Citat:
Ursprungligen postat av
Ringmuskeldoft
Jag känner två personer med Aspberger, och båda är extremt bildade och intelligenta. Den ena har ett dokumenterat iq på 132.
Logik, stort intresse för vetenskap och extrem allmänbildning samt finna nöje i att gräva ner sig i fakta är något som beskriver dessa två (en yngre tjej och en man i 35 årsåldern)
Detta är även något jag fått bekräftat när jag läst om Apsberger, dvs de som har det är oftast betydligt mer intelligenta och belästa än medelsvensken.
Är det verkligen Aspberger Greta har ? Kan hon vara feldiagnosticerad ? 100% Känslostyrd och varken bildning eller förmåga till logiskt tänkande är inte synonymt med Aspberger...
Att resa land och rike kring och träffa massa okända människor på daglig basis är även det något som mina två vänner hellre skulle begå självmord än att behöva utstå, det är jag helt övertygad om...
Jag är inne på samma spår som dig....
Väldigt känslostyrd och inte driven av logik... står ut med närheten av neurotyper med sina förevigade känsloargument är bannemig det värsta som existerar speciellt när det finns en hel horde av dom.
Hon får mig att tänka på en lite dummare än genomsnittlig neurotyp som drar dessa manus efter manus av hjärnförlamande texter om stora hitte-på om en perfekt värld kan existera om bara politiker trycker på knappen som förändrar miljön, tryck bara på knappen så blir miljön bättre!!
Jag lutar mig mot att hon är fel feldiagnosticerad och att folk förstår verkligen inte vilken ovanlig kombination av genetik och utveckling kring det neurologiska vägarna i hjärnan behövs vara för att en person ska besitta karaktärsdragen "asperger" vilket är en skit diagnos till och börja med.