2019-02-27, 01:33
Medlem
RamsundAktaRingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag fattar inte riktigt vad du pratar om. Men här är studien:

https://journals.plos.org/plosbiolog...l.pbio.2003703

Om du läser den och pekar på vad som är fel och hur SVT har kunnat påverka den här studien, så kan vi diskutera det sen.

Hej igen. Jag menar (bl a) att Svt satt en bild på en subsaharisk man med (konstgjorda) blå ögon som representant för de WHG-europeer som beskrivs med 'mörk hud' (ospecifikt då mörk hud varierar i skala) och blå ögon. WHG var vid tiden Svt anger redan 'annorlunda' från afrikaner genetiskt, de hade utvecklats annorlunda över tiotusentals år.
Nu gjorde programmakarna på Svt som de gjorde med bild på de 'första svenskarna'/skandinaverna/nordborna. Kanske de skulle ha formgett en bild med en något mer europeisk look, brun hud, inte svart, för att motsvara de rekonstruktioner som tidigare gjorts på just WHGpopulationen. Det är detta jag pekat på.

Länken, Genetik utan källkritik (ting o tankar), tar just upp forskning, teorier där man bör vara något försiktig i framställan, ibland. Det händer ofta att saker presenteras som sanningar el i alla fall tydligt formges fast 'bilden' inte är riktigt klar. Kanske mer av media självt än forskarna. Men forskning, forskare är också beroende av anslag el är rena beställningsjobb. Det är många saker som sker som allmänheten tror sker utan 'påverkan' vilket sällan sker.

Ta lilla Greta som exempel. Vi har otroligt mycket påverkan genom politik, eller kommersiella intressen även inom forskning, inom media är uppenbart. Saker förvrängs, rentav felpresenteras eller vissa saker undanhålls. Ofta. Presentationer av vad det vara månde tål kritiseras. Särskilt Svt och deras förhållande till migration här kopplat till historien : ) Jag tillåter mig dissekera särskilt historieprogram från Svt, Sr.

Tv-programmet som jag bara skannat av en del men dock läst o sett info-/hemsidan väcker intressanta frågor, även medicinska. Hur påverkas då nyligen invandrade populationer, nu o generationer framåt ex de från centralafrika av vårt klimat? En länk ang WHG från ancient-origins.net med bild. https://www.ancient-origins.net/huma...-common-021813
Citera
2019-02-28, 21:26
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
I ett svensk forskningsprojekt har man kommit fram till att de första svenskarna var mörkhyade, det som förr kallades neger. Artikeln som beskriver forskningsresultaten illustreras med en bild på en mörkhyad man.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...sta-svenskarna

Glider man på sanningen här? SVT:s bild till artikeln, som dom själva ritat, ger vid handen att de första svenskarna var väldigt mörkhyade. Kan detta verkligen stämma?

Hur kommer Neandertalmänniskan in i detta sen? Denna art fanns väl i Europa redan när utvandringen från Afrika startade? Neanderthal sägs ju ha varit rödhårig och blåögd. Förmodligen hade Neandertalmänniskan överlägsen teknik jämfört med den art som utvandrade från Afrika. Vita européer har DNA från Neanderthal (en helt annan art) i sig men det har ej afrikaner.

Är detta historieförfalskning? Ser vi en ideologisering av historieframställningen?
Men neandertathalarna förlorade ju?
Citera
2019-03-02, 14:43
Medlem
Raglefants avatar
Jahapp, nu bekänner SVT färg som förespråkare av arisk överhöghet.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...r-fran-ukraina

Så... de nuvarande svenskarna är alltså resultatet av ett raskrig där den somalier-liknande tidigare befolkningen utplånades av överlägsna arier från nuvarande Ukraina, om man får tro SVT. Varför den utrotade somalierliknande befolkningen som vi nästan saknar släktskap med i så fall kallades "de första svenskarna" kan man ju undra, men tack för det i alla fall.

Något mer nyanserat och seriöst: Vad som återstår av "de första svenskarna var mörkhyade" är alltså att ett av de två jägar-samlarfolk som tillsammans står för <10% av vårt genetiska arv hade väsentligt mörkare hy än idag men i övrigt (i strid med SVT.s märkliga vinjett till programmet) rimligen måste ha liknat moderna européer snarare än afrikaner. Till absolut övervägande del härstammar dagens svenskar från de ursprungliga indoeuropéerna, även kända som arierna i nazistisk historieskrivning.

Bra att det tycks vara avgjort då.
Citera
2019-03-02, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RamsundAktaRingen
Hej igen. Jag menar (bl a) att Svt satt en bild på en subsaharisk man med (konstgjorda) blå ögon som representant för de WHG-europeer som beskrivs med 'mörk hud' (ospecifikt då mörk hud varierar i skala) och blå ögon.
Ja det var givetvis fel. Tror de ville ha en skådespelare/statist men istället för en vit med pålagd mörk hud så tog de en östafrikan och lade på blåa ögon istället. Som du är inne på så var det givetvis inga (öst)afrikaner alls som vandrade in i landet när isen drog sig undan. Det var den tidens "européer" som vandrade in och inga andra.
Citera
2019-03-02, 15:19
Medlem
Magnituds avatar
På mitt gymnasium så lärde de ut att första svenskarna var gula och blåa i skinnet och därmed flaggan, vilket låter logiskt.
Citera
2019-03-02, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raglefant
Varför den utrotade somalierliknande befolkningen som vi nästan saknar släktskap med i så fall kallades "de första svenskarna" kan man ju undra, men tack för det i alla fall.
Du kanske skämtar men givetvis var det mörkhyade "européer" och inte mörkhyade "afrikaner" som flyttade in. Att de valde en östafrikansk man som skådespelare/statist var väl mindre lyckat så här i efterhand.
Citera
2019-03-02, 16:34
Medlem
RamsundAktaRingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Ja det var givetvis fel. Tror de ville ha en skådespelare/statist men istället för en vit med pålagd mörk hud så tog de en östafrikan och lade på blåa ögon istället. Som du är inne på så var det givetvis inga (öst)afrikaner alls som vandrade in i landet när isen drog sig undan. Det var den tidens "européer" som vandrade in och inga andra.
Ja, det var en bra formulering, den tidens europeer. Jag undrar (inte specifikt just detta program, vetenskap/en berättad historia men..) om jag nånsin kommer få uppleva en mer fri debatt, mer öppen, mer opolitiserad mer verklig med rena fakta, olika erfarenheter från flera röster än det jag växt upp med. Eg mer vinklingar, alla fakta. Monopoltv o radio, sen skatteunderstödda tidningar där flertalet låter monotont. Trump är farlig. Palme var inte på Kuba (not). Röda är utan skuld. Sd är nazister... Jag hoppas i alla fall jag kommer se fallet. Det kan ta tid.. men födslovåndorna har börjat känns det som
Citera
2019-03-02, 16:47
Medlem
Raglefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Du kanske skämtar men givetvis var det mörkhyade "européer" och inte mörkhyade "afrikaner" som flyttade in. Att de valde en östafrikansk man som skådespelare/statist var väl mindre lyckat så här i efterhand.

Ja, jag skämtar naturligtvis -- men om man slår samman SVT:s tidigare påståenden inklusive den förmodat somaliske statist man använde för att illustrera "de första svenskarna" med det som framkommer i den länkade artikeln, målar ju faktiskt SVT upp en bild av somalisk-aktiga ursvenskar som raskrigas till döds av det ariska erövrarfolket.

Vilket, bortsett från från den märkliga detaljen med somaliskt utseende, är i princip identiskt med vad som framförts av exempelvis dödsnazistiska historieboken March of the Titans.
Citera
2019-03-02, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
SVT menar alltså att svenskarna härstammar ifrån Syrien. Jo, de slutar aldrig proklamera sin dynga.

Om de var brunbrända så beror det naturligtvis på att de i det närmsta var nakna och vistades ute nästan dygnet runt. Är ju bara att titta på gamla bilder på samer så ser man att de är ordentligt brunbrända.

Min far brukade alltid säga att han lärt sig i skolan på 50/60-talet att de första människorna kom från Mesopotamien.

Å det var beläget runt eufrat & tigris.
Dvs delar av Syrien/Irak idag alltså. Så sa man då, inget SVT kom på förrgår alltså.
Om det är sant eller ej låter jag vara osagt men detta är iallafall inget nytt påstående i sig.
Citera
2019-03-03, 19:26
Medlem
[complex]s avatar
Ajuste. Detta quote gäller alla i denna tråd som inte köper eller accepterar att vi alla kommer från afrika vilket vi gör.

“The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it.”

― Neil deGrasse Tyson
Citera
2019-03-04, 00:56
Medlem
Kumabjorns avatar
Hur såg stenåldern ut på ett örike som Japan där folkrörelserna försvårades av isoleringen ute i havet?

En antydan till svar kanske du finner i denna artikel.
Citera
2019-03-26, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raglefant
Ja, jag skämtar naturligtvis -- men om man slår samman SVT:s tidigare påståenden inklusive den förmodat somaliske statist man använde för att illustrera "de första svenskarna" med det som framkommer i den länkade artikeln, målar ju faktiskt SVT upp en bild av somalisk-aktiga ursvenskar som raskrigas till döds av det ariska erövrarfolket.

Vilket, bortsett från från den märkliga detaljen med somaliskt utseende, är i princip identiskt med vad som framförts av exempelvis dödsnazistiska historieboken March of the Titans.

Är det därför Sovjet-judarna massmördade 10 miljoner Ukrainare genom svält, pga ras-tillhörighet?
Tål att tänkas på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in