Citat:
“Society everywhere is in conspiracy against the manhood of everyone of its members ... The virtue in most request is conformity. Self-reliance is its aversion. It loves not realities and creators, but names and customs.” - Emerson
Många av oss verkar söka självständighet utan att vara medvetna om det själva, det märks även på Flashback. "Alternativa" människor hoppar bara från att kontrolleras av masskulturen till en subkultur som inte alls är mer autentisk. Riktig autenticitet är när vad du tänker, säger och gör går hand i hand. Jag har själv märkt att det är svårt att må dåligt när livet sker på ens egna termer och man kontrollerar sitt eget öde.
Läs inga vinklade nyheter, sociala medier osv. Din bild av verkligheten och dina behov är viktigast. Till slut kommer du släppa begär som status och att konsumera. Undvik massorna, t.ex. åk inte kollektivt eller annat som bryter ned själen. Personligen ska jag flytta ut på landet och ägna mig åt självständiga aktiviteter som odling och vandring.
Lev inte beroende av någon annan eller staten. Lönearbete är oundvikligt men det finns mer självständiga yrken där du inte behandlas som en slav. Dra inte på dig massa skulder.
Du ansvarar i första hand över din egen säkerhet oavsett vad lagen säger, civil olydnad är nyckelordet. Du själv är det enda politiska partiet och den enda ideologin du är lojal. Du kanske röstar på något men det betyder inte mycket. Inse att allt är ett spel och en del av masskulturen.
Inspirationer: Ralph Waldo Emerson, Henry David Thoreau
Någon annan som strävar efter detta? Hur ser era liv ut?