade" eller "wow"-upplevelse?
Mycket tacksam för svar! Jag har själv haft funderingar på att flytta till Polen, men språket verkar oerhört svårt att lära sig och engelska antar jag att man inte kan klara sig på där..
Stort tack för det!, det värmer!
Ska försöka svara på även Dina frågor!
1) Som jag skrev ovan så är Polacker helt ok till både sätt och attityd. Både mot oss Svenskar och andra Europeer. Dock lite kyligare mot Tyskar och Ryssar av en logisk anledning.
1b) Jag behärskar Polska på ett väldigt basic stadie än så länge. Dock så ska mitt jobb stå för Polska kurser innom kort. (januari)
2) Stora skulle jag säga. I städer som Krakow, Warszawa, Poznan, Katowice och Gdansk finns det jobb just nu. Det Du ska behärska är Svenska och Engelska på en avancerad nivå. Även så ska Du trivas att arbeta med kundservice.
3) Wow upplevelsen var ju alltifrån tjejerna till hur bra bussar och spårvagnar fungerar. Warszawa var dock inte lika "mysigt" som jag tänkte mig från början. Mycket betong. Men ok, vi har mycket charmiga parker. Lazienki tex. Där jag bor. Sedan har vi Palac Kultury, Stadion och Wisla. Men vi får se hur det blir i framtiden. Just nu är jag nöjd iaf. Och skönt att det bara är 1,30H flygtid till Arlanda.
//Ozzelott