Citat:
Ursprungligen postat av
hoffa75
Jag har tänkt bjuda min fru på resa när hon fyller jämnt nästa år. Budgeten ligger på ca 40.000kr inkl mat för oss tillsammans och vi vill vara borta runt en vecka. Krav är att hotellet måste vara fräscht men behöver inte vara femstjärnigt, dock minst 3-4 stjärnor iallafall.
En tanke är New York. Men jag har en del funderingar:
1. Räcker pengarna? Det är dyrt i NY om jag förstått det rätt.
2. Är säkerhetskontrollerna på flygplatsen irriterande långsamma? Vi är tålmodiga, men det finns gränser..
3. Kan man slippa depositionsavgiften på hotellet på något sätt? Känns sjukt att tvingas reservera 5000-6000kr på kontot under semestern.
Allt beror såklart på vilka aktiviteter ni tänkte genomföra, det är oftast sådant och hur flott ni vill äta som drar iväg lite i pris. Bokar du resan långt i förväg kommer du få ner flygbiljetterna rätt mycket, inte allt för dyrt att flyga över kontinenten längre. Det finns säker allt från mysiga fik som är lite billigare till dyrare ställen att äta, om ni gillar att gå så testa att gå lite utanför den största turistströmmen så brukar priserna falla lite.
Som sagt beror det på vilken typ avresa ni vill ha men om ni inte vill bo på hotell kan ni testa att boka en lägenhet.
Inte flugit till New York men andra större flygplatser och inte upplevt dem som allt för sega, sedan beror det såklart på vilken tid på dygnet och om ni har med några konstiga saker som behöver visas upp. De gångerna jag gått genom kontrollerna har det gått rätt snabbt (har inga konstiga saker med mig som behöver tas upp). Jag har inte upplevt att USA skulle vara värre än något annat land, se bara till att ni fyllt i ESTA innan.