Citat:
Ursprungligen postat av
Snubchurp
Glöm inte deras respektive WT-män också som knäpper en öl framför fotbollen på 50-tumarn som är på avbetalning. De flesta tänker inte längre än så. Bara att kolla på Lyxfällan så får man ett genomsnitt på psyket på svenskarna. Klart att de blir upprörda när man försöker rucka på deras vardag med komplicerade frågor som miljö och klimat.
Särskilt när en ung tjej som Greta tänker steget längre än dessa.
Du är underhållande, du. Blandar äpplen och päron, miljö och klimat. Beklagar om jag minns fel, men tror det var du som drog den briljanta slutsatsen för ett tag sen att om cigarettrök är farligt så måste också CO2 vara det - facepalm -
Nu har du tittat på Lyxfällan och därav ställt en psykoanalytisk analys på svenska folket, tala om att dra sina landsmän (?) över en kam. Föraktar folk som njuter av en fotbollsmatch på tv efter en lång arbetsvecka (men som aldrig i livet skulle ta ett SMS-lån).
Jag tror också att Greta är högbegåvad - på sitt sätt.
Jag är övertygad om att klimatforskning är extremt komplicerat och att det tar flera år att försöka sätta sig in i alla teorier och modeller. Det faller på sin egen orimlighet att en tonåring skulle behärska det. Det funkar inte med att bara komma dragandes med Keeling-kurvan och påstå att jorden snart går under om ”vi” inte börjar leva helt annorlunda redan i dag.
Då blundar man för alla kolkraftverk som byggs och planeras över världen i detta nu. Man blundar för alla sopor som bränns eller dumpas i haven runt tredje världen.
Man blundar för den stora miljöpåverkan vid att framställa bilbatterier, solpaneler, ekologisk odling eller etanol till ”gröna” bilmotorer (aj fan, regnskogen i Amazonas fick visst stryk?)
Men om man försöker påpeka sådana fakta är man ”klimatförnekare” och ”mobbare”. Möjligen också vit, medelålders man. Då ska man helst hålla truten.