2019-03-16, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Det där är bara löjligt flum som är bortglömt inom 2 år. Det finns inget konkret alls med hur hon ska lösa någonting. Det enda hon bidrar till är att ge företag och föreningar good will genom att de får chansen att bjuda in den här ”gulliga, modiga 16-åringen”.

Man pratar gärna om att hon är modig, duktig och fantastisk, men ingen har hört en enda idé hon har, det finns inget konstruktiv alls förutom just det att hon kan användas som symbol för föreningar och företag som vill ha good will.

Detta även för människor som du, som tror att du automatiskt blir en god och duktig människa för att du stödjer en sån här flummig och larvig grej. Säkert creddigt i dina kretsar att dela inlägg på Facebook på ”Gretas” tal och intervjuer, men i realitet så är det enda du och Greta gör är att försöka framstå som att ni gör en god sak fast utan att göra konkret jobb för bättring.

Självklart vill du inte argumentera med konkreta saker eller fakta heller utan svarar bara på ett sätt så vi slipper gå in på det. Riktigt pinsam retorik.

Välformulerat, är medveten gällande samhällets ytlighet, men den här Greta hysterin är faktiskt oroväckande.
2019-03-16, 14:05
Medlem
Citat:
Man måste vara oerhört naiv om man tror att hennes strejk eller svallvågorna det gett kommer ge några reella resultat.

Hon är en good will och whitewashing produkt för de som tar besluten och inget annat.
Hon har inspirerat till protester i 1700 städer. Väldigt många är barn, barn som har föräldrar som kommer göra vad de kan för att deras barn ska må bra. Föräldrar som i sin tur är väljare och har plånböcker. Tro mig, Gretas aktion kommer leda till stor påverkan. Med det inte sagt att detta kommer lösa klimatproblematiken, men det kommer vara en av många knuffar i rätt riktning att faktiskt genuint ta tag i frågan.
2019-03-16, 14:05
Medlem
theshades avatar
Det var ett bra tag sedan som jag började likna miljörörelsen med religiösa rörelser.

De har en tro som endast inledningsvis och till låg grad handlar om verkligheten och en önskan att förhålla sig till den. Sen är det fråga om övertygelse och alla som motsätter sig och pratar om vetenskapliga bevis är "klimatförnekare" (hädare). Den övertygade ska späka sig själv och följa diverse regler och utför ritualer. Späkelsen är i form av att avstå från bekvämligheter, vissa sorters mat etc. Som judarna inte får tända lampan på sabbaten får miljömuppen inte tända lampan på Earth hour som är en motsvarande rituell högtid. Att riva pappersetiketter från glasburkar innan man källsorterar dem är en annan rituell handling som man gärna berättar om för att visa sin tro. Att påtala sin synd och skam som flög med flyg en gång är en slags bikt likt kyrkans, där man kan få syndernas förlåtelse genom mer rättroget agerande. Nu senast har de vallfärdat för att lämna klimatlöften. Den helige profeten Greta har fått följare över hela världen. "Du är vår hjälte!" ropar de. Hon uttalar sig om att domedagen är nära. "Den största existentiella kris vi någonsin stått inför. Snart är det för sent.".

Att Al Gore och många andra sedan 1970-talet sagt samma sak utan att domedagen inträffat skapar ingen skepsis. Tvärt om ses det som ett tecken på att den här gången har just den här profeten rätt.

Det är inte bara religiöst utan sjukt och farligt. Vissa miljöaktivister vill ju begränsa demokratin till och med, då de är så fanatiska i sin övertygelse. Skrämmande. Och inte kommer det ha någon som helst inverkan på klimatet heller. Stackars människor.
Senast redigerad av theshade 2019-03-16 kl. 14:14.
2019-03-16, 14:07
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringmuskeldoft
Jag känner två personer med Aspberger, och båda är extremt bildade och intelligenta. Den ena har ett dokumenterat iq på 132.

Logik, stort intresse för vetenskap och extrem allmänbildning samt finna nöje i att gräva ner sig i fakta är något som beskriver dessa två (en yngre tjej och en man i 35 årsåldern)

Detta är även något jag fått bekräftat när jag läst om Apsberger, dvs de som har det är oftast betydligt mer intelligenta och belästa än medelsvensken.

Är det verkligen Aspberger Greta har ? Kan hon vara feldiagnosticerad ? 100% Känslostyrd och varken bildning eller förmåga till logiskt tänkande är inte synonymt med Aspberger...

Att resa land och rike kring och träffa massa okända människor på daglig basis är även det något som mina två vänner hellre skulle begå självmord än att behöva utstå, det är jag helt övertygad om...
Jag är inne på samma spår som dig....

Väldigt känslostyrd och inte driven av logik... står ut med närheten av neurotyper med sina förevigade känsloargument är bannemig det värsta som existerar speciellt när det finns en hel horde av dom.

Hon får mig att tänka på en lite dummare än genomsnittlig neurotyp som drar dessa manus efter manus av hjärnförlamande texter om stora hitte-på om en perfekt värld kan existera om bara politiker trycker på knappen som förändrar miljön, tryck bara på knappen så blir miljön bättre!!

Jag lutar mig mot att hon är fel feldiagnosticerad och att folk förstår verkligen inte vilken ovanlig kombination av genetik och utveckling kring det neurologiska vägarna i hjärnan behövs vara för att en person ska besitta karaktärsdragen "asperger" vilket är en skit diagnos till och börja med.
Senast redigerad av bergsdal 2019-03-16 kl. 14:10.
2019-03-16, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Varken hon eller någon annan kan påverka klimatförändringarna.
Väx upp, och skaffa dig kunskap!
Jag är över 30, har läst om dessa frågor i 5 år på universitet och efter det jobbat flera år med samma frågor. Jag kan konstatera att du har fel.

Gretas roll är inte att uppfinna den nya energitekniken. Hennes roll är istället att få vuxna och politiker att allokera tid och pengar till den typ av utveckling som behövs.
2019-03-16, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Du sätter det hela i fel kontext. Greta har varken resurserna eller kunskaperna att lösa klimatfrågan. Det är inget som förväntas av henne, det är inte hennes jobb och kommer troligtvis inte vara heller när hon blir äldre.

Vad hon istället kan göra, och vad hon nu gör, är att påverka de som faktiskt har resurserna och möjligheten att lösa frågan; politiker, företagsledare samt väljarna. Och det gör hon otroligt bra.
Men vad har den här Greta för speciella egenskaper som kan "påverka de som faktiskt har resurserna"? Vad är det just hon kan säga/göra som inte andra intresseorganisationer kan?

Folk som hyllar henne får det att låta som att hon är en ensam superhjälte som är skänkt från ovan som kommer lösa klimtathotet på ett halvår. Hon är en aspie-tjej som snöat in på klimathotet...
2019-03-16, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Nej det gör hon inte. Det är bara trams, en hjärntvättad tjej med en sinnessjuk mor.
Varken hon eller någon annan kan påverka klimatförändringarna.
Väx upp, och skaffa dig kunskap! (Vilket man inte gör genom att skolka...)

Summa sumarum, det är idioter som Ernman och hennes fanclub som är det stora hotet mot planeten, med dess sinnessjuka ideer.

Detta är alldeles för komplicerat i deras reptilhjärna! att industrialisera Kina för miljön! En miljard till konsumister tagna ifrån självförsörjande. Verkligen en applåd till de självutnämnda experterna i detta ämne.

Som ex KGB Yuri Bezmenov sa....om kommunister ägt Sahara så hade det varit brist på sand. Men självfallet är fårena för dumma att se/lära.

Denna videon är 1 timme lång det motsvarar 6 års lallande på Södertörns högskola.

https://m.youtube.com/watch?v=5gnpCqsXE8g
2019-03-16, 14:10
Medlem
Amadeusss avatar
Greta är ett offer för masshysterin. Hon har varit inne på nyhetssidorna och läst rubrikerna, dag efter dag. År efter år. Då MÅSTE det vara sant.

Hon kommer sluta som en ultra-feminist inom MP med Piercingar och rosa hår.
2019-03-16, 14:11
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag är rädd att Greta kommer att krascha totalt. Hon är ju bara ett barn, med asberger, som utnyttjas så totalt av miljömaffian och hennes vänstermamma. Fullständigt vidrigt att se. Låt barn vara barn!
2019-03-16, 14:12
Medlem
Citat:
Det där är bara löjligt flum som är bortglömt inom 2 år. Det finns inget konkret alls med hur hon ska lösa någonting. Det enda hon bidrar till är att ge företag och föreningar good will genom att de får chansen att bjuda in den här ”gulliga, modiga 16-åringen”.

Man pratar gärna om att hon är modig, duktig och fantastisk, men ingen har hört en enda idé hon har, det finns inget konstruktiv alls förutom just det att hon kan användas som symbol för föreningar och företag som vill ha good will.

Detta även för människor som du, som tror att du automatiskt blir en god och duktig människa för att du stödjer en sån här flummig och larvig grej. Säkert creddigt i dina kretsar att dela inlägg på Facebook på ”Gretas” tal och intervjuer, men i realitet så är det enda du och Greta gör är att försöka framstå som att ni gör en god sak fast utan att göra konkret jobb för bättring.

Självklart vill du inte argumentera med konkreta saker eller fakta heller utan svarar bara på ett sätt så vi slipper gå in på det. Riktigt pinsam retorik.
Nu ska jag berätta vad som är pinsamt. Att du ville få mig att lacka. Din oförmåga. Att du blev förste ostbågsätande nätriddare med egen egoagenda. Dina ickeargument. Ditt sågande av nåt riktigt bra som händer precis nu med engagerade människor och framtidens makthavare. Noll konstruktivitet i argumentet. Inga motförslag. Bara såga den stackars lilla Greta som missar fredagslektionerna som en flummig liten tjej. Så vad är flummigt? Att du litar på att man förstör livet på jorden som vanligt utan framtidstro med twittergeneral Trumps lobbykompisars omdöme. Att avkräva alla svar av Greta är riktigt jävla korkat. Hon har miljoner människor och en hel forskarkår på sin sida. Du är pinsam som inte fattar vilken makt hon har eller att du så öppet inte fattar hur flummigt jorden sköts. Greta gör det glasklart. Jag vann. 5-0. Kross. Du behöver inte svara. Köp lite ostbågar.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Jag är inne på samma spår som dig....

Väldigt känslostyrd och inte driven av logik... står ut med närheten av neurotyper med sina förevigade känsloargument är bannemig det värsta som existerar speciellt när det finns en hel horde av dom.

Hon får mig att tänka på en lite dummare än genomsnittlig neurotyp som drar dessa manus efter manus av hjärnförlamande texter om stora hitte-på om en perfekt värld kan existera om bara politiker trycker på knappen som förändrar miljön, tryck bara på knappen så blir miljön bättre!!

Jag lutar mig mot att hon är fel feldiagnosticerad och att folk förstår verkligen inte vilken ovanlig kombination av genetik och utveckling kring det neurologiska vägarna i hjärnan behövs vara för att en person ska besitta karaktärsdragen "asperger" vilket är en skit diagnos till och börja med.
Det är stor skillnad på asperger hos tjejer och hos killar.

Kolla blicken, rörelsemönster och ögonkontakten på henne när hon pratar med media. Det skriker asperger imo
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidsmannen
Miljö och klimat är två helt olika saker och de ska inte blandas ihop!

Fast om miljön påverkar klimatet och klimatet påverkar miljön, vilket det mesta pekar på, så handlar det inte om en ihopblandning utan något annat.

Självklart kan man diskutera i vilken utsträckning människan är skyldig till det ena eller det andra, men att det är två saker som är beroende av varandra och påverkar varandra är det ju inget snack om; inte ens i forskarvärlden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in