2018-11-28, 13:02
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Avhoppen från apple-prylarna visar sig i att apples värde sjunker:

Microsoft går om Apple som högst värderade företag
Citat:
efter en något tuff period med minskade marknadsandelar för Iphone har apple misslyckats med att charma marknaden, medan Microsofts produkter trotsat negativa tendenser för teknikindustrin och klarat sig bättre än snittet.

Nu rapporterar Business Insider att detta lett till att Microsoft nu åter gått om Apple som högst värderade företag
2018-11-28, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caspern50
Det är precis tvärtom, du slänger skit omkring dig medan jag deltar med egna erfarenheter från problem på egna Appleprodukter och det irretrerar din inskränkta hjärna. Det bara irriterar oss andra. Sluta spela Allan och tala om för oss andra när vi säger sanningen om de mesta som har med Apple att göra. För att få någon heder slutar jag att kommentera ditt dravel för varje gång vi försöker försvara våra ärliga inlägg om sanna problem och inte svarar på dina värdelösa tillrättavisningar så exploderar du av ilska. Det lär bli mer av detta från och med idag. Jag nedlåter mig inte att diskutera med sådan som du hädanefter. Det är förbjudet enligt forumreglerna att sprida osämja i trådarna och du är den värsta av dem.

Det du har kommit med i trådarna är nästan bara dina egna anekdoter då du sällan eller aldrig lägger fram några sakliga seriösa bevis. Deg betyder att det du påstår ev kan vara sant, eller kan vara missuppfattningar eller helt enkelt lögner om man ser att det du påstår inte stämmer med kända fakta.

Jag har aldrig exploderat av ilska utan har som mål att man diskuterar utifrån relevanta kända fakta och en normal dos källkritik och logik. Testa att vara lite mer saklig och trevlig i tonen själv, och presentera lite tyngre bevis för det du skriver än bara anekdoter och påståenden som går emot kända fakta.

Fortfarande består tråden mest av tomma påståenden utan seriösa bevis sett till trådens rubrik. Apple visade ökad försäljning intäkter och vinst i senaste kvartalsrapporten, och det tyder ju på att trådens rubrik inte är förenlig med verkligheten.
2018-11-28, 13:08
Medlem
krillebois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
De flesta Appletelefoner har programvara i sig som reglerar laddströmmen på så vis att de enda laddare som funkar i längden är originalladdare från Apple.
Det ställer till bekymmer för de som bara har 1 ciggtändaruttag i bilen och som kör fler än en enhet åt gången.

Appletelefoner går att ladda ett tag på andra laddare än originalladdare, men efter ett tag så uppdateras telefonen och anpassar sig till detta varpå det inte längre går att ladda den med något annat än en originalladdare igen.

En sorts 'Operatörslåst Laddningsstruktur' kan man säga.

Very VERY stupid of Apple...

O andra sidan är det en very smart vendor lock-in modell som står till grund för Apple's framgång.
2018-11-28, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
De flesta Appletelefoner har programvara i sig som reglerar laddströmmen på så vis att de enda laddare som funkar i längden är originalladdare från Apple.
Det ställer till bekymmer för de som bara har 1 ciggtändaruttag i bilen och som kör fler än en enhet åt gången.

Appletelefoner går att ladda ett tag på andra laddare än originalladdare, men efter ett tag så uppdateras telefonen och anpassar sig till detta varpå det inte längre går att ladda den med något annat än en originalladdare igen.

En sorts 'Operatörslåst Laddningsstruktur' kan man säga.

Very VERY stupid of Apple...

Nej, det där stämmer inte. Strömuttag enligt USB-A skall följa den satta standarden. Så sätter man iPhones laddkabel i ett sådant uttag så funkar det. jag har aldrig upplevt att det inte funkat, att det blivit dom du nu beskrev, trots att jag laddat mina iOS-enheter i en massa olika fordon av alla slag, tåg och flygplan, i Sverige och utomlands. Har alltid funkat. Däremot har ett par billiga pirat skitkablar konstrat nån enstaka gång.

Har även flera olika nätadaptrar från oliks tillverkare, med USB-A out, och det har alltid funkat att ladda med alla dessa.

Du får väldigt gärna lägga fram lite mer seriösa fakta på det du nu påstod.
2018-11-28, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Avhoppen från apple-prylarna visar sig i att apples värde sjunker:

Microsoft går om Apple som högst värderade företag

Det har bytts topposition flera gånger tidigare och kommer att ske igen.
Värdet på Apples aktier grundar sig i första hand på spekulationer. Hur företaget Apple mår och går visar sig istället i de faktiska siffror de redosvisar i sina kvartalsrapporter. Den senaste var ännu ett rekord.

Men, visst blir det svårare tider för Apple, ja hela branschen. Marknader mättas, priser stiger, konkurrensen ökar.
2018-11-28, 14:28
Medlem
St-Sixtuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och där kan alla se att du har en agenda som inte bygger på seriösa fakta och seriös diskussion. Så förvånad jag blev...

Då ställer jag igen frågan. Men du lär väl inte kunna eller våga svara seriöst nu heller...

Hur kan Apple ha så extremt bra statistik på nöjda kunder, återvändande kunder, på sin service, på produkternas andrahandsvärde, på produkternas livslängd, samt att bli utnämnt till världens mest innovativa förtag många år i rad. Om det inte finns någonting som är bra med Apple eller deras produkter? Hur har det ens kunnat nå den ställning de har i branschen om allt är så dåligt?

Man kan tyvärr konstatera att de som köper apples produkter oftast inte kan någonting om den underliggande tekniken i produkterna utan bara går på myten om varumärket.

Sedan att apple ska bestämma vilka program som får köras på deras plattform säger väl allt.

Kunden är då hänvisad till jailbreak för att få igång vissa appar. Till exempel olika egenutvecklade appar för streaming av film från källor som inte är godkända av apple.

Det finns flera exempel på programvaror kunden köpt och som sedan slutar att fungera vid någon uppdatering som på applemanér inte är reversibel då apple inte kan hålla sig från att ändra grundfunktionerna i API mellan uppdateringarna. Men nu kommer du väl att skylla på programutvecklarna som inte hänger med men det är helt fel. I windows har jag bara varit med om liknande vid byten från win xp till win 7 eller liknande. Aldrig efter en enkel windowsuppdatering som dessutom är reversibel.

Service på apple är en ren bluff. Titta bara på Louis Rossmans kanal på tuben så finns det
hundratals exempel på vilka amatörer de är.

Att kalla apple för innovativa är en ren lögn då de är branschens största härmapor som verkligen aldrig har haft en egen ide om någonting. De har endast utvecklat andras idéer.
2018-11-28, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Man kan tyvärr konstatera att de som köper apples produkter oftast inte kan någonting om den underliggande tekniken i produkterna utan bara går på myten om varumärket.

Sedan att apple ska bestämma vilka program som får köras på deras plattform säger väl allt.

Kunden är då hänvisad till jailbreak för att få igång vissa appar. Till exempel olika egenutvecklade appar för streaming av film från källor som inte är godkända av apple.

Det finns flera exempel på programvaror kunden köpt och som sedan slutar att fungera vid någon uppdatering som på applemanér inte är reversibel då apple inte kan hålla sig från att ändra grundfunktionerna i API mellan uppdateringarna. Men nu kommer du väl att skylla på programutvecklarna som inte hänger med men det är helt fel. I windows har jag bara varit med om liknande vid byten från win xp till win 7 eller liknande. Aldrig efter en enkel windowsuppdatering som dessutom är reversibel.

Service på apple är en ren bluff. Titta bara på Louis Rossmans kanal på tuben så finns det

Att kalla apple för innovativa är en ren lögn då de är branschens största härmapor som verkligen aldrig har haft en egen ide om någonting. De har endast utvecklat andras idéer.

Ok, så tycker du, men har du några seriösa fakta som styrker att de som väljer annat än Apple oftast kan mer om den underliggande tekniken än vad de som köper Apple har? Och vad har det för relevans till hur Apples eller andras produkter är? Saken är hel den att majoriteten av jordens människor som använder teknik inte kan så mycket om den underliggande tekniken, vi kan ju se det i massor av trådar bara här på fb i teknik och bil forum, där det är massor med folk som har funderingar och problem och inte har en aning om hur tekniken funkar.

Det finns massor med exempel i vår vardag där tillverkaren bestämmer vad du får och inte får göra med produkterna, eller vilka programvaror man får köra eller inte. Kolla hur det är med tvättmaskiner, bilar, TV-apparater och allt möjligt. En produkt kan vara mycket bra trots sådana begränsningar.

Jag och miljoner andra har fått väldigt bra service på våra Apple-produkter, så att påstå att det skulle vara ren bluff bara för att du har svalt en raljerande tomte som Rossmanns alla överdrifter vinklade påståenden och t o m lögner får stå får dig. Du vet att han tjänar stora pengar på att folk faller för hans clickbait va...? Ju mer anmärkningsvärda raljerande påståenden eller lögner han gör om Apple, och ju mer click blir det och ju mer pengar tjänar han. Fundera en stund på det....

Rossmann har dock säkert rätt i flera fall, alltså att Apple skulle kunna ha gjort vissa saker bättre i vissa fall, men överdriver oftast rejält och jag har redan tidigare påvisat att han inte ens drar sig för att ljuga. Så hans åsikter eller påståenden är inte lag....

Om nu Rossmann är så duktig så kan väl han designa och konstruera själv, han borde ju lätt kunna utveckla produkter som på kort tid konkurrerar ut Apples i design funktion och allt. Vad väntar han på där i sin lilla skrubb på Manhattan....? Nja, det är nog enklare och mer lönande för honom att orera i egna klipp på YT och låta naiva okunniga ynglingars klickande genererar pengar åt honom....

Då Apple bevisligen korats till världens mest innovativa företag många år på raken så får du ta ditt påstående att det skulle vara lögn med de som är ansvariga för den saken. Du kan väl visa dem att du är mycket mer kunnig i dessa ämnen än alla deras sakkunniga är....
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-11-28 kl. 15:40.
2018-11-28, 15:51
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:

Alla inlägg från mig där jag utförligt berättat hur Appplesupportern manipulerade med garantitiden på 14 dagar för att slippa göra återköp av nyköpt iMac som jag vann för att jag kunde hänvisa till datum, tyckte " Tönten Tinnitus " var lögn och anekdoter.
2018-11-28, 15:56
Medlem
St-Sixtuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ok, så tycker du, men har du några seriösa fakta som styrker att de som väljer annat än Apple oftast kan mer om den underliggande tekniken än vad de som köper Apple har? Och vad har det för relevans till hur Apples eller andras produkter är? Saken är hel den att majoriteten av jordens människor som använder teknik inte kan så mycket om den underliggande tekniken, vi kan ju se det i massor av trådar bara här på fb i teknik och bil forum, där det är massor med folk som har funderingar och problem och inte har en aning om hur tekniken funkar.

Det finns massor med exempel i vår vardag där tillverkaren bestämmer vad du får och inte får göra med produkterna, eller vilka programvaror man får köra eller inte. Kolla hur det är med tvättmaskiner, bilar, TV-apparater och allt möjligt. En produkt kan vara mycket bra trots sådana begränsningar.

Jag och miljoner andra har fått väldigt bra service på våra Apple-produkter, så att påstå att det skulle vara ren bluff bara för att du har svalt en raljerande tomte som Rossmanns alla överdrifter vinklade påståenden och t o m lögner får stå får dig. Du vet att han tjänar stora pengar på att folk faller för hans clickbait va...? Ju mer anmärkningsvärda raljerande påståenden eller lögner han gör om Apple, och ju mer click blir det och ju mer pengar tjänar han. Fundera en stund på det....

Rossmann har dock säkert rätt i flera fall, alltså att Apple skulle kunna ha gjort vissa saker bättre i vissa fall, men överdriver oftast rejält och jag har redan tidigare påvisat att han inte ens drar sig för att ljuga. Så hans åsikter eller påståenden är inte lag....

Om nu Rossmann är så duktig så kan väl han designa och konstruera själv, han borde ju lätt kunna utveckla produkter som på kort tid konkurrerar ut Apples i design funktion och allt. Vad väntar han på där i sin lilla skrubb på Manhattan....? Nja, det är nog enklare och mer lönande för honom att orera i egna klipp på YT och låta naiva okunniga ynglingars klickande genererar pengar åt honom....

Då Apple bevisligen korats till världens mest innovativa företag många år på raken så får du ta ditt påstående att det skulle vara lögn med de som är ansvariga för den saken. Du kan väl visa dem att du är mycket mer kunnig i dessa ämnen än alla deras sakkunniga är....

Du kan raljera i all oändlighet och slösa på din tid för det biter inte ett skit på mig utan det är som vatten på en gås, det bara rinner av.

Det spelar ingen roll vilka argument du lägger fram.

Apple är skit och kommer så förbli tills de ändrar attityden mot sina kunder.

Förresten,, om apple tillverkade en tvättmaskin så skulle den inte fungera utan en svindyr adapter till vattenanslutningen och vidare skulle den behöva ett särskilt tvättmedel som bara apple säljer för att fungera. Troligen skulle den även bara tvätta kläder tillverkade av apple.
2018-11-28, 15:59
Medlem
krillebois avatar
Citat:

Tekniskt sett har du fel om att de inte är innovativa. Apple pysslar kanske inte med radikala lösningar (längre), men de ser sig omkring i olika områden och är innovativa inkrementellt.
2018-11-28, 16:13
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krilleboi
Tekniskt sett har du fel om att de inte är innovativa. Apple pysslar kanske inte med radikala lösningar (längre), men de ser sig omkring i olika områden och är innovativa inkrementellt.

Jag har länge fått känslan av att efter Steve Jobs död försvann intresset för iMacdatorer där gammalt inkråm fått duga. Fortfarande efter 5-6 år har inga nya iMac:s kommit. När dom kommer vill jag se att allt är nytt med många "Ahaa" upplevelser och att man kan byta allt utan att behöva lämna in datorn.
2018-11-28, 17:03
Medlem
Citat:
Du kan raljera i all oändlighet och slösa på din tid för det biter inte ett skit på mig utan det är som vatten på en gås, det bara rinner av.

Det spelar ingen roll vilka argument du lägger fram.

Apple är skit och kommer så förbli tills de ändrar attityden mot sina kunder.

Förresten,, om apple tillverkade en tvättmaskin så skulle den inte fungera utan en svindyr adapter till vattenanslutningen och vidare skulle den behöva ett särskilt tvättmedel som bara apple säljer för att fungera. Troligen skulle den även bara tvätta kläder tillverkade av apple.

Du får givetvis tycka precis vad du vill om Apple, men då du inte kan bevisa med seriösa fakta att dina åsikter, dina anekdoter, ditt tyckande, är sant. Ja då är de inte värda mycket heller än sagor heller.

Samma sak med TS trådstart, den finns det heller inte någon relevant seriös fakta som styrker, så det har samma status det med som dina påståenden. Sagor...

Apples senaste kvartalsrapport var ännu ett rekordkvartal.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in