Citat:
Ursprungligen postat av
ReedMe
Vart dom mörkhyade, blåögda tog vägen: dom finns i oss nordbor kan man säga. Dom strålade samman med den ljushyade gruppen som kom från norr någonstans längs Norges västkust, där dom hade sex med varandra och på så vis bildade den första enhetliga jägare- samlargruppen i norden. Hm. Programmakarna får tydligen fundera på hur dom ska bli ännu tydligare
Hej. Jag har inte sett programmet. Mer läst böcker o forskningsrapporter. Frågan är lite retorisk som du svarat på : ) Ang programmet el hemsidan till programmet : Bilden, den megastora, på Svt:s hemsida där en mycket mörk afrikansk man med ditsatta blå ögon möter oss är nog inte representativ. Att tidigeuropeer utvecklats sakta mot ljusare ögon, hud i olika stadier (även i södra Europa) råder nog inget tvivel om men kanske är det något missvisande att visa en centralafrikansk man som statist för tidigeuropeerna vare sig för 20 tusen år sedan el Svt:s angivna 14000 år sedan. Sen finns det faktiskt europeer med mörk hudtoning o ljusa ögon, även blå fortfarande i europa. Men, en sån bild hade inte kanske passat programmet? En annan sak är att Mattias Jakobsson påpekar "I Sverige finns inga bevarade skelett av de första invandrarna". Nåt att tänka på. En annan sak är att anslaget som Svt ger från start är en kraftig markering till det som ska presenteras framöver. Rubriken, Möt de första svenskarna, ger kanske också lite huvudbry med tanke på "att de inte ens har 'ben' att gå på", så att säga. Men visst det kan man tycka är ok ändå (samtidigt passar rubriken in politiskt idag). Ang det du skriver om programmakarna, så ska de kanske mer fundera på källkritik o även ha mer olika forskaråsikter med i sina program än vad jag tycker mig sett under årens lopp. Riktiga åsikter, som bryter av vill säga, mellan olika forskare. Det finns nog många bra saker i programmet men det vore spännande se ett motprogram med andra vinklar skulle jag misstänka. Det finns en tråd fr 2012 Genetik utan källkritik - igen (tingotankar), där en forskare punkterar en del saker kring medias presentation kring dna. Tack.