2019-01-22, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Eller så får en ny krog flytta in.
Jo det vore väl det bästa sättet att få tillbaka något av pengarna men det första
försöket har ju misslyckats trots tydligen bra beläggning så det verkar inte lätt.
Citera
2019-01-22, 17:13
Medlem
Bengrots avatar
Har man inte kunskap och erfarenhet av att driva en krog så ska man vara väldigt försiktig innan man öppnar en sådan.
Citera
2019-01-22, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Har man inte kunskap och erfarenhet av att driva en krog så ska man vara väldigt försiktig innan man öppnar en sådan.
Kommunen via Karlskogahem verkade inte tveka att satsa merparten av 25 miljoner
så dom måste känna att dom kan restaurang branschen.
Citera
2019-01-22, 17:50
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovport
Å varför i all sin dar skulle de vara rätt personer för att bedöma denna situation? En viss desperation lyser över det hela.
Citera
2019-01-22, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Å varför i all sin dar skulle de vara rätt personer för att bedöma denna situation? En viss desperation lyser över det hela.
Det är det jag menar. Men det är väl inte första eller sista gången en kommun
satsar utanför sitt egentliga ansvarsområde.
Citera
2019-01-22, 18:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovport
Nja, Karlskogahem anpassade fastigheten. Antagligen var den stora kostnaden kök och sanitära faciliteter + ventilation.
Hade någon kapital + en rimlig ekonomisk plan med ett välkänt koncept i ryggen så sade kommunen ja.
Nu är det mindre ändringar som behövs sen kan en annan krögare starta upp en annan sportbar eller krog i lokalerna.
Citera
2019-01-22, 19:42
Medlem
Svea.Folks avatar
Gissar att det inte handlar om några företagargenier. Krog är svårt i mindre städer, men med det försprånget de fick via kommunen är det fan riktigt dåligt jobb som drivit dem till KK.

Nu vet inte jag hur låst man är till konceptet som franchaisetagare, men de hade nog kunnat vara lite kreativa med särskilda jippokvällar för studenter, unga, kvinnor etc. Man kan inte bara öppna en lokal och tro att folk kommer per automatik.
Citera
2019-01-22, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nja, Karlskogahem anpassade fastigheten. Antagligen var den stora kostnaden kök och sanitära faciliteter + ventilation.
Hade någon kapital + en rimlig ekonomisk plan med ett välkänt koncept i ryggen så sade kommunen ja.
Nu är det mindre ändringar som behövs sen kan en annan krögare starta upp en annan sportbar eller krog i lokalerna.
Ja som sagt bär det sig inte är det bara att höja hyran för övriga hyresgäster eller så tar man det på skatten.

Något OT men med bruksvärdessystemet blir det intressant när kommunala fastighetsbolag som
har vanliga hyresrättslägenheter gör tex sådana här affärer då kan dels hyresgästerna i
det aktuella kommunala fastighetsbolaget åka på hyreshöjning och därmed går bruksvärdeshyran upp
vilket gör att även privata fastighetsägare i samma område får rätt att höja hyran för sina hyresgäster.
Citera
2019-01-22, 21:34
Avstängd
Uppsala kommun köpte restaurang Skarholmen i Uppsala för 11 miljoner trots att förra ägaren bara begärde 4 miljoner.
Citera
2019-01-22, 22:36
Medlem
Varför tror man ens att en O'Learys skulle vara lämpligt i Karlskoga? Öppna billigaste tänkbara sunkhak med en begagnad 42tums tv i ena hörnet så kommer vinsten va betydligt bättre skulle jag tro!
Citera
2019-01-22, 22:42
Medlem
baldersballe1s avatar
Krävs nog inga småpengar för att dra runt allt. Skulle tro att det säkert krävs en omsättning på 2 miljoner i månaden, inte det lättaste i Karlskoga kan jag tro. Då man öppnade i mitten av december missade man nog alla julborden som annars är viktiga att få in då januari rent generellt är en ganska skral månad. Dålig start med andra ord.
Citera
2019-01-22, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Varför tror man ens att en O'Learys skulle vara lämpligt i Karlskoga? Öppna billigaste tänkbara sunkhak med en begagnad 42tums tv i ena hörnet så kommer vinsten va betydligt bättre skulle jag tro!

Ja här har du ju en poäng, finns det 35 andra krogar att välja på kan det ju vara till nytta att få draghjälp av ett etablerat varumärke men finns det inga andra konkurrerande alternativ på orten är det ju bara dumt att betala en hög franchisavgift.

Fast å andra sidan är väl Olearys intresserade av att verksamheten rullar på och genererar pengar så det är väl inte uteslutet att dom går in med ett bidrag eller avstår avgiften under en tid tills dom är på fötter igen.

Citat:
Ursprungligen postat av 75190255508
Hur ser utelivet ut i Karlskoga? Det är ju ingen världsmetropol direkt.

Är det inte i Karlskoga det finns en förhållandevis stor del av befolkningen som är Ninjor, har för mig att jag läste om det i någon tråd här inne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in