Citat:
Ursprungligen postat av
Gugge-B
Trots att Marianne Ny KLART OCH TYDLIGT vid nedläggningen uppgett att anledningen till att delgivningen förlöpte som den gjorde berodde på ett val som Assange gjorde och Annika Collin klart och tydligt angett att mottagandet av ett papper var ett frivilligt val för Assange, så har jag fabulerat ihop att...
Ja det är korrekt att du fabulerat ihop saker.
Det är frivilligt att ta emot ett papper med grejen här är, som du aldrig verkar förstå, att om Ecuador säger att delgivning inte får ske enligt MLA-begäran från Sverige, då blir delgivning olaglig att utföra på ambassaden och kan sålunda inte genomföras på något sätt alls. Helt enligt delgivningslagen. I det läget har man alltså inte ens kommit fram lagligen till en punkt där JA får möjlighet att välja om han vill ta emot ett papper eller inte. Vad Annika Collin sagt i frågan är alltså helt irrelevant då hennes uttalande bygger på felaktiga premisser, att delgivningen var laglig att utföra, vilket den inte var pga Ecuadors vägran.
Då det handlar om formella hinder är min tolkning följande:
Detta skulle ha gått att utföra:
- Åklagaren begär via delgivning via MLA
- Ecuador godkänner detta
- Svensk personal lämnar fram handlingen
- JA tar emot den eller vägrar ta emot den
Resultatet skulle bli att delgivningen räknas som genomförd
Istället har följande inträffat:
- JA säger till Ecuador att han nekar till att bli delgiven ("ta emot ett papper")
- Ecuador säger att han inte får delges eftersom JA enligt Ecuadors lag har rätt att neka till detta
- Svensk delgivningslag säger att om främmande stat inte tillåter delgivning så är det inte tillåtet
- Sålunda har svensk personal inte ens formell/laglig möjlighet att komma till den punkt där man lämnar handlingen till JA som då får välja om han tar emot den eller ej.
Resultat har alltså blivit, under förhöret och senare, att delgivning inte har varit laglig att utföra (givet Ecuadors hållning) och därmed kan den heller inte räknas som genomförd.
Vidare blev då resultatet att Ecuador var den som möjliggjorde att förundersökningen lades ner. Om de valt första scenariot, som också hade varit enligt deras lag, så hade åklagaren kunnat gå ända fram till åtal.
Nu hoppas jag att polletten ska trilla ner.