• 1
  • 2
2019-04-03, 13:05
Medlem
Hej,

Jag har extreeeem insektsfobi och kan knappt kolla på dom. I december flyttade jag till en ny lägenhet (etta) själv. Redan första veckan minns jag att det fanns en liten svart fjäril hemma som gjorde mig galen men då hade jag öppnat balkongdörren tidigare. Sen dess har det då och då funnits sånna fjärilar men jag har alltid tänkt att de kom in genom att jag öppnade balkongdörren, fast jag har den öppen i typ 10 minuter max och öppnar den knappt 3 centimeter för att jag inte vill att nåt ska komma in. Dessutom har jag aldrig öppnat den på kvällen.

Nu på sistona har jag upptäckt att de kommer in fast jag inte öppnar dörren och det blir bara mer och mer! Varje dag finns det en fjäril inomhus som gör mig galen. I söndags fanns det 2 på samma ställe på taken och min syster dödade dom. Sen efter ca 2h när vi kom hem fanns det 3 till?!?!?!?

Vad är det här för fjärilar?? Dom bara sitter på taket och flyger runt ibland. Jag har inte heller sett någon larv eller liknande. Bara en gång hittade jag en sån fjäril i en av köksskåpen där jag har matlådor..

Någon som vet vad det här är??
Citera
2019-04-03, 13:09
Medlem
https://www.anticimex.com/sv-se/skad...djur/fjarilar/
Citera
2019-04-03, 14:08
Medlem
Håller du rent hemma?
Citera
2019-04-03, 14:34
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -heroin
Hej,

Jag har extreeeem insektsfobi och kan knappt kolla på dom. I december flyttade jag till en ny lägenhet (etta) själv. Redan första veckan minns jag att det fanns en liten svart fjäril hemma som gjorde mig galen men då hade jag öppnat balkongdörren tidigare. Sen dess har det då och då funnits sånna fjärilar men jag har alltid tänkt att de kom in genom att jag öppnade balkongdörren, fast jag har den öppen i typ 10 minuter max och öppnar den knappt 3 centimeter för att jag inte vill att nåt ska komma in. Dessutom har jag aldrig öppnat den på kvällen.

Nu på sistona har jag upptäckt att de kommer in fast jag inte öppnar dörren och det blir bara mer och mer! Varje dag finns det en fjäril inomhus som gör mig galen. I söndags fanns det 2 på samma ställe på taken och min syster dödade dom. Sen efter ca 2h när vi kom hem fanns det 3 till?!?!?!?

Vad är det här för fjärilar?? Dom bara sitter på taket och flyger runt ibland. Jag har inte heller sett någon larv eller liknande. Bara en gång hittade jag en sån fjäril i en av köksskåpen där jag har matlådor..

Någon som vet vad det här är??

Svårt att veta utan en bild, men jag hade nog kontaktat Anticimex!
Citera
2019-04-03, 14:47
Bannlyst
Mott kallas dessa fjärilar, de fanns där när du flytta in säger du? och de är mörka? om de är mörka så är det nog inte klädmott då dessa är ljusa, låter som skräpmal.

Måste ligga nått någonstans där dem förökar sig, oftast är det inte för svårt att hitta källan och göra sig av med dem, kolla all spannmål, mjöl, havregryn m.m. skafferier å sådant man kan oftast se vart flest fjärilar är och spåra källan på det sättet.
Finns även mottfällor men dessa dödar bara själva fjärilen och de kommer fortsätta ploppa upp så länge matkällan finns kvar.

Är det klädmott så kommer du ha massa hål i kläder som ligger i garderober.
Senast redigerad av qirtero 2019-04-03 kl. 14:53.
Citera
2019-04-03, 15:16
Medlem
Om det är insekter som normalt lever ute så kommer de inte överleva inne någon längre tid, de har inget att äta och inget att dricka. Utan vatten dör de på någon dag, men som sagt tidigare här, fota och lägg upp en bild så vet vi vad det gäller och kan säga ganska exakt hur man blir av med dem.
Citera
2019-04-03, 16:45
Medlem
Googla snedstreckad ekstyltmal och se om det är såna du har hemma. Vi hade helt fullt av dom förra sommaren och nu direkt när vi börjat ha balkongdörren öppen så är dom tillbaka. Sitter mest i taket och gör inte så mycket väsen av sig, brukar dammsuga dom när det blir lite för mycket. Men totalt ofarliga tydligen
Citera
2019-04-08, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Håller du rent hemma?

Jaa ganska, ibland blir det disk sparat i max 3 dagar pga plugg men det är inget extremt
Citera
2019-04-08, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Mott kallas dessa fjärilar, de fanns där när du flytta in säger du? och de är mörka? om de är mörka så är det nog inte klädmott då dessa är ljusa, låter som skräpmal.

Måste ligga nått någonstans där dem förökar sig, oftast är det inte för svårt att hitta källan och göra sig av med dem, kolla all spannmål, mjöl, havregryn m.m. skafferier å sådant man kan oftast se vart flest fjärilar är och spåra källan på det sättet.
Finns även mottfällor men dessa dödar bara själva fjärilen och de kommer fortsätta ploppa upp så länge matkällan finns kvar.

Är det klädmott så kommer du ha massa hål i kläder som ligger i garderober.

Förlåt för segt svar! Jag och min kompis gick igenom hela mitt skafferi idag, tömde allt i skålar och kollade igenom osv. Vi hittade absolut inga larver. Kollade i andra skåp jag har nötter och sånt i också och fanns ingenting. Vad kan dom annars vara i?
Citera
2019-04-08, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Om det är insekter som normalt lever ute så kommer de inte överleva inne någon längre tid, de har inget att äta och inget att dricka. Utan vatten dör de på någon dag, men som sagt tidigare här, fota och lägg upp en bild så vet vi vad det gäller och kan säga ganska exakt hur man blir av med dem.

De jag har hemma brukar fortsätta vara här tills jag dödar dom (brukar ta ett tag tills jag vågar). Har hänt att jag har haft samma i typ 5 dagar. Ska ta bild nästa gång jag ser en, dödade en idag. Men ungefär såhär ser dom ut:
https://www.google.com/search?q=mott...ygtQFguto8ZyM:
Citera
2019-04-08, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-Melia
Googla snedstreckad ekstyltmal och se om det är såna du har hemma. Vi hade helt fullt av dom förra sommaren och nu direkt när vi börjat ha balkongdörren öppen så är dom tillbaka. Sitter mest i taket och gör inte så mycket väsen av sig, brukar dammsuga dom när det blir lite för mycket. Men totalt ofarliga tydligen

Hade dom jag brukar ha hemma sett ut sådär hade jag flyttat direkt nu
Nejmen dom jag har hemma är mindre, och gråa/svarta. Men precis som du säger sitter dom bara nånstans och är lätt att damsuga upp.
Citera
2019-04-08, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Svårt att veta utan en bild, men jag hade nog kontaktat Anticimex!

Kostar det något? Jag är student och ska flytta härifrån i juni
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in