2019-03-26, 07:43
Medlem
Arga.Apans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Och att det bedrivs fusk inom vetenskapen betyder att vi ska utgå ifrån att klimatförändringarna inte påverkats till det sämre av industrier? Innan man föreslår att Greta ska låta sig undervisas av ännu en "expert" så bör man förklara genomgående varför just den experten förstår sig på klimatförändringarna bättre än andra.
Nej det var väl ändå inte det jag skrev? Det är en av förklaringarna till varför kritiken mot klimatsekten knappt kritiseras offentligt av forskare på området som inte är klara med sin karriär, som kan falla tillbaka på sann kompetens och som sitter i en position där man inte är beroende av diverse anslag.

Det Lars Bern har att säga om detta från sina år på insidan borde vara intressant för de allra flesta, det han säger om klimatet är inte speciellt kontroversiellt eller spännande han redogör för data som finns tillgänglig för alla. Greta har dock en hel del att lära av Lars Bern. Av äldre generellt. Hon är en tonåring med svaga kunskaper och under genomsnittlig bildningsnivå hon har mycket att lära av många. Sektmedlemmar som dyrkar denna barnprofet har också mycket att lära men är dessvärre ofta stängda för att lära sig nya saker som inte lirar med tidigare uppfattningar precis som andra religiösa fanatiker inom andra religioner och sektrörelser. Det är därför man sällan får höra argument som har bäring i faktiska observationer från dessa zealoter eller för den delen höra dem bemöta argument mot hypotesen om storskalig antropogen klimatförändring. Istället för att diskutera frågan nöjer sig ofta sektmedlemmarna med att associera "motståndaren" med förintelseförnekelse. Smaklöst, barnsligt (Greta-nivå) och antiintellektuellt.

Tror du att Greta har någonting att lära av Lennart Bengtsson då? Eller har hon trots sin ringa ålder kommit till en högre nivå av vetande än Sveriges och en av världens mest framgångsrika och kunniga professorer när det kommer till dynamisk meteorologi? Max Planck Institutet kanske ska ersätta honom med Greta?
2019-03-26, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så skriver man rapporter om stigande havsnivåer eller temperaturhöjningar så är man klimatforskare?
Men har du kunskap om gasers fysikaliska egenskaper så kan du inte uttala dig om klimatet.
Att temperaturen ökat råder det enighet om i forskarvärlden. Att den är alarmerande snabb råder det inte enighet om. Tvärtom anses den befinna sig inom den naturliga variationen.
Jag kan garantera dig att Peter Stilbs har betydligt mer på fötterna att bedöma CO2’s påverkan i atmosfären än Rockström eller Holmgren.
Vilket för oss tillbaka tillbaka till kasperdockan Greta. Hon har enligt mamma Marlena fått sin kunskap från dokumentärer och tidningsartiklar ( DN och Karin Jobs är säkerligen en sådan källa).
Tror du fortfarande att barnet Greta med ofullständig skolgång är bättre på att bedöma än vad en teknologie doktor eller en adjungerad professor i fysikalisk kemi är gällande CO2’s effekter?

Varför klarar du inte av att citera den forskning Lars Bern har gjort som bevisar vad som egentligen sker med Jordens klimat? Du anser ju att Greta bör fråga honom om råd. Är det så att du egentligen inte har något emot att en tonåring med autism utnyttjas av vuxna med dolda agendor, men att du önskar att hon utnyttjades av "rätt" människor?

Än så länge har det inte kommit en enda mening av rena fakta från dig gällande Lars Berns kunskap om klimatet. Du har inte presenterat ett enda citat från en trovärdig källa.
2019-03-26, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Vet inte om det var just Lars Bern eller någon av de andra ”tunga” namnen som visat upp diagram där det framgår att den globala temperaturökningen inleddes i mitten av 1800-talet (dvs långt före industrialiseringens inträde) och stannade upp kring 1998.

Eller annorlunda uttryckt: att temperaturhöjningen kom före CO2-ökningen och inte tvärtom. Raka motsatsen till vad som brukar hävdas.

Men jag skulle verkligen rekommendera dig och alla andra att lägga ner en timme eller två på att lyssna på intervjuer med t.ex Bern, havsforskaren Mörner, kemiprofessorn Stilbs och/eller den stora nestorn Lennart Bengtsson. Som lite omväxling till ”alla” forskare och Gretas plakat.

Vem vet, ni kanske tycker det är intressant?

Oerhört svårt, det här med att citera vetenskapliga källor. Tydligen.
2019-03-26, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arga.Apan
Nej det var väl ändå inte det jag skrev?

Du gav dig in i en diskussion om att Greta borde fråga Lars Bern om råd. Om du inte ville ge dig in i den diskussionen så borde du inte ha citerat det inlägget.
2019-03-26, 08:40
Medlem
Arga.Apans avatar
Citat:
Du gav dig in i en diskussion om att Greta borde fråga Lars Bern om råd. Om du inte ville ge dig in i den diskussionen så borde du inte ha citerat det inlägget.
Nja jag gav min syn på Lars Bern och varför han är intressant att lyssna på. Men visst kan hålla mig borta från den "diskussionen".

Jisses...
2019-03-26, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Det är riskabelt att använda litteratur som kunskapskälla.

Den värld och de relationer och tankar du beskriver är ett resultat av en författare som skapat sitt verk med en feministisk och maktkritisk bias. Utan att legitimera eller fullständigt redogöra för de sociala förhållandena i en sådan värld.

I verkligheten har Mattis makt och respekt för att han är stor och stark och hänsynslös. Alla hans rövare ser upp till honom. Detta är även orsak till att han lyckats erövra en fru och har en dotter. Som trots allt älskar honom till följd av att han skapar de materiella fördelar som möjliggör deras existens. Hans rövare som är svagare än honom har inga fruar och inga barn. Bara en annan rövarhövding är Mattis like och enbart hans son duger till Ronjas pojkvän - i Ronjas egna ögon.

Samma makt- och konsumtionsstrukturer och -relationer råder i vår egen värld och Greta Thunberg är ett resultat av en medelklassig, ekonomiskt välmående, högkonsumerande och en flygjetsetande familj. Det är symptomatiskt för en kulturell överklass som de tillhör att inte förstå att basen för deras rikedom och framgång helt och hållet står att återfinna inom den kapitalistiska världsordning som de utger sig för att kritisera. Dock kommer denna falska kritik aldrig att resultera i något annat än ett falskt upprör i form av att äta insekter eller att avstå från en eller annan solsemester.

/Johan

Exakt!

Fundera lite också varför riktigt fattiga och vanliga människor aldrig engagerar sig i dessa bullshitfrågor, som enbart är en rikemanslek, där uttråkade nollor som haft det allt för bra allt för länge och som ladrig levt bland det vanliga folket, sysslar med sån här skit. Dels är det pengar och matk, dels är de uttråkade.
Titta bara på den här pajasen, som Alex Jones dra ner byxorna på i en intervju: Unge herr David Mayer De Rothschild, som aldrig arbetat i hela sitt livoch tillhör världens mäktigaste familj som styr det ekonomiska systemet. Den här "Greta", sysselsätter sig med att segla runt och skriva skitböcker att sälja om "klimathotet".
https://www.youtube.com/watch?v=D5B5Kmb4nnY
2019-03-26, 09:19
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Men det berodde väl knappast på att de konsumerade för lite, eller att de körde för lite bil. Eller?

Det är EVENTUELLT så att den exakta historieutvecklingen var nödvändig, för att mänskligheten skulle uppfinna för mänskligheten viktiga maskiner och mediciner etc. Men nu när det är gjort, så har vi en bra möjlighet att sortera bort sådana uppfinningar som är skadliga för oss, som tex flygplan, och sluta med för oss skadliga beteenden, som tex överkonsumtion. Och den möjligheten bör vi ta, tycker jag. Annars är vi en väldigt svag art.
Ursäkta??? Är flygplan en dålig uppfinning? Är du riktigt frisk? Är du kommunist, lille vän?

Slå upp på wiki o dyl hur mycket skadliga avgaser flygplan släpper. Oerhört mycket mindre än bilar.

Och hela världens vulkaner, gejsrar, berg släpper ifrån sig mer co² än världens samlade bilar. Gånger två!
Co2 är inte problemet. Massdumpning av hushållssopor i havet är ett LÅNGT större problem och det sker dagligen i fattiga länder i Sydamerika, Asien, Afrika, Indien. Varje dag. Lastbilsflak med sopor rätt mer i havet. Den, du!
Fattiga länder anser sig inte ha råd med miljötänk såsom vi Goda™ i väst.

Flygplan är en FANTASTISK uppfinning om än inte färdig än, anser jag, eftersom det fortfarande sker olyckor.
Men jag antar att du aldrig bytt klimat och miljö i hela ditt liv. Stackars.
2019-03-26, 09:56
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Naturvetenskapliga sanningar bygger inte på majoritetsbeslut.
Att en mängd forskare får extra anslag om de klämmer in orden klimat och påverkan i sin forskning gör inte påståendena sannare.
Läser du IPCC så står det inte att det är CO2 som bevisat påverkar den temperaturhöjning som skett sedan 1800 talet.
Man håller det för ” troligt” ” sannolikt”, det är en spekulation, det är ingen sanning.
Sedan att man på politisk väg klämt in värdeord som mycket gör det inte mer korrekt.
Att CO2 påverkar temperaturhöjningen är den teori man håller för trolig.
Att det publicerats rapporter där man simulerat hur temperaturen kommer att utvecklas är vad som driver hysterin
Det är simulationer, inte fakta.
Redan nu ser vi att de larm som diverse ” forskare” förde fram på 80/90 tal om 10 talet inte stämmer. De var kraftigt överdrivna.

Du skrev inte en enda sak som håller vatten.
2019-03-26, 10:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Oerhört svårt, det här med att citera vetenskapliga källor. Tydligen.
Vilka vetenskapliga källor citerar du får jag fråga? Eller lilla Greta för den delen? Är det den politiskt motiverade sammanställningen av IPCC som är källan?
Du verkar tro att en biolog eller agronom är tunga vetenskapliga aktörer inom ” klimatforskning”.
En teknologi doktor eller adjungerad professor inom fysikalisk kemi eller en professor i dynamisk meteorologi är inte tydligen inte det.
2019-03-26, 10:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Du skrev inte en enda sak som håller vatten.
Men det gjorde du din lilla vänsterluffare?
Varför är Greta fanclub faktaresistenta?
2019-03-26, 10:45
Medlem
Citat:
Vilka vetenskapliga källor citerar du får jag fråga?

Inga, för jag har inte kommit med några påståenden. Det är du som ska visa vad det är som Greta Thunberg har att lära sig av Lars Bern gällande klimatförändringar.
2019-03-26, 10:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Inga, för jag har inte kommit med några påståenden. Det är du som ska visa vad det är som Greta Thunberg har att lära sig av Lars Bern gällande klimatförändringar.
Uppenbarligen har du lite svårt att ta åt dig vad folk skriver.
Menar du att funktionsnedsatta Greta inte har något att lära av Lars Bern, Lars Bengtsson eller Peter Stilbs?
Utan det går lika bra med journalisten Karin Bojs artiklar i DN?

Du tittade aldrig på Berns CV antar jag, eller så kan du inte värdera vad som står skrivet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in