Citat:
Ursprungligen postat av
ricardo22
Så återigen är det den typen av exempel som krävs för att visa på en kvinna som inte har det lätt. Inlägg efter inlägg visar den här tråden indirekt vår uppfattning om sexuellt värde på köttmarknaden.
En genomsnittlig kille i 25 års åldern = Har det inte så lätt
En gravt överviktig missbrukande kvinna i 25 års åldern= Har det inte så lätt
En ensamstående kvinna i 50 års åldern med två barn och havererad ekonomi= Har det inte så lätt
Om vi tar av oss de indoktrinerade feministglasögonen och byter plats på könen så ser vi hur snedvridet det är.
En genomsnittlig tjej i 25 års ålder= Har det inte så lätt
En gravt överviktig missbrukande man i 25 års åldern= Har det inte så lätt
En ensamstående man i 50 års åldern med två barn och havererad ekonomi= Har det inte så lätt
Är det någon som hade argumenterat för att männen i den situationen inte har det så lätt på dejtingmarknaden som en slags jämförelse med den genomsnittliga kvinnan?
En väldigt attraktiv kvinna har det nog lika lätt som en väldigt attraktiv man. Påstå att kvinnor inte kan misslyckas i relationer och / eller sexuellt håller inte. En man som är 50, har havererade ekonomi har det lika svårt som en kvinna i samma ålder och i samma sits.
Ergo...MÄNNISKOR som inte anses vara oattraktiva misslyckas på "relationsmarknaden". Vad som anses "attraktivt" är förstås en funktion av kultur, plats osv.
En GENOMSNITTLIG man, har det nog lika lätt / svårt som en genomsnittlig kvinna. Förutsatt att han riktar sig till just ...genomsnittliga kvinnor. Vad som nu anses med att "lyckas" och "genomsnittlig". Med reservation för vad som anses "lätt" resp "svårt" och vad definitionen att "lyckas" är.
Lyckas man som en 20 årig arbetslös kvinna för att en 60 årig fet suggardaddy dejtar henne oc sätter på henne 3 ggr i veckan för en väska eller någon resa ? Lyckas man som samma kvinna om man träffar en 35 årig man med god ekonomi, god utbildning och social ställning som genuint tror på henne och hjälper henne ta sig igenom en lång utbildning och ser till att hon kan sedan stå på egna ben ? HUR STOR är chansen att en sådan man tar sig an en sådan kvinna istället för att hitta sig en färdig jurist med karriär och som kommer från hans klass ? Den chansen är i princip lika med noll. Bara för att en gubbe ligger med en tjej innebär det ju inte att hon "lyckades" på dejtingmarknaden...lika lite som att en attraktiv och framgångsrik man lyckas få omkull ett alkat socialfall efter en dejt på sylta.
Väldigt mycket tycks alltså hänga ihop med definitioner som "lyckas", "dejta" ´, "relation", "attraktiv" osv.
Jag vill påstå att jag som vad jag anser mig vara en genomsnittlig man i 53 års åldern har lika bra chanser att hitta en MOTSVARANDE partner som en kvinna i min position. Skulle jag dock ge mig ut på jakt efter en 30 årig kvinnlig enterprenör med 20 miljoner i årsinkomst som dessutom är fd elitgymnast och fotomodell så skulle mina utsikter vara rätt tunna för att uttrycka det fint. Säger det något om mitt värde på "relationsmarknaden" generellt ? Egentligen inte. Genomsnittlig inom sin sociala grupp ? Enligt de kriterier som gäller där ?