Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-10, 02:48
Medlem
Juristchefens avatar
Danmark kanske inför fängelsestraff för psykisk misshandel:
https://www.nt.se/nyheter/psykiskt-v...om5669086.aspx

Skulle det här kunna vara något även för sverige?
Med tanke på vilken jävla skit svensk psykiatri är, och hur rättssäkerhet och mänskliga rättigheter hanteras inom den så tror jag det skulle sluta i katastrof som vanligt.
Citera
2019-01-10, 06:04
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristchefen
Danmark kanske inför fängelsestraff för psykisk misshandel:
https://www.nt.se/nyheter/psykiskt-v...om5669086.aspx

Skulle det här kunna vara något även för sverige?
Med tanke på vilken jävla skit svensk psykiatri är, och hur rättssäkerhet och mänskliga rättigheter hanteras inom den så tror jag det skulle sluta i katastrof som vanligt.

Danmark visar vägen igen. Detta hade varit något för Sverige också. Tänk på hur många MENA-män som utsätter sina kvinnor för psykiskt misshandel i Sverige? Problemet med Sverige, är att invandrare får gå fria efter en våldtäkt. Detta kan bli aktuellt först när vi får ordning på nämndemannasystemet, och inför riktiga straff.
Senast redigerad av Ordpistolen 2019-01-10 kl. 06:16.
Citera
2019-01-10, 07:28
Medlem
Psyko-Kodiaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Danmark visar vägen igen. Detta hade varit något för Sverige också. Tänk på hur många MENA-män som utsätter sina kvinnor för psykiskt misshandel i Sverige? Problemet med Sverige, är att invandrare får gå fria efter en våldtäkt. Detta kan bli aktuellt först när vi får ordning på nämndemannasystemet, och inför riktiga straff.

Mobbing kan ge fängelse.
Citera
2019-01-10, 07:36
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko-Kodiak
Mobbing kan ge fängelse.

Kan mobbning verkligen ge fängelse, med tanke på att våldtäkt knappt ger fängelse?
Sedan är frågan är om mobbning och psykisk misshandel är samma sak?
Citera
2019-01-10, 07:41
Medlem
Rikspsykoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Kan mobbning verkligen ge fängelse, med tanke på att våldtäkt knappt ger fängelse?
Sedan är frågan är om mobbning och psykisk misshandel är samma sak?
Antagligen om du mobbar någon till den grad att den avslutar sitt liv, men annars nej knappast troligt
Citera
2019-01-10, 08:28
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rikspsykos
Antagligen om du mobbar någon till den grad att den avslutar sitt liv, men annars nej knappast troligt

Det var det jag misstänkte.
Citera
2019-01-10, 08:29
Medlem
Juristchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rikspsykos
Antagligen om du mobbar någon till den grad att den avslutar sitt liv, men annars nej knappast
Dom som tvingas avsluta sina liv pga att dom usatts för mobbing är inte få i det här äckellandet.
Utsätts du för psykisk hets, stress och tortyr under en längre period så får du hjärnskador till slut, och då blir det även fråga om vållande till kroppsskada.
Senast redigerad av Juristchefen 2019-01-10 kl. 08:49.
Citera
2019-01-10, 09:42
Medlem
godhetsapostelns avatar
"Men en ny bestämmelse i strafflagen om psykiskt våld skickar vi en tydlig signal om att psykiskt och fysiskt våld är likställda",

Det är oerhört svårt att definiera vad som är psykiskt våld. Fegt nog definierar man inte heller vad som är psykiskt våld utan det är precis som den danske justitieministern själv skriver signalpolitik.

När jag ser vad ni skriver förstår jag att allmän rösträtt är en urusel ide...
Citera
2019-01-10, 20:05
Medlem
Juristchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
"Men en ny bestämmelse i strafflagen om psykiskt våld skickar vi en tydlig signal om att psykiskt och fysiskt våld är likställda",

Det är oerhört svårt att definiera vad som är psykiskt våld. Fegt nog definierar man inte heller vad som är psykiskt våld utan det är precis som den danske justitieministern själv skriver signalpolitik.

När jag ser vad ni skriver förstår jag att allmän rösträtt är en urusel ide...

Kan inte du ta skott och försöka förklara vad psykiskt våld är? Det märks ju tydligt på sättet du formulerar dig, att du är en smart kille.
Citera
2019-01-10, 20:08
Medlem
skalman1973s avatar
Ja jävlar då ligger varenda tjej/kvinna/kärring inom lagens räckhåll .

Vi inför den i Sverige och kallar det " Lagen om mansfrid "
Citera
2019-01-10, 21:00
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristchefen
Kan inte du ta skott och försöka förklara vad psykiskt våld är? Det märks ju tydligt på sättet du formulerar dig, att du är en smart kille.
Nej, det är svårt att definiera. Det är min poäng. Det blir godtyckeslagar. Psykisk misshandel kan vara precis vad som helst som är svårt om inte omöjligt att definiera.
Citera
2019-01-11, 15:08
Medlem
Juristchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Nej, det är svårt att definiera. Det är min poäng. Det blir godtyckeslagar. Psykisk misshandel kan vara precis vad som helst som är svårt om inte omöjligt att definiera.
Juridik är ju en bedömningssport. Ska man få rätt i en rättegång där fysiska bevis inte går att använda sig av, med undantag för en scan som kan avslöja eventuella hjärnskador till följd av den psykiska misshandeln, så blir det till att ha "rätt" position i samhället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in