2018-11-17, 18:42
Medlem
Många i min omgivning har kört med mac och ios prylar både i arbete men även privat. Sen förra året har typ 75% av alla lämnat apple och gått över till konkurrenterna och då menar jag de som förespråkade apple som allra mest. Apple gör fortfarande fina prylar men priserna har spårat ut helt då det kostar nu det dubbla jämfört mot bara 2-3 år sen. Det är ändå priset som är avgörande för de flesta.

Har ni också märkt av att allt fler överger apple pga deras överpriser här i Sverige..
2018-11-17, 18:54
Medlem
Hamsterbolls avatar
Har faktiskt märkt samma sak. Min teori: de som först skaffade Apple var media-folk, fotografer, filmare, ”hipsters”. Nu när det är ”coolt” att inte ha sociala medier, leva på landet och vara okontaktbar så skaffar de en gammal 3310 istället och datorer som inte är kända för att förstöra i tredje världen. Apple har blivit för kommersiellt helt enkelt.
2018-11-17, 19:05
Citat:
Ursprungligen postat av Nero4
Många i min omgivning har kört med mac och ios prylar både i arbete men även privat. Sen förra året har typ 75% av alla lämnat apple och gått över till konkurrenterna och då menar jag de som förespråkade apple som allra mest. Apple gör fortfarande fina prylar men priserna har spårat ut helt då det kostar nu det dubbla jämfört mot bara 2-3 år sen. Det är ändå priset som är avgörande för de flesta.

Har ni också märkt av att allt fler överger apple pga deras överpriser här i Sverige..
Det är tvärtom här iallafall, ser otroligt många som rockar en iPhone X eller nyare. Macbooks är det ingen brist på heller. Tunn trådstart.
2018-11-17, 19:35
Medlem
Har alltid varit överpriser på appleprodukter, så tror det beror på något annat.
2018-11-17, 19:41
Medlem
kalkryggars avatar
Även jag har sett att äppel-skiten används mindre och mindre. Många av mina äppel-polare har faktiskt övergivet skiten både när det gäller telefon och dator och det är i så stor skala att jag istället börjat oroa mig för att det kanske påverkar märket i snar framtid så stort att dom istället får problem. Det är ju inte bra. Vi behöver konkurrens.

Därför vore det bra om alla idioter kunde fortsätta köpa äpple-produkter. Så köper vi sekulära smarta alternativen.

För är det inte så att det är mest troende som använder äpple-produkter? Den bilden har jag i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jaha, och vad är det vi ska diskutera?

Vad sägs om topic kanske?
2018-11-17, 19:45
Medlem
Man ser överallt att folk klagar om priserna. Har nog aldrig hört någon prata gott om apple och deras val av priser då de flesta suckar när man hör priserna florera. Dubbla priser av sina konkurrenter är inte och leka med. Vill man få en enkel dator med en 15tums skärm så är 35-40 tusen som gäller. Även deras telefoner ligger rätt högt då 15 tusen är standard nu och det är heller inget man leker bort direkt. Vill man ha hela kittet från apple alltså dator, telefon, tillbehör, dockor, hörlurar så är vi uppe i 60-70 papp.

Det priset köper man en ganska så fin bil som inte har många år på nacken som jag tar mig fram o tillbaka från jobb, resor osv. Det är rätt sjukt när man tänker efter hur dyrt apple har blivit och då är det en dator man ska pilla på eller en telefon att ringa med
2018-11-17, 19:50
Medlem
salxars avatar
Hitta en studie som visar att det här är något annat än en anekdot från din sida, sen kan vi snacka. Tills dess hör den här tråden hemma under Konspirationer.
2018-11-17, 19:55
Medlem
MrDepleteds avatar
Tror att dom planat lite vad gäller ANTAL sålda produkter. Det har dom löst genom att höja priset på sakerna, läste att det genomsnittliga priset Apple får in per såld iPhone har gått upp rejält senaste året. Så än så länge går allt runt eftersom ”alla” ändå betalar snudd på oavsett pris.

(Skriver detta på min alldeles för dyra XS Max)
2018-11-17, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nero4

Det priset köper man en ganska så fin bil som inte har många år på nacken som jag tar mig fram o tillbaka från jobb, resor osv. Det är rätt sjukt när man tänker efter hur dyrt apple har blivit och då är det en dator man ska pilla på eller en telefon att ringa med

Det är väl ännu sjukare att det finns människor som tycker att 400k för en bil som de tillbringar 1 timma om dagen i är ok men en mobil som de trycker på 3 timmar/dagen är dyr när den kostar 15k.
2018-11-17, 20:26
Medlem
Tarstans avatar
Priserna har rusat ännu mer + att Apple har blivit sämre sedan Jobs bortgång tycker jag.
Segare och mer buggar och problem upplever jag. (Har både Iphone och Ipad).

Det var väl upp i rätten att de med flit gör äldre hårdvara segare, eller nya operativ uppgraderingar mer bloatade för att folk skulle uppgradera.
Det är möjligt att Samsung också var misstänkt, lite osäker där.
2018-11-17, 20:45
Medlem
MrDepleteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Priserna har rusat ännu mer + att Apple har blivit sämre sedan Jobs bortgång tycker jag.
Segare och mer buggar och problem upplever jag. (Har både Iphone och Ipad).

Det var väl upp i rätten att de med flit gör äldre hårdvara segare, eller nya operativ uppgraderingar mer bloatade för att folk skulle uppgradera.
Det är möjligt att Samsung också var misstänkt, lite osäker där.

När det gäller iOS så har det ju faktiskt blivit mer avancerat än när Jobs levde, då kommer också buggar. Tycker aldrig iOS har varit bättre. (Samma gäller Android, det blir bättre och bättre hela tiden)
2018-11-17, 20:58
Medlem
Isnatts avatar
Har också märkt det. Jag jobbar med en del 19-30-åringar. För bara ett par år sedan hade i princip alla i den åldersgruppen Apple. Nu svarar fler andra märken eller att dom 'inte bryr sig' om märket och dom tycker Iphone blivit för dyr.

Jag minns Ericsson, jag minns Nokia, jag minns en stund med Motorola. Jag minns Sony Walkmans fax, vhs, hemtelefon, minicalls, telefonsvarare, cd-rombrännare, och så vidare. Snart kanske jag även minns Iphone.

Kommer själv inte välja Iphone nästa gång.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in