Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-27, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Det rör sig om betydligt fler växthusgaser än koldioxid. Jag hoppas att Greta inte enbart fokuserar på växthusgaserna utan miljöproblematiken i stort. Detta berör precis alla områden som vi människor berör och det är därför det måste göras större och uppmärksammas mer än det gör.

Ja, exempelvis vattenånga. Förbjud regn.
2019-01-27, 13:11
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Ingen kritik mot greta men att lyfta en fråga som redan är jättestor känns inte så nyskapande. Alla har pratat om miljö och smältande isar i typ 15 år
Hur fan tänker du? Ska folk inte engagera sig i frågor som är "jättestora" och har debatterats länge? Miljöfrågan är ständigt aktuell, men du tänker att en 16-åring själv skulle komma på något annat att engagera sig i som ingen annan gjort tidigare?
2019-01-27, 13:11
Medlem
Ollonets avatar
Det här skrev meteorologen Pär Holmberg 2006./ Pär Holmgren befarar att Vasaloppet inte överlever sitt 100-årsjubileum 2022./Hur många tror på det i dag förutom farbror Sven och hans lilla runk objekt Greta.
2019-01-27, 13:12
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Ja, exempelvis vattenånga. Förbjud regn.

Mm, tur du ser det seriöst Bra Greta får uppmärksamheten trots allt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ollonet
Det här skrev meteorologen Pär Holmberg 2006./ Pär Holmgren befarar att Vasaloppet inte överlever sitt 100-årsjubileum 2022./Hur många tror på det i dag förutom farbror Sven och hans lilla runk objekt Greta.

Problematiken är så långt mycket större än havsisar och Vasaloppets överlevnad.
Senast redigerad av Snubchurp 2019-01-27 kl. 13:15.
2019-01-27, 13:14
Medlem
Citat:
Ingen kritik mot greta men att lyfta en fråga som redan är jättestor känns inte så nyskapande. Alla har pratat om miljö och smältande isar i typ 15 år

Ändå är det en del som inte fattat. Newtons tröghetslag är överträffad.
2019-01-27, 13:14
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemaks
16-åriga Greta Thunberg, dotter till operasångerskan Malena Ernman, skolstrejkar för klimatet, har aspberger syndrom och berättade nyligen i Skavlan att hon har förbjudit hela familjen att flyga och köpa presenter, samt att mamma Malena har tvingats sluta turnera för dotterns klimatångest.

Media och PK-Sverige hyllar Greta som en Gud och försöker vinna billiga poäng på hennes sjukliga "engagemang" för klimatet. Hon blir inbjuden till FN, klimatmöten, hyllas av Bono o.s.v.

Är hennes beteende friskt?

Citat:
Jag har kanske missat något och kan i så fall få hjälp att bli upplyst. Men har Greta presenterat någon lösning eller några konkreta förslag? Någonting som inte redan har trumpetats ut i media oändligt antal gånger?

Greta blev placerad med en skylt utanför Riksdagshuset av Ingemar Rentzhog, som sedan låtsades att han råkade gå förbi henne, tog en bild och sedan skrev om det på Facebook. Men vad hände sedan? Vi vet att hon till 100% delar den åsikt som är absolut ledande inom media, i det ämne som är det absolut ledande inom media. Det är ungefär som att slänga en barkbåt i en fors och sedan bli imponerad av att den åker iväg så fort. Men har hon kreerat något nytt utöver detta att hon håller med?
2019-01-27, 13:19
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Greta är en smått efterbliven tjej med en rad diagnoser, bla Asperbers. Vad tror ni hon har för kunskap inom miljö? Sannolikt noll. Hon kommer dock att bli en ikon utan att prestera något annat än att säga att miljön är viktig och jag åkte tåg 35 timmar till Davos. Kommer ni ihåg Malala som fick Nobels fredspris, hennes enda bedrift var och är att hon blev skjuten i huvudet av en taliban. Så jag skulle inte bli förvånad om nästa års Nobelpris går till en efterbliven flicka som curlats av sin framgångsrika mamma.

Jag skulle inte bli det minsta förvånad om hon kommer in i riksdagen nästa val för Mp och blir Mp:s talesperson i klimatfrågor. Simsalabim så har man skapat en karriär åt en mentalt handikappad flicka.
Exakt så, ja. Hon får nog en bra framtid på detta sätt istället för att behöva gå om nian. Bra kristallkula.
2019-01-27, 13:21
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Hur fan tänker du? Ska folk inte engagera sig i frågor som är "jättestora" och har debatterats länge? Miljöfrågan är ständigt aktuell, men du tänker att en 16-åring själv skulle komma på något annat att engagera sig i som ingen annan gjort tidigare?

Jag säger att folk hyllar henne som en hjälte trots att hon inte gjort något utan det hela är ett PR trick. Kombinationen 16 åring som ser ut som hon är 12 och att hon "skolkar" för miljön är anledningen till att allt blivit så stort.

Man lyfter fram att det är ovanligt att någon så ung är engagerad i något så viktigt men 16 år är rätt gammalt.
2019-01-27, 13:24
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Jag säger att folk hyllar henne som en hjälte trots att hon inte gjort något utan det hela är ett PR trick. Kombinationen 16 åring som ser ut som hon är 12 och att hon "skolkar" för miljön är anledningen till att allt blivit så stort.

Man lyfter fram att det är ovanligt att någon så ung är engagerad i något så viktigt men 16 år är rätt gammalt.

Man måste se huvudpoängen med det hela. Det är att klimatfrågan får ännu mer utrymme. När den till och med får utrymme på Flashback så är det bra. Här finns de flesta klimatförnekare och det lär inte gå att förändra deras uppfattning men det får i varje fall en bra spridning. Alltid är det nån som läser på lite inom området och får nya kunskaper. Många bäckar små.
2019-01-27, 13:27
Medlem
Jag hörde att massor av höger, alt-höger, klimatförnekare, nationalister och konservativa retar upp sig på henne. Varför vet vi inte - de tycker väl att hon istället borde skapa en youtube-kanal o visa smink, vad vet jag. Men bara det att dessa människor tycks reta upp sig är underbart att se. Heja Greta!
2019-01-27, 13:27
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Jag har kanske missat något och kan i så fall få hjälp att bli upplyst. Men har Greta presenterat någon lösning eller några konkreta förslag? Någonting som inte redan har trumpetats ut i media oändligt antal gånger?

Greta blev placerad med en skylt utanför Riksdagshuset av Ingemar Rentzhog, som sedan låtsades att han råkade gå förbi henne, tog en bild och sedan skrev om det på Facebook. Men vad hände sedan? Vi vet att hon till 100% delar den åsikt som är absolut ledande inom media, i det ämne som är det absolut ledande inom media. Det är ungefär som att slänga en barkbåt i en fors och sedan bli imponerad av att den åker iväg så fort. Men har hon kreerat något nytt utöver detta att hon håller med?

Exakt det var det jag menar. Att det blir så stort i media är ju för att hon ser mycket yngre ut än vad hon är. Finns jättemånga 16 åringar som är med i ungdomsförbund, engagerad sig politiskt, kanske startar företag och då blir det en liten notis i nån tidning.
2019-01-27, 13:28
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Varför ser hon ut som en 10 åring ?
Får hon ingen mat hemma tro ?
Orosanmälan ?
Hon har varit på strejk varje fredag sen höstterminen startade, i augusti 2018. Det är (min) 16 dagar hon varit borta. Man får vara borta 10 dagar (ej inräknat sjukdom).
Om hon fortsätter med denna strejk även vårterminen 2019 så ser jag bara två lösningar för Greta:
- hon måste gå om nian för att få behörighet till gymnasiet
- hon struntar i behörighet och skippar gymnasiet helt (är det fortfarande frivilligt eller har gymnasiet också blivit obligatorisk nu? )
- alt särskola?

Vad är det för en framtid? Vad ska hon säga när framtida arbetsgivare frågar varför hon inte har slutbetyg?
- öööh ja strejka fö mamma tyckte de va en bra idé...?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in