Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-04-13, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Jag ska vara borta i 5 dagar (4 heldagar och typ 2 halvdagar) och tänkte ha 10,000 SEK i fickpengar. Ska inte köpa så dyra ting heller kanske lite kläder. Det borde väl räcka?

Ja jo kontantuttagen kan vara gratis från ditt svenska kort men kostar som oftast alltid i amerikanska ATMs (runt 4 dollar). Blandade du cash/kort?

10 000 i fickpengar räcker gott och väl, sen handlar det ju om vad du tänker ska ingå i fickpengar, vi var för tre år sen när dollarn låg runt 10,2. Vi gjorde inte av med 10 000 ens på två pers, med mat inräcknat.

Citat:
Har också en annan fråga; är det förhållandevis billigt att ta taxi? Ska mestadels hålla mig omkring Chelsea/västra Manhattan till ställen jag kan gå, men kommer vid 2 tillfällen vad jag vet ta mig till absolut södra Manhattan samt Upper West Side. Är inte förtjust i att åka svettig tunnelbana stå och trängas med hela världen mitt i stekheta sommaren.

Glöm inte att det går ett utmärkt bussnät över hela manhattan. med AC etc.

Här är annars bra ställen o leta ungefärliga kostnader på.
https://www.taxifarefinder.com/main.php?city=NY

https://www1.nyc.gov/site/tlc/passengers/taxi-fare.page
Citera
2019-04-13, 16:17
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
10 000 i fickpengar räcker gott och väl, sen handlar det ju om vad du tänker ska ingå i fickpengar, vi var för tre år sen när dollarn låg runt 10,2. Vi gjorde inte av med 10 000 ens på två pers, med mat inräcknat.

Glöm inte att det går ett utmärkt bussnät över hela manhattan. med AC etc.

Här är annars bra ställen o leta ungefärliga kostnader på.
https://www.taxifarefinder.com/main.php?city=NY

https://www1.nyc.gov/site/tlc/passengers/taxi-fare.page
Tack så innerligt för denna guide! Får nog bli tunnelbana ändå närmast och mest prisvärdigt. Bussarna gick inte så nära mitt hotell.
Citera
2019-04-13, 16:17
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Har också en annan fråga; är det förhållandevis billigt att ta taxi? Ska mestadels hålla mig omkring Chelsea/västra Manhattan till ställen jag kan gå, men kommer vid 2 tillfällen vad jag vet ta mig till absolut södra Manhattan samt Upper West Side. Är inte förtjust i att åka svettig tunnelbana stå och trängas med hela världen mitt i stekheta sommaren.

Vet inte när du var där senast, men det allra flesta ställen tar kort nuförtiden, så det låter lite mycket att gå runt med 10k i fickpengar.

Taxi tar nästan alltid längre tid än tunnelbana, i synnerhet på Manhattan. Men taxi/uber den sträckan borde gå på 25-30 dollar beroende tidpunkt, typ halva det prisen ifall ni tar uber pool.
Citera
2019-04-13, 16:18
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Vet inte när du var där senast, men det allra flesta ställen tar kort nuförtiden, så det låter lite mycket att gå runt med 10k i fickpengar.

Taxi tar nästan alltid längre tid än tunnelbana, i synnerhet på Manhattan. Men taxi/uber den sträckan borde gå på 25-30 dollar beroende tidpunkt, typ halva det prisen ifall ni tar uber pool.
Kommer givetvis inte att knata runt med 10k på fickan, gömmer pengarna på hotellet och tar vad jag tror jag behöver för dan. Tycker det är mycket lättare att hålla reda på pengarna på semester när man har kontanter.
Citera
2019-04-15, 12:35
Medlem
Citat:
Jag ska vara borta i 5 dagar (4 heldagar och typ 2 halvdagar) och tänkte ha 10,000 SEK i fickpengar. Ska inte köpa så dyra ting heller kanske lite kläder. Det borde väl räcka?

Ja jo kontantuttagen kan vara gratis från ditt svenska kort men kostar som oftast alltid i amerikanska ATMs (runt 4 dollar). Blandade du cash/kort?

Jag körde kort hela tiden sen hade jag en del kontanter som enbart användes till dricks. Kändes lättare än att hålla på med kvittona.
Tänk på det om du inte vart där innan. Det är dricks på i stort sett allt som härleds till "tjänster".

10.000 kommer räcka fint absolut! Tycker du ska kika på en Shuttle också från flygplatsen istället för taxi. 20 dollar kontra taxi på 70-100 dollar + dricks.
Citera
2019-04-15, 14:57
Medlem
Jag har tänkt bjuda min fru på resa när hon fyller jämnt nästa år. Budgeten ligger på ca 40.000kr inkl mat för oss tillsammans och vi vill vara borta runt en vecka. Krav är att hotellet måste vara fräscht men behöver inte vara femstjärnigt, dock minst 3-4 stjärnor iallafall.
En tanke är New York. Men jag har en del funderingar:
1. Räcker pengarna? Det är dyrt i NY om jag förstått det rätt.
2. Är säkerhetskontrollerna på flygplatsen irriterande långsamma? Vi är tålmodiga, men det finns gränser..
3. Kan man slippa depositionsavgiften på hotellet på något sätt? Känns sjukt att tvingas reservera 5000-6000kr på kontot under semestern.
Citera
2019-04-15, 17:30
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av hoffa75
Jag har tänkt bjuda min fru på resa när hon fyller jämnt nästa år. Budgeten ligger på ca 40.000kr inkl mat för oss tillsammans och vi vill vara borta runt en vecka. Krav är att hotellet måste vara fräscht men behöver inte vara femstjärnigt, dock minst 3-4 stjärnor iallafall.
2. Är säkerhetskontrollerna på flygplatsen irriterande långsamma? Vi är tålmodiga, men det finns gränser..
3. Kan man slippa depositionsavgiften på hotellet på något sätt? Känns sjukt att tvingas reservera 5000-6000kr på kontot under semestern.

Allt beror såklart på vilka aktiviteter ni tänkte genomföra, det är oftast sådant och hur flott ni vill äta som drar iväg lite i pris. Bokar du resan långt i förväg kommer du få ner flygbiljetterna rätt mycket, inte allt för dyrt att flyga över kontinenten längre. Det finns säker allt från mysiga fik som är lite billigare till dyrare ställen att äta, om ni gillar att gå så testa att gå lite utanför den största turistströmmen så brukar priserna falla lite.

Som sagt beror det på vilken typ avresa ni vill ha men om ni inte vill bo på hotell kan ni testa att boka en lägenhet.

Inte flugit till New York men andra större flygplatser och inte upplevt dem som allt för sega, sedan beror det såklart på vilken tid på dygnet och om ni har med några konstiga saker som behöver visas upp. De gångerna jag gått genom kontrollerna har det gått rätt snabbt (har inga konstiga saker med mig som behöver tas upp). Jag har inte upplevt att USA skulle vara värre än något annat land, se bara till att ni fyllt i ESTA innan.
Citera
2019-04-15, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elross

Allt beror såklart på vilka aktiviteter ni tänkte genomföra, det är oftast sådant och hur flott ni vill äta som drar iväg lite i pris. Bokar du resan långt i förväg kommer du få ner flygbiljetterna rätt mycket, inte allt för dyrt att flyga över kontinenten längre. Det finns säker allt från mysiga fik som är lite billigare till dyrare ställen att äta, om ni gillar att gå så testa att gå lite utanför den största turistströmmen så brukar priserna falla lite.

Som sagt beror det på vilken typ avresa ni vill ha men om ni inte vill bo på hotell kan ni testa att boka en lägenhet.

Inte flugit till New York men andra större flygplatser och inte upplevt dem som allt för sega, sedan beror det såklart på vilken tid på dygnet och om ni har med några konstiga saker som behöver visas upp. De gångerna jag gått genom kontrollerna har det gått rätt snabbt (har inga konstiga saker med mig som behöver tas upp). Jag har inte upplevt att USA skulle vara värre än något annat land, se bara till att ni fyllt i ESTA innan.

Okej, tack! Precis som med allt annat alltså, det blir så dyrt som man gör det till!
Vi är inte beroende av en massa utflykter, då borde det gå utan att behöva snåla alltför mycket. Tack för hjälpen :)
Citera
2019-04-16, 11:28
Medlem
semiproffss avatar
Citat:
[/b]2. Är säkerhetskontrollerna på flygplatsen irriterande långsamma? Vi är tålmodiga, men det finns gränser..

1. Om man ska vara borta 1 vecka och bo på ett schysst hotell så kommer resan kosta strax över 20.000 (minst). 3-stjärniga hotell i New York är inte så spännande faktiskt men det beror ju på vad man har för krav. Första gången jag var i NY och var strax över 20 år så bodde jag på Hotell Carter och tyckte det var schysst. Nu skulle jag aldrig sätta min fot där. Med mellanlandningar osv så kommer man ju också undan billigare om man vill hålla på med det. Så 40.000 är en ganska rimlig budget med mat, lite sightseeing och shopping.

2. Säkerhetskontrollerna kan ta lång tid ibland och ibland går det riktigt fort. Men det är inte så mycket man kan påverka. Är ju samma för alla och ingen tycker det är kul att stå i den kön...
Senast redigerad av semiproffs 2019-04-16 kl. 11:36.
Citera
2019-04-26, 07:33
Medlem
Citat:

1. Jag rekommenderar starkt att ni flyger SAS plus istället för ekonomi. Värt varenda krona extra (kan vara ganska många kronor). Plus är alltid värt på longhaul. Är 40.000 då ink resa? Då är det nog snudd på gränsfall att det räcker men det beror såklart på vad ni vill göra. En sån där hop on hop off buss kostar drygt 3000:- för er två. Finns kanske olika varianter dock. Mat om man räknar 3 måltider/dag för er två får du räkna in 1500-2000kr per dag. Tror inte ni vill äta plocksallad från ”Ica” varje dag.

Som ett exempel så gjord vi av med 25.000 kr utöver flyget ungefär på 5 dagar. Vi shoppade ingenting utan det var hotell och mat. Hotellet dryga 15.000 kr.

Så ska ni shoppa får ni tänka att ni gör av med liknande som i Sverige plus flyget då.

2.Vårt hotell nu senast tog 50 dollar per dag i reservation och det är vanligt då var beredd på att du får undvara en större summa än beräknat. När du ska åka hem sen kan det ta allt från direkt till 2-3 dagar innan du får tillbaka dom.
Citera
2019-04-26, 07:35
Bannlyst
Är det verkligen så många "gangsta-niggers" i LA som man fått intrycket av?
Citera
2019-05-02, 10:47
Medlem
Troubleholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerSkinka
Är det verkligen så många "gangsta-niggers" i LA som man fått intrycket av?

Nu är ju detta NY tråden men kan besvara din fråga, kort och gott - nej.

Inte om du är på dom vanliga turistställena. Men drar du till Compton eller South Central så kommer du se dom.

Annars dra till Skid Row så kan du hänga med pundarna.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f221146

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in