2019-03-07, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
" Engström umgicks med vapensamlare på högerkanten"
I am still asking the same question - who is the neighbor? The neighbor with the S&W?

We haven't found out yet.
Citera
2019-03-07, 14:17
Medlem
"Hon ( Lisbeth P) verkade lite virrig och flaxig men det gick att prata med henne", citat Skandiamannen

" Jag frågade hur han var klädd då tvekade hon några sekunder och sen sa hon mörkblå täckjacka.
Förresten så har de skjutit mig också"

" Jag ser en figur som står stilla och efter som jag tror att det är den personen som hållit i vapnet upplever jag en hotfull känsla".

" När jag tittar upp igen är den figuren borta"

https://www.youtube.com/watch?v=VkSCmEDS4OE

Palmemordet: I rätten: Stig Engström (Skandiamannen)
Citera
2019-03-07, 15:30
Medlem
Basfaktas avatar
I den märkliga diskussion som pågår rörande SE, som jag för stunden egentligen gett upp, vill jag bara påpeka en sak:

Det anges i inlägg att SE:s signalement i stort skulle vara detsamma som gärningsmannens.
I sammanhanget nämns en handledsväska.

Kommentar:

a) GM bar ingen handledsväska enligt mordplatsens vittnen.

b) Att YN såg att den springande mannen tycktes trassla med en väska betyder inte att det var en handledsväska av den typ som SE bar. Tvärtom beskriver hon den som en väska med "hårt skal" vilket inte på något sätt överensstämmer med SE:s handledsväska. Det bevisar istället motsatsen.

c) Det föreligger en tidslucka på drygt en minut när det gäller YN. Såvida inte GM planlöst irrat omkring i drygt en minut uppe på åsen innan han begav sig in på DB gata så var det helt enkelt inte GM hon såg.

För mig är fakta viktigt. Man behöver hålla reda på tider, platser, avstånd, gångtider mm för att kunna göra sig en bild av vad som hände under mordkvällen.

Att utan stöd i fakta börja sprida vanföreställningar för att få fram sin - av outgrundlig anledning - tvärsäkra uppfattning rörande GM:s identitet är djupt oseriöst och skadar trådens trovärdighet.

Vi är många som länge - inte minst andra skribenter än jag själv - granskat allt som rör Palmemordet. Det finns en stor samlad kunskap i denna tråd.

Därför är det lönlöst att plötsligt kasta sig in med oseriösa påståenden utan ha förstått att SE aldrig kan ha varit GM. Det går inte. Det håller inte. Det är fel. Vilket vi kunde bevisa redan i fjol.

När Henry O säger att han talade med SE i entrén i ett par minuter betyder "ett par minuter" ungefär två minuter. Man kan inte, för att anpassa sanningen till sin teori, plötsligt hävda att samtalet pågick betydligt kortare tid.

Faktum kvarstår. SE stämplade ut någon gång mellan klockan 23.19 och 23.20. Han gick därefter till entrén. I entrén talade han med vakten Henry O i cirka två minuter.

Det leder logiskt till ett faktum, nämligen att SE tidigast 23.21 gick ut på Sveavägens östra trottoar. I det läget befann sig paret Palme ungefär 40-50 meter söder om Skandia. De passerade Skandia cirka klockan 23.20.30.

Hur vet jag det? Det beror på att jag satt mig in i frågan. Jag har mätt avstånd, räknat på gångtid, översatt till tider och kan därför klocka paret Palmes promenad från bokhandeln vid Grand fram till Dekorima. Steg för steg.

Jag vet exakt när de passerade övergångsstället, exakt när de befann sig vid Sari, exakt när de passerade Skandia, exakt när de passerade Götabanken, exakt när de rundade reklampelaren fram till Dekorima.

Att avfärda sådana basfakta som "spekulationer" betyder att man inte begriper någonting - alternativt att man helt enkelt bara struntar i fakta.
Senast redigerad av Basfakta 2019-03-07 kl. 15:33.
Citera
2019-03-07, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
I den märkliga diskussion som pågår rörande SE, som jag för stunden egentligen gett upp, vill jag bara påpeka en sak:

Det anges i inlägg att SE:s signalement i stort skulle vara detsamma som gärningsmannens.

Kommentar:

b) Att YN såg att den springande mannen tycktes trassla med en väska betyder inte att det var en handledsväska av den typ som SE bar. Tvärtom beskriver hon den som en väska med "hårt skal" vilket inte på något sätt överensstämmer med SE:s handledsväska. Det bevisar istället motsatsen.

c) Det föreligger en tidslucka på drygt en minut när det gäller YN. Såvida inte GM planlöst irrat omkring i drygt en minut uppe på åsen innan han begav sig in på DB gata så var det helt enkelt inte GM hon såg.

För mig är fakta viktigt. Man behöver hålla reda på tider, platser, avstånd, gångtider mm för att kunna göra sig en bild av vad som hände under mordkvällen.

Att utan stöd i fakta börja sprida vanföreställningar för att få fram sin - av outgrundlig anledning - tvärsäkra uppfattning rörande GM:s identitet är djupt oseriöst och skadar trådens trovärdighet.

Vi är många som länge - inte minst andra skribenter än jag själv - granskat allt som rör Palmemordet. Det finns en stor samlad kunskap i denna tråd.

Därför är det lönlöst att plötsligt kasta sig in med oseriösa påståenden utan ha förstått att SE aldrig kan ha varit GM. Det går inte. Det håller inte. Det är fel. Vilket vi kunde bevisa redan i fjol.

När Henry O säger att han talade med SE i entrén i ett par minuter betyder "ett par minuter" ungefär två minuter. Man kan inte, för att anpassa sanningen till sin teori, plötsligt hävda att samtalet pågick betydligt kortare tid.

Faktum kvarstår. SE stämplade ut någon gång mellan klockan 23.19 och 23.20. Han gick därefter till entrén. I entrén talade han med vakten Henry O i cirka två minuter.

Det leder logiskt till ett faktum, nämligen att SE tidigast 23.21 gick ut på Sveavägens östra trottoar. I det läget befann sig paret Palme ungefär 40-50 meter söder om Skandia. De passerade Skandia cirka klockan 23.20.30.

Hur vet jag det? Det beror på att jag satt mig in i frågan. Jag har mätt avstånd, räknat på gångtid, översatt till tider och kan därför klocka paret Palmes promenad från bokhandeln vid Grand fram till Dekorima. Steg för steg.

Jag vet exakt när de passerade övergångsstället, exakt när de befann sig vid Sari, exakt när de passerade Skandia, exakt när de passerade Götabanken, exakt när de rundade reklampelaren fram till Dekorima.

Att avfärda sådana basfakta som "spekulationer" betyder att man inte begriper någonting - alternativt att man helt enkelt bara struntar i fakta.
Väl talat.

Det som saknas bland SE-fanatikerna/förespråkarna är just de grundläggande faktakunskaperna, och man kan inte kräva av gemene man att ha koll på gångtider och sträckor mellan olika punkter.
Man kan inte heller kräva att man ska vara detaljinsatt i varje del av vittnesförhören.
Det finns ingen som är.

Felaktiga slutsatser dras hela tiden av oss här i tråden och av alla självutnämnda experter.
Komplexiteten gör att det är lätt att ta genvägar, och tycka att ”the big picture” är gott nog, och resten fyller man i själv.

Tyvärr är grundunderlaget väldigt tunt, och förhören bristfälliga, vilket bäddar upp för spekulationer i önskad riktning,
Spekulera måste man göra, men först efter att man läst på ordentligt.

Det finns också i och med detta en lönsam marknad för rent bondfångeri, och jag tror att det finns väsentligt mycket mer i det sekretessbelagda materialet som - för den snedvridna debattens skull om inte annat - bör släppas, men det verkar gå i motsatt riktning.
Man får hoppas att PU vet vad dom sysslar med, och att de är lösningsfokuserade, men det finns en del illavarslande tecken.
Senast redigerad av MacMackay 2019-03-07 kl. 17:32.
Citera
2019-03-07, 17:52
Medlem
Efter att ha läst om Skandiamannen i olika artiklar och lyssnat på Palmemordspoddar plus att ha läst
en artikel av Elisabet Höglund där man hävdar att Christer Pettersson skulle haft en magnumrevolver hängande i sin hall.

Har jag fått känslan av att det finns personer som driver villospår för att distrahera och försvåra för Palmeutredningen.

"Idag kan jag avslöja: Misstänkte Palmemördaren Christer Pettersson hade en Magnum-revolver hängande i sin egen hall!

"Det vapen Olof Palme sköts med var en revolver av typen .357 Magnum från tillverkaren Winchester & Western. Tillverkaren kan möjligen också ha varit Smith & Wesson. Mordvapnet har aldrig hittats, däremot två kulor från revolvern.

Det råder fortfarande delade meningar om Christer Petterssons skuld. Han har aldrig erkänt mordet men har vid olika tillfällen på journalisters frågor gett vaga och svårtolkade svar. De som menar att Christer Pettersson var oskyldig hävdar att han aldrig använde skjutvapen. Han hade till exempel 1970 dödat en person på Kungsgatan i Stockholm med ett bajonettvapen. Det påstods också att Pettersson alltid bar kniv.

Diverse teorier har dock florerat om att Christer Pettersson skulle ha lånat en Magnum-revolver av en knarklangare och polare vid namn Sigge Cedergren. Med denna revolver ska Christer Pettersson ha mördat Olof Palme. Detta är en av många skrönor som rört om den omfattande palmeutredningen.

Det har aldrig bevisats att Christer Pettersson skulle ha lånat en Magnum av Sigge Cedergren. Däremot kan jag själv idag avslöja att Christer Pettersson verkligen hade en Magnum-revolver i sin lägenhet på Kung Hans väg 35A i Rotebro i Sollentuna kommun. Revolvern hängde i en 30-40 cm lång ståltråd. Ståltråden var fastsatt i en krok under hatthyllan i hallen. Revolvern hängde i revolverbygeln längst ner på ståltråden som i slutet var formad till en krok."

https://elisabethoglund.se/blogg/ida...sin-egen-hall/
Citera
2019-03-07, 18:01
Moderator
OYs avatar
Citat:

Kommentar:

Motsätter du dig också att eventuella inblandade i mordet också skulle kunna anpassa sanningen i efterhand, eller är det något som enbart oförstående flashbackskribenter kan göra?

Det där med ett par minuter är direkt löjligt, tids uppgifter skall alltid tas med en nypa salt när det gäller vittnesuppgifter, oavsett om det handlar om längre eller kortare tid än två minuter. Ett par minuter är HO subjektiviva uppfattning, kan lika gärna handla om en enda minut, så varför skall din uppfattning tas för den enda sanningen?

Du som har mätt, stegat och vridit och vänt på allt och alla, vänligen berätta var SE befann sig när AB klev in i portsprånget. Berätta också hur SE hann se LJ, LJ som sprang efter mördaren. Hur kunde SE göra det om han inte var framme vid mordplatsen när skotten avlossades.

Jag påstår inte att SE är GM, dock finns mycket som kan tala för att han spelade en roll i attentatet.
Citera
2019-03-07, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Efter att ha läst om Skandiamannen i olika artiklar och lyssnat på Palmemordspoddar plus att ha läst
en artikel av Elisabet Höglund där man hävdar att Christer Pettersson skulle haft en magnumrevolver hängande i sin hall.

Har jag fått känslan av att det finns personer som driver villospår för att distrahera och försvåra för Palmeutredningen.

"Idag kan jag avslöja: Misstänkte Palmemördaren Christer Pettersson hade en Magnum-revolver hängande i sin egen hall!

"Det vapen Olof Palme sköts med var en revolver av typen .357 Magnum från tillverkaren Winchester & Western. Tillverkaren kan möjligen också ha varit Smith & Wesson. Mordvapnet har aldrig hittats, däremot två kulor från revolvern.

Det råder fortfarande delade meningar om Christer Petterssons skuld. Han har aldrig erkänt mordet men har vid olika tillfällen på journalisters frågor gett vaga och svårtolkade svar. De som menar att Christer Pettersson var oskyldig hävdar att han aldrig använde skjutvapen. Han hade till exempel 1970 dödat en person på Kungsgatan i Stockholm med ett bajonettvapen. Det påstods också att Pettersson alltid bar kniv.

Diverse teorier har dock florerat om att Christer Pettersson skulle ha lånat en Magnum-revolver av en knarklangare och polare vid namn Sigge Cedergren. Med denna revolver ska Christer Pettersson ha mördat Olof Palme. Detta är en av många skrönor som rört om den omfattande palmeutredningen.

Det har aldrig bevisats att Christer Pettersson skulle ha lånat en Magnum av Sigge Cedergren. Däremot kan jag själv idag avslöja att Christer Pettersson verkligen hade en Magnum-revolver i sin lägenhet på Kung Hans väg 35A i Rotebro i Sollentuna kommun. Revolvern hängde i en 30-40 cm lång ståltråd. Ståltråden var fastsatt i en krok under hatthyllan i hallen. Revolvern hängde i revolverbygeln längst ner på ståltråden som i slutet var formad till en krok."

https://elisabethoglund.se/blogg/ida...sin-egen-hall/

Sista stycket:
"Eftersom det här blogginlägget kan komma att uppfattas som en rövarhistoria, vill jag för min trovärdighets skull understryka att det jag har skrivit här är till hundra procent sant. Jag har själv fått det berättat för mig av en person som jag har stor tilltro till. Vem denne person är kommer jag inte att avslöja eftersom han med risk för repressalier inte vill figurera med namn. Däremot är han beredd att tala med polisen."

Höglund understryker att det är till hundra procent sant. Det enda som må vara hundra procent sant är att hon fått historien återberättad av någon. Att Pettersson haft en revolver hängande i hallen kan givetvis inte vara hundra procent sant. Hennes tilltro till denna trovärdige person är inte värd vatten när det gäller sannolikheten för att det är sant.
Antar att Höglund fått denna persons välsignelse att skriva detta vilket rimmar väldigt illa med att han är rädd för repressalier. Behöver han Höglunds stöd efter 33 år. Och varför hålla på det i 33 år.
Varför risk för repressalier i samband med att avslöja något om Pettersson för övrigt? Det borde väl vara riskfritt.
Senast redigerad av cherryfive 2019-03-07 kl. 18:29.
Citera
2019-03-07, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Sista stycket:
"Eftersom det här blogginlägget kan komma att uppfattas som en rövarhistoria, vill jag för min trovärdighets skull understryka att det jag har skrivit här är till hundra procent sant. Jag har själv fått det berättat för mig av en person som jag har stor tilltro till. Vem denne person är kommer jag inte att avslöja eftersom han med risk för repressalier inte vill figurera med namn. Däremot är han beredd att tala med polisen."

Höglund understryker att det är till hundra procent sant. Det enda som må vara hundra procent sant är att hon fått historien återberättad av någon, att Pettersson haft en revolver hängande kan givetvis inte vara hundra procent sant. Hennes tilltro till denna trovärdige person är inte värd vatten när det gäller sannolikheten för att det är sant.
Antar att Höglund fått denna persons välsignande att skriva detta vilket rimmar väldigt illa med att han är rädd för repressalier. Behöver han Höglunds stöd efter 33 år. Och varför hålla på det i 33 år.
Varför risk för repressalier i samband med att avslöja något om Pettersson för övrigt? Det borde väl vara riskfritt.

Ja , hela storyn känns märklig.
Citera
2019-03-07, 18:30
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Motsätter du dig också att eventuella inblandade i mordet också skulle kunna anpassa sanningen i efterhand, eller är det något som enbart oförstående flashbackskribenter kan göra?

Det där med ett par minuter är direkt löjligt, tids uppgifter skall alltid tas med en nypa salt när det gäller vittnesuppgifter, oavsett om det handlar om längre eller kortare tid än två minuter. Ett par minuter är HO subjektiviva uppfattning, kan lika gärna handla om en enda minut, så varför skall din uppfattning tas för den enda sanningen?

Du som har mätt, stegat och vridit och vänt på allt och alla, vänligen berätta var SE befann sig när AB klev in i portsprånget. Berätta också hur SE hann se LJ, LJ som sprang efter mördaren. Hur kunde SE göra det om han inte var framme vid mordplatsen när skotten avlossades.

Jag påstår inte att SE är GM, dock finns mycket som kan tala för att han spelade en roll i attentatet.

Hela bevisbördan vilar på den som envist hävdar att SE mördade Palme. Vi som finner luckorna och påtalar dem är i vår fulla rätt att redovisa våra slutsatser.

Att du försöker avfärda den springande punkten - samtalet med Henry O - visar att du hanterar sanningen på ett sätt som passar din egen teori.

Så gör den som försöker fabulera egna sägner utan stöd i fakta.

Alla tänkande människor i den här tråden har för länge sedan avslöjat bluffen. Bygg inte vidare på luftslottet. Inse att det är dags att ägna sig åt väsentligheter.
Citera
2019-03-07, 18:35
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Väl talat.

Det som saknas bland SE-fanatikerna/förespråkarna är just de grundläggande faktakunskaperna, och man kan inte kräva av gemene man att ha koll på gångtider och sträckor mellan olika punkter.
Man kan inte heller kräva att man ska vara detaljinsatt i varje del av vittnesförhören.
Det finns ingen som är.

Felaktiga slutsatser dras hela tiden av oss här i tråden och av alla självutnämnda experter.
Komplexiteten gör att det är lätt att ta genvägar, och tycka att ”the big picture” är gott nog, och resten fyller man i själv.

Tyvärr är grundunderlaget väldigt tunt, och förhören bristfälliga, vilket bäddar upp för spekulationer i önskad riktning,
Spekulera måste man göra, men först efter att man läst på ordentligt.

Det finns också i och med detta en lönsam marknad för rent bondfångeri, och jag tror att det finns väsentligt mycket mer i det sekretessbelagda materialet som - för den snedvridna debattens skull om inte annat - bör släppas, men det verkar gå i motsatt riktning.
Man får hoppas att PU vet vad dom sysslar med, och att de är lösningsfokuserade, men det finns en del illavarslande tecken.

Tack. Just detta att använda oklarheter för att lansera egna sägner är djupt oseriöst. I stället ska vi givetvis med gemensamma krafter bringa klarhet. Det är trots allt sanningen vi söker - inte mer dimma.

Ingen vet allt om allting. Därför är det viktigt att vi jobbar tillsammans. Du resonerar klokt.
Citera
2019-03-07, 18:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Hela bevisbördan vilar på den som envist hävdar att SE mördade Palme. Vi som finner luckorna och påtalar dem är i vår fulla rätt att redovisa våra slutsatser.

Att du försöker avfärda den springande punkten - samtalet med Henry O - visar att du hanterar sanningen på ett sätt som passar din egen teori.

Så gör den som försöker fabulera egna sägner utan stöd i fakta.

Alla tänkande människor i den här tråden har för länge sedan avslöjat bluffen. Bygg inte vidare på luftslottet. Inse att det är dags att ägna sig åt väsentligheter.

Jag tillhör inte dem som hävdar att SE är GM, så du behöver inte härskartekniskt undvika mina frågor genom att förlöjliga.

Kan du svara på var SE befann sig när OP mördades, och också förklara hur SE kunde se LJ, eller har du luckor i din helhetsbild?

Vad menar du med väsentligheter? Är det alla namedroppingpostningar som mest består av gamla anekdoter och vem som kände vem i forntiden?
Citera
2019-03-07, 18:42
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Tittar vi på den andra misstänkta i Skandiahuset,väktaren Anette Kohut, så minskar misstankarna mot henne för delaktighet i MOP när man kan ta del av de andra väktarnas förhör.

Det visar sig att AK jobbar extra för Henry Olofsson och att han ber henne om detta så sent som mellan 1730 -1800 på fredagskvällen. Minst sagt snabba puckar för delaktighet i ett attentat mot Statsminister Olof Palme. Enligt Lisbet Palme har inte hon och Olof bestämt sig för att vid den tidpunkten gå biografen Grand på Sveavägen.

När HO runt kl elva kommer till Skandiahuset efter sin bridgekväll är AK ensam i receptionen. När HO bytt om går AK och duschar och återkommer till receptionen runt kvart över elva. AK och HO har snackat lite när Stig Engström dyker upp och HO anger att dom pratar om dom pratar några minuter innan SE går ut på gatan. Där han efter högst en halv minut hör skotten och ser OP segna ner.

AK är kvar i reception tills några minuter före halvtolv då hon går ner till garaget där HO ser henne köra iväg i sin lilla blåa bil, möjligtvis en Audi tror den osäkre HO. Att AK ej åtgärdat garagets från 2235 öppna dörr förklarar HO med att det är troligt att ägarna till butiken La Carterie tagit den vanliga vägen till sitt lager i Skandiahuset.

Anna-Lisa Gahn, AKs kollega, stänger dörren 2322 då hon gör sin rutinrondering. Väktarna intygar att deras runda ska vara nere vid garaget ungefär vid den tiden. När ALG kommer upp till HO i receptionen är klockan runt 2330. Sedan tar det tio minuter innan den . enligt båda väktarna, chockade SE kommer in och något osammanhängande berättar att OP skjutits.

Sammantaget säger dessa uppgifter att ska Kohut vara inblandad i MOP måste också Henry Olofsson vara det. Även Gahn bör lämpligen vara inblandad då det måste var lurigt att ha henne springande och rondera i huset med risken att ALG ska upptäcka en sinister aktivitet som ett mordanslag. Med tanke på att paret palme bestämmer sig sent för att gå till Grand blir det science fiction att pressa in Securitastrion i en mordkomplott.

Däremot kan AK vara vittne till någon aktivitet runt Skandiahuset. Hon har bevisligen hörts i ett ganska tidigt skede hörts av Våldsrotelns chef , Nils Linder. Frågan är om det finns någon koppling till Sigge Cedergrens iaktagelse av den vita volvon som blockerar hans hemfärd?

I skandiahusets persongalleri vill jag fortfarande veta vad Säkerhetschefen Per Häggström menar när han i förhöret säger "Viss övervakning har förekommit". Samtidigt har jag svårt att tro att OP drivits till mordplatsen p.g.a närheten till Skandiauset. Har inte sett en tillstymmelse till bevis att det verkligen gått till så, alla teorier till trots.

Tycker fortfarande att Sten Anderssons SÄPO-trojka är bra mycket hetare än alla Stigar , Kohutar och hemliga gångar under Johannes. Här finns namngivna SÄPOmän som enligt sveriges utrikesminister illegalt övervakat OP före MOP. Dessutom finns en hemligstämplad SÄPO-PM som kan förklara hur detta gått till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in