Citat:
Ursprungligen postat av
Ettsjutretton
I författaren Stig Larssons självbiografi När det känns att det håller på ta slut (Albert Bonniers Förlag, 2017) berättar han om en episod där han besöker en vän som är intagen på Karsuddens sjukhus i början av 1980-talet. Där spelar Larsson och vännen minigolf med den s k "Eskilstunamannen". Denne man var enligt Larsson zigenare och satt på Karsudden för att han skjutit ner två personer i en park för att de inte hade eld till hans cigarett. Det framgår inte om offren avled, eller om de "bara" blev skadeskjutna.
Jag hade aldrig tidigare hört talas om denne "Eskilstunaman". Är det någon på forumet som vet mer om detta? Eller är det blott en skröna, ev något Larsson minns fel?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ettsjutretton
"Eskilstunamannen" begick sitt dåd natten mellan fredag och lördag 10-11 december 1982, i Eskilstunas stadspark. Han var vid tiden för dådet 27 år. Han frågade en 30-årig man om cigaretter och när han blev nekad detta drog han revolver och sköt 30-åringen i halsen. BO blir förlamad och hamnar i koma, men avlider senare på sjukhus. "Eskilstunamannen" infångas och döms till sluten psykiatrisk vård.
Den 9 september 1983 har "Eskilstunamannen" blivit beviljad permission för ett biobesök, vilken han avviker ifrån. Han grips några veckor senare i Bollnäs, och återförs till Karsuddens sjukhus.
Intressant, Ettsjutretton.
"Eskilstunamannen" var beryktad och lite fruktad person på 1980-talet.
Vid mordet 1982 bodde han i Borlänge, har jag hört.
De två mördarna var ganska bra kompisar på Karsudden, enligt källa jag har. Stigs vän kom därifrån snabbare än Eskilstunamannen, trådens huvudperson var där något eller ett par år längre.
Stigs vän - som satt på Karsudden för rånmord, han som Stig och Eskilstunamannen spelade minigolf med - bor idag i Stockholm.
Idag lever Eskilstunamannen i norra Sverige.