Ursprungligen postat av
letlifehappen
Observera att jag inte är intresserad av svar från pk-folk, moralkärringar, sexliberaler eller andra med helt olika värderingar. Ska du svara läs helst även hela inlägget först.
Jag befinner mig i alla fall i en knepig sits, anser jag, och som många här nog kan känna igen sig vid, även om min situation inte är helt identisk med din. Läget ser kortfattat ut såhär:
Jag har hittat en kvinna som jag klickar otroligt bra med och som jag ser potential att satsa och bilda familj med (tro mig jag har fått dejtat många för att hitta en really good woman man känner något ömsesidigt för). Jag är en kille på 1000, och hon är en tjej på 1000. Vi båda närmar oss 30-snåret där det börjar bli dags att satsa på något långvarigt. Jag är inte ute efter en flickvän bara för att ha en flickvän, jag söker mor till mina barn etc.
Vi har umgåtts ett par månader nu, och jag vill bearbeta sådant här nu istället för senare när man verkligen har inlett ett förhållande på riktigt. Hennes dejtingförflutna ser ut som följande (som jag vet hittills):
Hon har enbart dejtat/varit ihop med riktiga douches innan mig. Killar som behandlat henne som svin, festat mycket, bråkat mycket osv. Dock inga som misshandlat etc. Men riktiga low lives har de varit.
Själv är jag väldigt ordentlig av mig och behandlar henne väl. Vi har det kul ihop, vi skrattar mycket, vi är ett team. Hon har själv sagt att det är som en "chock" att dejta en kille som mig, och att hon nästan går runt och väntar på att jag ska visa sig vara en sån där festdouche också. Vilket jag inte är.
Detta ser jag som en varningsflagga. Att tjejer drar sig till såna killar är inte ett gott tecken. Jag förstår inte, eftersom hon är en väldigt ordentlig, logisk och snäll person, har kunnat vara med såna killar överhuvudtaget. Det går emot bilden jag har om henne. Jag vet att kvinnor fastnar lätt för killar som skapar spänning/tension (oavsett om det är negativ eller positiv spänning), men det är ett negativt beteendemönster att inte verka lära sig av det och att dessutom inleda förhållande med dessa. Mig som undantag.
Hon har även dejtat/varit med en man som varit i 40 års åldern, 12+ år äldre än henne. Detta finner jag vidrigt. Varför har hon ens sökt sig till en så pass äldre man undrar jag. Hon påstår att han trots sin ålder var väldigt omogen, och att hon t.o.m. påpekat för sina föräldrar att jag varit mycket mer mogen etc.
Dessa är ett par varningsflaggor som jag nog skulle kunna bortske ändå, även om jag inte tycker om det alls. Hon har dock inte "legat runt", hon har i alla fall inte legat med fler än mig så där är det inga större problem.
Men här kommer det verkliga bagaget. Hon har inte bara dejtat, utan varit IHOP med en invandrare/ickevit i 2 år. En från sydamerika närmare bestämt. Detta äcklar mig enormt, och hade hon sagt att hon varit med en afrikan eller nån från mellanöstern så hade det varit kört direkt. Men detta känns nästan som ett gränsfall. Latinamerikaner är svartmuskiga, men inte totalt som de skulle höra hemma i sahara precis... Men vita är de icke. Hon påstår att denna snubbe var "Integrerad", men för mig kvittar det. Han var även en riktig douche som festade mycket, bråkade vid porten efter de gjort slut så att polisen fick komma osv. Oavsett finner jag det hela avtändande.
Ni som inte tycker det är några problem alls att dejta ickevita och rasblanda etc behöver som sagt inte svara. Ni kan omöjligt förstå eller hjälpa här ändåså.
Problemet i detta fall har inte så mycket med principsak att göra. Jag vet att vita, i synnerhet kvinnor, inte är rasmedvetna till sin natur. Samt är kvinnor lojala till killar som skapar tension (negativ tension i detta fall), vilket är anledningen hon ens stannade kvar hos dessa douches så länge som hon gjorde. Samt så vet jag att vi lever i en mycket demoraliserad tid och samhälle, och det ger såna här konsekvenser.. tyvärr. Folk är demoraliserade. MEN:
Problemet är snarare att jag helt enkelt blir avtändad av tanken. Hon kunde lika gärna ha berättat att hon haft sex med en hund ungefär. Och detta är liksom ingen tonårsgrej hon gjorde för 10 år sen utan att veta bättre, vi snackar för 1-2 år sedan. Hon känns besudlad.
Jag vet inte, överreagerar jag? Eller är dessa känslor tecken på något större? Jag vill inte blunda för dessa varningsflaggor, då jag anser att det är bättre att ta i tu med allt sånt nu än om 2 år senare, eller 2 barn senare..
Jag vet vad det flesta kommer skriva: "Det var då, nu är nu. Lev i nuet istället". Och det har ni helt rätt i. Det är såklart nuet, och framtiden, som spelar roll på riktigt. Men det går inte att förneka att det förflutna påverkar oss också. Känslor är inte logiska.
Ska jag se positivt i det hela så kommer jag på följande åtminstone: Om hon kan vara så pass lojal mot rediga douches (vara ihop med någon som behandlar henne illa i två år), tänk då hur lojal hon skulle vara mot en man som behandlade henne väl. Där har vi potential för något verkligt långvarigt. Om sånt här inte ligger och gror. Kanske förlorar hon förmågen att förstå att hon överhuvudtaget kunnat dejta såna killar efter att varit med mig? Ungefär som att leva på Mcdonalds och sedan kunna äta god hemlagad husmanskost varje dag. Då går man inte tillbaka till Mcdonalds igen.
Hon tar inte en kille som mig för givet efter att ha dejtat såna douches.
Hon har även tagit initiativ och gjort slut med dessa killar, även om hon stannat klart betydligt längre än vad hon borde ha gjort. Finns ju många tjejer som stannar kvar i många år hos misshandlare etc vilket är ännu värre.
Jag vet ännu inte om hon ångrar nånting av detta dock. Skulle hon kunna dejta fler ickevita? Varför dejta en ickevit och en medelåldersman från första början? Fattar verkligen inte grejen, varför inte hålla sig till svenska män.
Ska det bli något mellan oss så vet jag att jag måste kunna lära mig att förlåta hennes förflutna, att hon varit med en ickevit, för annars kommer det att växa som ett cancer i vårt förhållande och det kommer aldrig funka om jag undermedvetet kommer känna mig äcklad av henne pga det, även om jag älskar henne som person.
Men är ett sådant bagage förlåtligt? Skulle ni provita där ute kunna acceptera att eran flickvän har varit med en ickevit innan er? 2 år hinner man göra mycket snusk ihop... misstänker dessutom att de har varit sambos till och med.
Jag vill tänka igenom det här noga, och höra hur ni tänker, för det vore dumt att kasta bort det vi har för snabbt. Att hitta en potentiell-moder-till-mina-barn är inte lätt.
Vad är era erfarenheter? Har ni kunnat förlåta och acceptera er partners obehagliga förflutna ni inte gillar, utan att det äter på er och kommer upp i senare bråk osv?
Jag vill veta hur man förlåter sånt här, om möjligt, så att man kan gå vidare med relationen och satsa på riktigt. Funkar det? Just nu ältar jag över det här. Jag har också ett bagage, alla har det, men jag har åtminstone lärt mig av det. Jag är tveksam över att hon ser något fel eller har ångest över detta som jag ser som ett problem.
Ställ gärna följdfrågor om det är något ni inte begriper eller behöver få reda på för att kunna ge ett rättvist svar.