• 1
  • 2
2019-01-10, 20:18
Medlem
Hej,

jag tänkte ta med mig egen mat på flyget, men blir lite förundrad över hur man definierar vissa saker. Transportstyrelsen verkar säga att bröd och pålägg är ok. Men att smör och ägg inte är ok. Ska jag tolka det som att smör och ägg är ok, så länge de finns i smörgåsen, men inte separat?

https://www.skyscanner.se/nyheter/ti...env=skyscanner
Titta under sektionen "Mat i handbagaget"

Tack på förhand.
Citera
2019-01-10, 20:22
Medlem
Sooks avatar
Det är nog skillnad på ägg du har kokat och lagt på mackan och råa ägg i kartong.
Citera
2019-01-10, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det är nog skillnad på ägg du har kokat och lagt på mackan och råa ägg i kartong.
Är det något du antar eller något du kan säkert säga?

Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Orka ta med sig egen smörgås på flyget när en fralla på Pressbyrån kostar 25 kr.
Vad får dig att tro att det handlar om pengar? Jag gillar att äta ekologiskt och bra råvaror. Vill du bidra till tråden så varsågod. Annars gissar jag att du enbart svarade dömande enbart för att känna dig något mer överlägsen andra person. Kan det vara så att du sällan känner den känslan i verkliga livet? Hoppas du mår bättre snart.

Citat:
Ursprungligen postat av crew009
varför ska du ens ut och resa om du inte har råd med mat.
Som sagt, läs svaret ovan. Vill du bidra till tråden och hjälpa mig i mina funderingar, välkommen.
Citera
2019-01-10, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGogo
Hej,

jag tänkte ta med mig egen mat på flyget, men blir lite förundrad över hur man definierar vissa saker. Transportstyrelsen verkar säga att bröd och pålägg är ok. Men att smör och ägg inte är ok. Ska jag tolka det som att smör och ägg är ok, så länge de finns i smörgåsen, men inte separat?

https://www.skyscanner.se/nyheter/ti...env=skyscanner
Titta under sektionen "Mat i handbagaget"

Tack på förhand.

Sidan du länkar till handlar inte om vilka matvaror som är ok att ta med. Den handlar om man får ta med sig behållare med vätska på flyget och vad som klassas som vätska. Rått ägg klassas som vätska i en behållare.
Ett kokt skivat ägg på en smörgås räknas såklart inte som vätska.

Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Orka ta med sig egen smörgås på flyget när en fralla på Pressbyrån kostar 25 kr.

Orka stå i kö på Pressbyrån för en svettig ostfralla för 25 kr, när det är snabbare och smidigare att bre en god smörgås hemma.
Citera
2019-01-10, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är väl upp till respektive flygbolag att bestämma vad som får tas med på respektive flyg så länge det inte handlar om saker som inte får föras in genom säkerhetskontrollen?
Alla pålägg är tillåtna.
Citera
2019-01-10, 23:15
Medlem
ThePresentMoments avatar
Citat:
Du får inte ta med dig mat på flyget oavsett pålägg. varför ska du ens ut och resa om du inte har råd med mat.

Något belägg för detta? Låter som att du aldrig flugit.

Själv har jag haft mat med mig många gånger samt sett andra som haft hela matsäckar med sig, aldrig några problem. Har haft allt från chips och bananer till en hel takeaway-meny från Burger King en gång när jag var lite sen till gaten. Frågade tjejen i gaten om det var ok att käka den på planet och det var inga problem (Norwegian vill jag minnas).

Dock har vissa flygbolag strikt förbud mot medhavd mat, t.ex. minns jag att AirAsia någonstans skriver att man inte får äta medhavd mat på planet. Detta då de vill sälja sin tråkiga överprisade mat såklart.
Citera
2019-01-10, 23:26
Medlem
Jag hade en amerikansk herre spilla ost på mig från sin medhavda pizza på en flight från Chicago till Phoenix. Vi har en annan kultur här i Europa när det kommer att ta med sig mat.

Det är säkerhetskontrollen som är grejen och som någon har skrivit är äggen kokta så kommer man nog undan, om att dom redan är färdiga på mackan gör det enklare i säkerhetskontrollen annars kan det bli till att öppna väskan och hoppas på bra dagsform på säkerhetspersonalen.
Citera
2019-01-10, 23:33
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Du får inte ta med dig mat på flyget oavsett pålägg. varför ska du ens ut och resa om du inte har råd med mat.

Jag och min familj har många gånger haft med egen mat, ibland i flera små kylväskor, det är aldrig någon som har sagt ett skit om att man inte får ta med sig mat, ingen bryr sig så länge det inte är vätska

Men för att svara på TS, om du vill vara respektfull mot passagerare så tar du inte på annat än vanlig ost, gurka eller paprika, allt som inte utsöndrar starka dofter

Kan inte säga att jag bryr mig speciellt mycket själv men visst kan man bli irriterad om man sitter bredvid någon som trycker i sig äckliga kaviarmackor med ägg, fyfan
Senast redigerad av Reggaeman 2019-01-10 kl. 23:35.
Citera
2019-01-11, 00:07
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det var ju precis det du gjorde?

Säkerhetskontrollen påverkas inte utav flygbolag.
Nej men flygbolaget kan ju ändå förbjuda förtäring av medhavd mat även om det inte handlar om farliga saker som stoppas i säkerhetskontrollen. På samma sätt kan ju en restaurang innanför säkerhetskontrollen förbjuda förtäring av mat och dryck köpta i en kiosk innanför säkerhetskontrollen.
Senast redigerad av Jonas1968 2019-01-11 kl. 00:09.
Citera
2019-01-11, 00:46
Medlem
Förbud varierar varifrån du reser och vilket bolag. Sett folk ta med pizza, McDonalds, you name it. Smugglar du med en hemmagjord XL sandwich så bör du givetvis vara beredd på äta bevismaterialet innan evetuell terroriststämpling, eller inte.
Citera
2019-01-11, 01:13
Avstängd
Mamma Scan's kalla köttbullar. Då tror alla att det är nån som lagt en rejäl nr 2 istället. Bra undanmanöver
Citera
2019-01-11, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faktaruta
Sidan du länkar till handlar inte om vilka matvaror som är ok att ta med.

Jo, som jag skrev i trådstarten: Titta under sektionen "Mat i handbagaget"
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3009558

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in