Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-06, 17:08
Medlem
Ettsjutrettons avatar
I författaren Stig Larssons självbiografi När det känns att det håller på ta slut (Albert Bonniers Förlag, 2017) berättar han om en episod där han besöker en vän som är intagen på Karsuddens sjukhus i början av 1980-talet. Där spelar Larsson och vännen minigolf med den s k "Eskilstunamannen". Denne man var enligt Larsson zigenare och satt på Karsudden för att han skjutit ner två personer i en park för att de inte hade eld till hans cigarett. Det framgår inte om offren avled, eller om de "bara" blev skadeskjutna.

Jag hade aldrig tidigare hört talas om denne "Eskilstunaman". Är det någon på forumet som vet mer om detta? Eller är det blott en skröna, ev något Larsson minns fel?
Citera
2018-11-06, 21:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Eskilstuna.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
I författaren Stig Larssons självbiografi När det känns att det håller på ta slut (Albert Bonniers Förlag, 2017) berättar han om en episod där han besöker en vän som är intagen på Karsuddens sjukhus i början av 1980-talet. Där spelar Larsson och vännen minigolf med den s k "Eskilstunamannen". Denne man var enligt Larsson zigenare och satt på Karsudden för att han skjutit ner två personer i en park för att de inte hade eld till hans cigarett. Det framgår inte om offren avled, eller om de "bara" blev skadeskjutna.

Jag hade aldrig tidigare hört talas om denne "Eskilstunaman". Är det någon på forumet som vet mer om detta? Eller är det blott en skröna, ev något Larsson minns fel?

Vad jag kan komma ihåg så har inte jag heller hört talats om den här "Eskilstuna-mannen".

Vem var den här mannen? Var någonstans skedde skjutningarna? I Eskilstuna eller var det som så att GM var hemmahörande där?
Citera
2018-12-05, 17:19
Medlem
Ettsjutrettons avatar
"Eskilstunamannen" begick sitt dåd natten mellan fredag och lördag 10-11 december 1982, i Eskilstunas stadspark. Han var vid tiden för dådet 27 år. Han frågade en 30-årig man om cigaretter och när han blev nekad detta drog han revolver och sköt 30-åringen i halsen. BO blir förlamad och hamnar i koma, men avlider senare på sjukhus. "Eskilstunamannen" infångas och döms till sluten psykiatrisk vård.
Den 9 september 1983 har "Eskilstunamannen" blivit beviljad permission för ett biobesök, vilken han avviker ifrån. Han grips några veckor senare i Bollnäs, och återförs till Karsuddens sjukhus.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2018-12-05 kl. 18:02.
Citera
2018-12-05, 17:46
Moderator
Schlesiens avatar
Rubrikändring

Utgången rubrik:
"Eskilstunamannen"

/ Moderator
Citera
2018-12-05, 23:59
Medlem
Citat:

Citat:
"Eskilstunamannen" begick sitt dåd natten mellan fredag och lördag 10-11 december 1982, i Eskilstunas stadspark. Han var vid tiden för dådet 27 år. Han frågade en 30-årig man om cigaretter och när han blev nekad detta drog han revolver och sköt 30-åringen i halsen. BO blir förlamad och hamnar i koma, men avlider senare på sjukhus. "Eskilstunamannen" infångas och döms till sluten psykiatrisk vård.
Den 9 september 1983 har "Eskilstunamannen" blivit beviljad permission för ett biobesök, vilken han avviker ifrån. Han grips några veckor senare i Bollnäs, och återförs till Karsuddens sjukhus.
Intressant, Ettsjutretton.

"Eskilstunamannen" var beryktad och lite fruktad person på 1980-talet.
Vid mordet 1982 bodde han i Borlänge, har jag hört.

De två mördarna var ganska bra kompisar på Karsudden, enligt källa jag har. Stigs vän kom därifrån snabbare än Eskilstunamannen, trådens huvudperson var där något eller ett par år längre.

Stigs vän - som satt på Karsudden för rånmord, han som Stig och Eskilstunamannen spelade minigolf med - bor idag i Stockholm.

Idag lever Eskilstunamannen i norra Sverige.
Senast redigerad av KommentarX 2018-12-06 kl. 00:58.
Citera
2018-12-06, 13:11
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommentarX
Intressant, Ettsjutretton.

"Eskilstunamannen" var beryktad och lite fruktad person på 1980-talet.
Vid mordet 1982 bodde han i Borlänge, har jag hört.

De två mördarna var ganska bra kompisar på Karsudden, enligt källa jag har. Stigs vän kom därifrån snabbare än Eskilstunamannen, trådens huvudperson var där något eller ett par år längre.

Stigs vän - som satt på Karsudden för rånmord, han som Stig och Eskilstunamannen spelade minigolf med - bor idag i Stockholm.

Idag lever Eskilstunamannen i norra Sverige.
Du har inte blandat ihop "Eskilstunamannen" med Larssons vän? Denne bodde nämligen i Borlänge eller trakterna där omkring, om jag inte minns fel?
Vid det mordet, alltså det som Larssons vän begick, var han på besök i Stockholm då han han slog följe med en äldre man som bjöd hem honom till sin lägenhet på Östermalm. Detta möte slutar med att Larssons vän slår ihjäl sin nyfunna kamrat, bl a med ett askfat. Efter mordet hämtar han några kamrater för att därefter stjäla från den dödes bohag.
Larssons vän menade sedan att den döde gjort sexuella närmanden, varför han slog ihjäl honom i rent raseri.

Som du nämner satt Larssons vän inte länge på Karsudden för detta brutala dåd. Efter bara några månader blev han utsläppt för att arbeta med något anti-drogprojekt i regi av Lasse Strömstedt.

Ber om ursäkt för OT.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2018-12-06 kl. 13:14.
Citera
2018-12-07, 11:12
Medlem
Citat:
Du har inte blandat ihop "Eskilstunamannen" med Larssons vän? Denne bodde nämligen i Borlänge eller trakterna där omkring, om jag inte minns fel?
Vid det mordet i Eskilstuna, alltså det som Larssons vän begick, var han på besök i Stockholm då han han slog följe med en äldre man som bjöd hem honom till sin lägenhet på Östermalm. Detta möte slutar med att Larssons vän slår ihjäl sin nyfunna kamrat, bl a med ett askfat. Efter mordet hämtar han några kamrater för att därefter stjäla från den dödes bohag.
Larssons vän menade sedan att den döde gjort sexuella närmanden, varför han slog ihjäl honom i rent raseri.

Som du nämner satt Larssons vän inte länge på Karsudden för detta brutala dåd. Efter bara några månader blev han utsläppt för att arbeta med något anti-drogprojekt i regi av Lasse Strömstedt.
Eskilstunamannen flyttade till Borlänge lite senare, och var skriven där till cirka mitten av 90-talet - en korrigering från min sida. Vid mordet vet jag inte var han bodde.
I slutet av 90-talet flyttade han till behandlingshem i norra Sverige.
Eskilstunamannen är född i Järfälla kommun.

Tack för uppgifter om Larsson-vännen.
Citera
2018-12-07, 14:42
Medlem
Nu har jag infon om var Eskilstunamannen bodde vid tidpunkten för mordet.
Han var då skriven på Svengrensgatan i Eskilstuna.
Citat:
Eskilstunamannen flyttade till Borlänge lite senare, och var skriven där till cirka mitten av 90-talet - en korrigering från min sida. Vid mordet vet jag inte var han bodde.
I slutet av 90-talet flyttade han till behandlingshem i norra Sverige.
Eskilstunamannen är född i Järfälla kommun.

Tack för uppgifter om Larsson-vännen.
Senast redigerad av KommentarX 2018-12-07 kl. 14:47.
Citera
2018-12-07, 15:05
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Nu har jag infon om var Eskilstunamannen bodde vid tidpunkten för mordet.
Han var då skriven på Svengrensgatan i Eskilstuna.
Har du ett namn på "Eskilstunamannen"? Det räcker med ett födelseår och initialer.
Citera
2018-12-07, 15:35
Medlem
Mordet

GM och BO bodde vid brottet ca 2 km från varandra i Eskilstuna.

GM, vid tillfället tillsammans med två kompisar, hade stoppat BO och en kompis till dito vid stadsparken i Eskilstuna. De krävde cigaretter av BO och kompisen. GM sköt först två skott i luften. Därefter tryckte han revolvermynningen mot BO:s hals. En stund senare avlossades ett skott. Kompisen sprang därifrån.

GM erkände vållande till annans död - dömdes för mord.

Brottet skedde natten mot 10 december, kl 01.30 ca, 1982. BO avled till följd av skadorna den 14 december.
Citat:
Har du ett namn på "Eskilstunamannen"? Det räcker med ett födelseår och initialer.
GH, född 1955.
Citera
2018-12-07, 15:48
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Mordet

GM och BO bodde vid brottet ca 2 km från varandra i Eskilstuna.

GM, vid tillfället tillsammans med två kompisar, hade stoppat BO och en kompis till dito vid stadsparken i Eskilstuna. De krävde cigaretter av BO och kompisen. GM sköt först två skott i luften. Därefter tryckte han revolvermynningen mot BO:s hals. En stund senare avlossades ett skott. Kompisen sprang därifrån.

GM erkände vållande till annans död - dömdes för mord.

Brottet skedde natten mot 10 december, kl 01.30 ca, 1982. BO avled till följd av skadorna den 14 december.
GH, född 1955.
Tack för intressant information om händelsen. Jag sökte i Sveriges befolkning 1980 efter de initialer och födelseår du uppgav, men kunde ej finna någon skriven på tidigare nämnda gata. Jag antar att han inte bodde på samma gata 1980?
Citera
2018-12-07, 23:11
Medlem
Citat:
Tack för intressant information om händelsen. Jag sökte i Sveriges befolkning 1980 efter de initialer och födelseår du uppgav, men kunde ej finna någon skriven på tidigare nämnda gata. Jag antar att han inte bodde på samma gata 1980?
"Eskilstunamannen" finns med i 1980-boken, "inga adressuppgifter" som hans adress där. Var då mantalsskriven i Söderhamn, på församlingen skriven.
I 1970-boken var han skriven i Mjölby i Östergötland och i 90-boken i Borlänge, Dalarna.

Han förekom under ganska många avsnitt i kriminalregistret när han dömdes 1983 för mordet 82. Kanske en fingervisning om varför han var på församlingen skriven där åren före?

Under senare år har han dömts för annan brottslighet.
2011 dömdes han t.ex. för bl.a. vapenbrott och narkotikabrott till skyddstillsyn och samhällstjänst. Apropå vapenbrott så dömdes han vid morddomen 1983 även för olaga vapeninnehav.
Senast redigerad av KommentarX 2018-12-07 kl. 23:21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in