Citat:
Ursprungligen postat av
farbror Sven
Ska man tolka all skit ni kastar på den här tjejen så är det antagligen bättre att hon flyttar ut orten och börja sälja knark och bränna bilar. Vad fan vill ni egentligen?
För det första, vilka är "ni"? Var och när har exempelvis jag kastat skit på henne? Det jag ifrågasätter är denna hype och helgonförklaring som andra ägnar sig åt. Greta tycks enligt vissa vara någon ny messias som kommer att rädda jorden från undergång, men vad har hon egentligen gjort, sagt, kommit på, eller bidragit med som är så banbrytande?
För all del, om nu Greta själv och av egen maskin har intresserat sig för klimat och miljöfrågor, alldeles utmärkt, och kanske kan hon i framtiden bli en ledande forskare eller liknande inom dessa områden, men det ska lite mer till än att vara 16 år och skolka från skolan för att jag ska se någon som en frälsare.
Utöver det innehåller historien om Greta, eller fenomenet Greta, eller vad man nu vill kalla det, en del andra tveksamheter. Vad som först lanserades som en 16-årings eget initiativ har senare visat sig vara en PR-kampanj initierad av andra. Personer som, kanske även bryr sig om klimatfrågor, men som garanterat tjänar pengar på sitt engagemang på området. Vidare har det förstås även framkommit att rapporteringen om Gretas förehavanden inte varit helt sanningsenliga och som vi alla fått lära oss nu för tiden är "fake news" ett stort problem, men i det här fallet kanske ändamålen helgar medlen?