• 1
  • 2
2019-04-10, 17:36
Medlem
MaxDLs avatar
Hej! Är detta ok?

Isf tänker jag mig att jag också kan flytta ut mina högtalare på balkongen och vräka på dag ut och dag in så att alla grannar inom ett kilometers avstånd kan höra?

Frågan gäller dagtid. De som spelar verkar tycka detta är helt normalt att göra det varje dag i flera timmar. Det är inte i mitt bostadsområde utan ungefär 400m bort ljudet kommer ifrån.

Om det inte är ok då är det miljöstyrelsen man ska vända sig till va. Och i så fall brukar det ge någon effekt, vad kan dom göra, börja bötfälla personen som spelar eller hur fungerar det?
Tacksam för svar.
Citera
2019-04-10, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Hej! Är detta ok?

Isf tänker jag mig att jag också kan flytta ut mina högtalare på balkongen och vräka på dag ut och dag in så att alla grannar inom ett kilometers avstånd kan höra?

Frågan gäller dagtid. De som spelar verkar tycka detta är helt normalt att göra det varje dag i flera timmar. Det är inte i mitt bostadsområde utan ungefär 400m bort ljudet kommer ifrån.

Om det inte är ok då är det miljöstyrelsen man ska vända sig till va. Och i så fall brukar det ge någon effekt, vad kan dom göra, börja bötfälla personen som spelar eller hur fungerar det?
Tacksam för svar.

Både ja och nej kanske inte allt för tidigt på morgonen och kommer nån och klagar bör du stänga av. Sen beror det också på vilken musik du lyssnar på den får ej va stötande. Tror det va nå avsnitt från Södertäljepolisen där dom fick rycka ut för att det va nån som spelade stötande musik.
Citera
2019-04-10, 17:44
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort
Både ja och nej kanske inte allt för tidigt på morgonen och kommer nån och klagar bör du stänga av. Sen beror det också på vilken musik du lyssnar på den får ej va stötande. Tror det va nå avsnitt från Södertäljepolisen där dom fick rycka ut för att det va nån som spelade stötande musik.
Okej, så du menar att från ex. kl 11.00 så kan jag om det är icke stötande musik spela hur högt jag vill var jag vill?
Har du några källor på detta?
Tack.
Citera
2019-04-10, 17:47
Medlem
Citat:
Okej, så du menar att från ex. kl 11.00 så kan jag om det är icke stötande musik spela hur högt jag vill var jag vill?
Har du några källor på detta?
Tack.

Jag bor i ett stort bostadsområde och här spelas det musik lite då som då i parken.
Citera
2019-04-10, 17:49
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Jag bor i ett stort bostadsområde och här spelas det musik lite då som då i parken.
Vet du om detta är tillåtet? Har du några källor?
Tack.
Citera
2019-04-10, 18:18
Medlem
Citat:
Vet du om detta är tillåtet? Har du några källor?
Tack.

Att ihållande störa sina grannar med mycket hög musik är inte ens okej på dagtid.
Sen handlar det såklart om volymen och hur ofta störningen sker osv, viss nivå får man ha.
Men det är nog snarare hyresvärden eller bostadsföreningen som varnar/vräker dig.
Senast redigerad av nilltre 2019-04-10 kl. 18:24.
Citera
2019-04-10, 18:25
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Att ihållande störa sina grannar med mycket hög musik är inte ens okej på dagtid.
Sen handlar det såklart om volymen och hur ofta störningen sker osv, viss nivå får man ha.
60db med öppet fönster när dom kör som högst. Lägre volymerna hörs tydligt också.
Varje dag som sagt, minst 3h oftast 4h+ totalt.
Grejen är den det blir så varmt så man måste ha öppet fönstrena inom kort dessutom. Jag störs inte av mina grannar faktiskt tack och lov, utan det är enbart denna bergsprängare som hörs så tydligt.
Citera
2019-04-10, 18:27
Medlem
Citat:
60db med öppet fönster när dom kör som högst. Lägre volymerna hörs tydligt också.
Grejen är den det blir så varmt så man måste ha öppet fönstrena inom kort dessutom. Jag störs inte av mina grannar faktiskt tack och lov, utan det är enbart denna bergsprängare som hörs så tydligt.

Är man däremot i bilen eller kör något mobilt system blir det en fråga för polisen, vilket det kanske också egentligen är om man spelar från lägenhet men det löser sig nog ofta smidigt av sig självt genom tidigare nämnda problemlösning.
Citera
2019-04-10, 18:31
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Är man däremot i bilen eller kör något mobilt system blir det en fråga för polisen, vilket det kanske också egentligen är om man spelar från lägenhet men det löser sig nog ofta smidigt av sig självt genom tidigare nämnda problemlösning.
Bra poäng du tog upp. Borde ju gälla i detta fall?
Citera
2019-04-10, 18:35
Medlem
Citat:

Kan du inte skaffa en fläkt eller AC till sommaren?
Citera
2019-04-10, 18:39
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Hej! Är detta ok?

Tacksam för svar.

Kontakta den hyresvärd där dessa personer bor. Om de inte löser det så vänder du dig till störningsjouren, kommunen eller polisen.
Citera
2019-04-10, 18:39
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Kan du inte skaffa en fläkt eller AC till sommaren?
Och isolera fönstret för ljudet läcker in rätt lätt tyvärr.. Fönstrena är dåligt ljudisolerade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in