Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-11-24, 20:58
Medlem
king_ozzelotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Boende: Kan du rekommendera något skitfint och vad kostar det på ett ungefär..Shopping: Finns det någon som är riktigt prisvärt? Och vad och var ska man äta mat?

Jag tycker Du kan kolla in antingen Bristol eller Mariott här i stan. Pris från 500 PLN -> för en natt, men då är det ruggit bra också.

För shoppingen så har vi bland annat Zloty Tarasy (Gyllene Terrasen) och många andra köpcentrum. Dock är väll inte allt jättebilligt. Ganska som i Sverige må jag säga.

Testa dock Outletten i Ursus eller Annopol!

//Ozzelott
Citera
2013-11-24, 20:59
Medlem
king_ozzelotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Maten skiljer sig inte speciellt mycket eftersom de restauranger som erbjuder traditionella polska rätter är inte speciellt många, däremot så finns det väldigt många kebabställen. Dock smakar kebab och pizza betydligt bättre i Sverige, det måste man faktiskt erkänna. Det finns dessutom rätt så mycket vietnameser så det finns gott om asiatiska ställen, precis som här fast billigare då förstås...

Just Kebaben stör jag mig lite på att dom alltid har "kapusta" i. Cabage med andra ord.

Bästa haket är dock kebabking.pl enligt mig.

//Ozzelott
Citera
2013-11-24, 21:04
Medlem
king_ozzelotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxherren
Intressant, bra trådstart! Kul med en "fråga mig"-tråd som faktiskt har någonting vettigt att säga.

1.) Hur bra behandlar du det polska språket och hur är det att som, vit förutsätter jag, utlänning flytta och bo i landet? Hur beter sig folk mot dig när dom inser att du inte är polsk?

2.) Som en relativt ung svensk utan utbildning, vad är chanserna att få ett jobb där jämfört med här i Sverige?

3.) Är Polen så som du hade förväntat dig eller är det någonting som har givit dig en "oj så fel vi hade" eller "wow"-upplevelse?

Mycket tacksam för svar! Jag har själv haft funderingar på att flytta till Polen, men språket verkar oerhört svårt att lära sig och engelska antar jag att man inte kan klara sig på där..

Stort tack för det!, det värmer!

Ska försöka svara på även Dina frågor!

1) Som jag skrev ovan så är Polacker helt ok till både sätt och attityd. Både mot oss Svenskar och andra Europeer. Dock lite kyligare mot Tyskar och Ryssar av en logisk anledning.
1b) Jag behärskar Polska på ett väldigt basic stadie än så länge. Dock så ska mitt jobb stå för Polska kurser innom kort. (januari)

2) Stora skulle jag säga. I städer som Krakow, Warszawa, Poznan, Katowice och Gdansk finns det jobb just nu. Det Du ska behärska är Svenska och Engelska på en avancerad nivå. Även så ska Du trivas att arbeta med kundservice.

3) Wow upplevelsen var ju alltifrån tjejerna till hur bra bussar och spårvagnar fungerar. Warszawa var dock inte lika "mysigt" som jag tänkte mig från början. Mycket betong. Men ok, vi har mycket charmiga parker. Lazienki tex. Där jag bor. Sedan har vi Palac Kultury, Stadion och Wisla. Men vi får se hur det blir i framtiden. Just nu är jag nöjd iaf. Och skönt att det bara är 1,30H flygtid till Arlanda.

//Ozzelott
Citera
2013-11-24, 21:05
Medlem
king_ozzelotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Du får ut 8400, tjänar dubbelt mot dina polska kollegor men måste ändå handla i lågpristräsket för att kunna klara dig? Polen låter inte direkt lockande..

Nja inte riktigt som Du säger.

Jag har en hyra på 1.500 PLN då har jag kvar 2.100 efter. 100 går till kort, och sedan kan Du tänka Dig att Du ska spendera resten på allt det där andra...Men jag skulle inte säga att Tesco tex. Är Dåligt?!

M.v.h.

//Ozzelott
Citera
2013-11-24, 21:06
Medlem
king_ozzelotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Är det så grått och deprimerande som man tänker sig? Har du några alkoholiserade medarbetare? Hur väl talar du språket?

Haha,

Ja faktiskt. Över vintern iaf. Mycket dimma, men snön får vänta lite grand på sig! =)

1 alkoholiserad medarbetare har jag. Han är faktiskt besvärlig.

Jag talar bara basic Polska. Men försöker lära mig mer!

M.v.h.

//Ozzelott
Citera
2013-11-24, 21:07
Medlem
king_ozzelotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainSweatpants
Hur känner man igen en polsk bil?

Det gör man inte.

Många kör runt i alldeles nya bilar.

Åk till Ukraina eller Vitryssland istället om Du är Lada-skådare!

//Ozzelott
Citera
2013-11-24, 21:15
Medlem
king_ozzelotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokofilen
Då min flickvän är halvpolska har vi funderat på att prova Polen (Krakow eller Warszava).

Med anledning av det du skrivit i tråden har jag några frågor.

Lönen - den lön du har låter omänskligt låg. Jag förstår att du är ung och inte ligger inne med någon lång utbildning eller erfarenhet, men hur ser lönen ut för de som har det? Av vad jag kan förstå är levnadskostnaderna ungefär desamma som i Amsterdam, där jag bor nu. Här har jag över 6 000 euro i månaden i lön, och skattar runt 23% på bruttoinkomsten. Utifrån den insikt du har, är det möjligt med en sådan lön i Polen för en person med runt 10 års erfarenhet i finansiella sektorn? Finns det skattelättnader för utlänningar som gör att man kan komma ner till en beskattning under 25%?

Språket - hur upplever du att folk klarar sig med enbart engelskan? Jag tänker främst på arbetsplatser, men också i det sociala såsom i livsmedelsbutiken, i baren etc.

Tjenare!,

Nja, lönen är inte omänskligt låg. Men jag har även kusiner i Amsterdam så jag förstår vad Du säger.
Testa dock IKEA, dom söker på ekonomi-sidan just nu och det lär vara bättre betalt. En god gissning är 5.500 - 7000 PLN efter skatt. Skattelättnader vet jag ej om nej. Vi har för närvarande 18% skatt. Det duger tycker jag.

Folk som absolut inte gör ett uns för att lära sig Polska klarar sig gott ändå. Men det blir jobbigt i längden ska Du veta att inte kunna någonting då Polska är väldigt svårt. I affären är det ofta medelålders eller äldre som arbetar om det är matvarubutiker vi pratar om. Klart det skiljer sig här med, men de kan lite eller ingen Engelska.

Baren, Discot eller i "bättre områden", nära till stan eller Centrum så pratas det mer Engelska...Kanske av den enkla anledningen att det finns många utlänska företag här.

//Ozzelott
Citera
2013-11-24, 21:16
Medlem
king_ozzelotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma
- Hur är det med språkkunskaperna? Klarar man sig på engelska eller kräver arbetsgivaren goda kunskaper i polska?

Svenska + Engelska är det som krävs. Har Du även Norska som jag så är det toppen. Eller Danska eller Finska för den delen! =)

//Ozzelott
Citera
2013-11-24, 21:20
Medlem
Rubarth23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokofilen
Då min flickvän är halvpolska har vi funderat på att prova Polen (Krakow eller Warszava).

Med anledning av det du skrivit i tråden har jag några frågor.

Lönen - den lön du har låter omänskligt låg. Jag förstår att du är ung och inte ligger inne med någon lång utbildning eller erfarenhet, men hur ser lönen ut för de som har det? Av vad jag kan förstå är levnadskostnaderna ungefär desamma som i Amsterdam, där jag bor nu. Här har jag över 6 000 euro i månaden i lön, och skattar runt 23% på bruttoinkomsten. Utifrån den insikt du har, är det möjligt med en sådan lön i Polen för en person med runt 10 års erfarenhet i finansiella sektorn? Finns det skattelättnader för utlänningar som gör att man kan komma ner till en beskattning under 25%?

Språket - hur upplever du att folk klarar sig med enbart engelskan? Jag tänker främst på arbetsplatser, men också i det sociala såsom i livsmedelsbutiken, i baren etc.
Jag har varit i både Amsterdam och Warszawa och jag upplevde Polen som mycket billigare och Amsterdam i samma klass som Sverige ungefär, i alla fall när det kommer till hotell, att äta ute, åka kommunalt/taxi o.s.v.
Citera
2013-11-24, 21:24
Medlem
Wajis avatar
Med tanke på vad du tjänar så funderar jag på om du ser fram emot din blivnade pension? I svenska mått tjänar du ju inget
Citera
2013-11-24, 21:25
Medlem
king_ozzelotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubarth23
Jag har varit i både Amsterdam och Warszawa och jag upplevde Polen som mycket billigare och Amsterdam i samma klass som Sverige ungefär, i alla fall när det kommer till hotell, att äta ute, åka kommunalt/taxi o.s.v.

Precis.

Taxi runt 25-30 PLN

Bra restaurant: 35->

Hotell: 250-> Så absolut!

//Ozzelott
Citera
2013-11-24, 21:25
Medlem
Rubarth23s avatar
När jag var där upplevde jag att ungefär 90% av alla killar i typ 20-årsåldern var rakade och såg farliga ut, kan du bekräfta eller dementera detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in