2019-03-05, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
Did you see my prior post with the link to the picture.
You are describing the outfit / hat / handbag pretty well.

Well, isn't the bag a little bit to big maybe? Seems more like a briefcase to me. I think Skandiamannens bag on this picture fits better into what the witness Yvonnes stated: http://proletaren.se/sites/default/f...amp=1527068663
Citera
2019-03-05, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Så blir det när man försöker koka soppa på en spik. Magert.
Och inte blir det bättre av att krydda.

När det gäller exemplet Stefan G undrar man vilka och hur många av övriga vittnen han ”inte pekat ut” på de 15 bilderna.
Ett problem gissar jag kan vara att det inte är första prioritet att registrera ansikten då man är upptagen med att göra konstgjord andning.
Även Anna H säger att hon inte registrerat övriga vittnen eftersom hon var upptagen med upplivningsförsöken.
TP är så förvånansvärt amatörmässig så att man häpnar.
Bara tanken på att SE började förfölja Palme från Grand är befängd.

TP påstår i sitt svar till Gunnar Wall att han ”lätt hunnit gå från Grand till Skandia på fyra minuter” via en bakdörr och genom huset.
”Han och andra har provgått”

Han tar som utgångspunkt att Palme gick 23.15 och har bara utstämplingstiden 23.19 i huvudet, utan att ens reflektera över var Palmes befinner sig på sin promenad.
Inte heller har han räknat in att Mårten Palme faktiskt säger att föräldrarna redan passerade Kammakargatan då han såg den stirrande mannen vid möbelaffären.
Redan där är han alltså 50 meter bakom.
Allt sammantaget hade den mannen en mer än dubbelt så lång promenad inkl passage genom dörrar och korridorer och minst en trappa eller hiss.
Dessutom ett samtal med väktare Olofsson.
Det mest realistiska under de omständigheterna är att Palme redan låg i ambulansen när SE passerade skandiadörrarna.

Även om detta bara är en av flera scenarier som han presenterar, så indikerar det att resterande uppgifter i boken vilar på lika svag grund.

Det tråkiga är att många köper detta.
Medveten eller omedveten desinformation spelar ingen roll. Den leder folk i fel riktning likt förbannat.

Scenariot att han skulle gått från Grand, följt efter Palme, bytt gata, gått in genom bakdörren och ut genom entrén är faktiskt helt orealistiskt. Här gör T Pettersson en rejäl blunder. Däremot att SE gick ut från Sveavägen 44 drygt 1 minut före mordet, såg Palme, gick fram till Dekorima och sedan sköt är dock inte alls omöjligt. Snarare ganska rimligt.
Senast redigerad av JeppeNil 2019-03-05 kl. 19:56.
Citera
2019-03-05, 19:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Nej, SE bör inte ha varit vid Grand. Bara följt efter den korta biten från entrén.

Inge M har även sett mördaren anlända till platsen från ytterkanten på trottoaren. Dock verkar han ha svårt med tidsuppfattning, då han även uppger att mördaren ska ha stått kvar en halv minut efter skotten innan han började springa.

Uppger inte SE att han går på ytterkanten och därefter sneddar in mot det upplysta skyltfönstret för att titta på klockan?
Citera
2019-03-05, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Uppger inte SE att han går på ytterkanten och därefter sneddar in mot det upplysta skyltfönstret för att titta på klockan?

Ja, det gör han. Han säger även att han inte reagerar på skotten (helt orealistiskt), vilket jag tror är ett sätt för honom att inte behöva svara på om han sett mördaren.
Citera
2019-03-05, 19:52
Medlem
Det mesta kring SE är behandlat i nuläget. Det finns saker som talar för honom och man kan inte utesluta honom till 100 procent. Men även mycket talar emot honom. Innan nåt nytt dyker upp så är det en rätt menlös diskussion.
Citera
2019-03-05, 20:11
Medlem
Jag förstår att SE har avhandlats väldigt många gånger genom åren. Men ärligt talat så ser jag inte vilka faktorer som talar emot honom. Dock kan man sannolikt aldrig bevisa om det var han som sköt.
Citera
2019-03-05, 20:47
Medlem
Jag skulle verkligen ha velat sett en rekonstruktion med alla mordplatsvittnen inklusive Skandiamannen och LP, det vore intressant och se hur de skulle ha ställt upp sig gentemot varandra.

Jag håller med Wilhelm Agrell som jag såg i någon 90-tals intervju, han säger det var mycket som gick snett i utredningen 1986.
Sedan blev det svårt för alla efterträdare till Holmer, vad hade blivit gjort , man trodde saker blivit gjorda som inte var gjorda osv.
Skandiamannen utreddes delvis men sedan lades det på is, osv
Efter Gunnarsson var det ju PKK för hela slanten.

https://www.svtplay.se/video/2134453...SQoJUL3XRtcBjE

Veckans brott
“Skandiamannen” - Palmemördare eller vittne?
Senast redigerad av Sumer 2019-03-05 kl. 20:49.
Citera
2019-03-05, 21:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja, det gör han. Han säger även att han inte reagerar på skotten (helt orealistiskt), vilket jag tror är ett sätt för honom att inte behöva svara på om han sett mördaren.

Den som såg mördaren snedda över trottoaren såg sannolikt SE, vad talar i annat fall emot det?
Citera
2019-03-05, 21:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Det mesta kring SE är behandlat i nuläget. Det finns saker som talar för honom och man kan inte utesluta honom till 100 procent. Men även mycket talar emot honom. Innan nåt nytt dyker upp så är det en rätt menlös diskussion.

Kan du rada upp, 1,2,3 ... osv, allt som talar för att SE inte är mördaren?
Citera
2019-03-05, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Så blir det när man försöker koka soppa på en spik. Magert.
Och inte blir det bättre av att krydda.

När det gäller exemplet Stefan G undrar man vilka och hur många av övriga vittnen han ”inte pekat ut” på de 15 bilderna.
Ett problem gissar jag kan vara att det inte är första prioritet att registrera ansikten då man är upptagen med att göra konstgjord andning.
Även Anna H säger att hon inte registrerat övriga vittnen eftersom hon var upptagen med upplivningsförsöken.
TP är så förvånansvärt amatörmässig så att man häpnar.
Bara tanken på att SE började förfölja Palme från Grand är befängd.

TP påstår i sitt svar till Gunnar Wall att han ”lätt hunnit gå från Grand till Skandia på fyra minuter” via en bakdörr och genom huset.
”Han och andra har provgått”

Han tar som utgångspunkt att Palme gick 23.15 och har bara utstämplingstiden 23.19 i huvudet, utan att ens reflektera över var Palmes befinner sig på sin promenad.
Inte heller har han räknat in att Mårten Palme faktiskt säger att föräldrarna redan passerade Kammakargatan då han såg den stirrande mannen vid möbelaffären.
Redan där är han alltså 50 meter bakom.
Allt sammantaget hade den mannen en mer än dubbelt så lång promenad inkl passage genom dörrar och korridorer och minst en trappa eller hiss.
Dessutom ett samtal med väktare Olofsson.
Det mest realistiska under de omständigheterna är att Palme redan låg i ambulansen när SE passerade skandiadörrarna.

Även om detta bara är en av flera scenarier som han presenterar, så indikerar det att resterande uppgifter i boken vilar på lika svag grund.

Det tråkiga är att många köper detta.
Medveten eller omedveten desinformation spelar ingen roll. Den leder folk i fel riktning likt förbannat.

Informationen om Glantz har Pettersson fått från förhör 860513. Det var en samling av mordvittnena samt några andra personer, totalt 15 foton. Han känner igen Anna H och Karin J och tycker att Lars J verkar bekant men det tror han är från nån tidning. Glantz är helt säker på att han inte sett någon av de andra personerna.

Jo att Pettersson håller fast vid scenariot att SE kan vara mannen vid Grand är helt absurt. Han måste ju inse det vid det här laget men jag har inte sett att han backat en tum, istället hänvisar han till sina andra förslag på scenarier.
Citera
2019-03-05, 22:13
Medlem
Citat:

Det är nog det första du skriver jag håller med om. Engström anser sig ha varit tidigt på plats. Det är viktigt för hans självpåkallade betydelse som vittne. Men ändå har han lyckats undgå mordet. Onekligen ett litet dilemma för honom. Lösningen får bli att han varit djupt upptagen med att söka skyltfönsterbelysning åt sitt armbandsur och därför inte märker att personen han några sekunder senare nästan snubblar över nyss blivit skjuten.

Du har läst en bok. Den fångade dig. Fint. Men tyvärr har den fått dig att selektera information, släppa på kritiskt tänkande, övervärdera indicier och tillämpa kreativa tolkningar av bevisbörda et c.
Citera
2019-03-05, 22:28
Medlem
Att Engström stått vid Grand, sett åt vilket håll Palme gick, och sedan gått före, smitit in genom bakdörren stämplat ut, pratat med vakten, och kommit ner i perfekt position att skjuta Palme, är totalt orealistiskt. Visst, Ben Johnson fullproppad med steroider hade klarat det vid tillfället, men knappast en 52-årig grafiker, låt vara snabb i steget. En rejäl språngmarsch hade det definitivt krävts och det hade definitivt uppmärksammats av vittnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in