2019-04-28, 21:13
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Har inte heller följt tråden hela tiden men det är så jag uppfattade det åtminstone.

Ok. Läste lite nu. Det verkar stämma. Om
det är Patrik som anträffats i Lindesberg får jag känslan av att han ändrat sig i Hallsberg och tänkt återvända till Falun. Men påväg mot Dalarna har han känt sig uppgiven som fan.

Påväg in i Lindesberg ser han sjön. Hoppar av buss/tåg och går raka vägen mot sjön.

Dock oklart varför väskan blivit kvar i Hallsberg.
Citera
2019-04-28, 21:58
Medlem
Är det Patrik som hittades idag så är det ett märkligt sammanträffande att det var på samma dag som MP hade sök i Hallsberg. Tankar till familjen❤️
Citera
2019-04-29, 10:05
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Är det Patrik som hittades idag så är det ett märkligt sammanträffande att det var på samma dag som MP hade sök i Hallsberg. Tankar till familjen❤️

Spontant tänker jag att sannolikheten för att det är Patrik som anträffats är ganska låg.

Fyndplatsen är ju trots allt lite väl långt från Hallsberg.

Hittar dock inga andra personer som försvunnit i närområdet som känns mer givna.

Nästan omedelbart efter fyndet gick lokala polisen ut och sa att inget brott misstänks. Det tycker jag är jäkligt konstigt. Borde väl alltid misstänka brott initialt när döda personer anträffas utan någon naturlig förklaring?
Citera
2019-04-29, 10:30
Medlem
Snubban007s avatar
Reagerar på detta: " legat ett bra tag "

I de andra artiklarna har det stått "legat ett tag."
"Ett bra tag" säger ju att det rör sig om rätt så lång tid..

Polisen säger vidare att det med stor sannolikhet är någon som anmälts försvunnen och att det kan vara från vilken del av landet som helst..

Känns som att den polisen redan visste vem det handlar om.. för så brukar väl inte polisen uttrycka sig när man anträffbar en avliden människa? 🤔

https://www.dn.se/nyheter/sverige/kv...tat-dod-i-sjo/
Citera
2019-04-29, 11:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJens
Spontant tänker jag att sannolikheten för att det är Patrik som anträffats är ganska låg.

Fyndplatsen är ju trots allt lite väl långt från Hallsberg.

Hittar dock inga andra personer som försvunnit i närområdet som känns mer givna.

Nästan omedelbart efter fyndet gick lokala polisen ut och sa att inget brott misstänks. Det tycker jag är jäkligt konstigt. Borde väl alltid misstänka brott initialt när döda personer anträffas utan någon naturlig förklaring?

Hur kan en kropp se ut efter 2 år i vattnet?
Kläder, skor mm, sitter de kvar?
Angrepp från fiskar mm, förutom förruttnesleprocess (extremt varm vår/sommar) mm?

Alla personer som är förvunna/anmälda som försvunna personer till polisen behöver inte anmälas till MPS. Det är anhöriga som (tillsammans med polis) gör en efterlysning hos MPS. Så kanske är det svårt för oss att hålla koll på om någon annan person passar in i bilden? Polisen gör ibland offentlig efterlysningar på sin hemsida/facebook, men i vilken utsträckning vet jag inte.

När det gäller Patrik, finns med all sannolikhet hans tandkort framtaget. För att med säkerhet fastställa en identitet tas även DNA, vilket kan ta längre tid att få svar på.

Om Patrik tagit tåget (går det?) borde man sett det på övervakningsbilder från stationen. Kanske finns andra möjligheter?

Har jag drömt det, eller hade han 400 kr på fickan?

Lite långt känns det ju från Hallsberg till Lindesberg.

Med tanke på väskornas placering så tror jag att det är ett långskott. Han har gått rakt ut i naturen.
Jag tror att Patrik finns max 5-7 km från stationen i Hallsberg. Min gissning.
Citera
2019-04-29, 12:12
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hur kan en kropp se ut efter 2 år i vattnet?
Kläder, skor mm, sitter de kvar?
Angrepp från fiskar mm, förutom förruttnesleprocess (extremt varm vår/sommar) mm?

Alla personer som är förvunna/anmälda som försvunna personer till polisen behöver inte anmälas till MPS. Det är anhöriga som (tillsammans med polis) gör en efterlysning hos MPS. Så kanske är det svårt för oss att hålla koll på om någon annan person passar in i bilden? Polisen gör ibland offentlig efterlysningar på sin hemsida/facebook, men i vilken utsträckning vet jag inte.

När det gäller Patrik, finns med all sannolikhet hans tandkort framtaget. För att med säkerhet fastställa en identitet tas även DNA, vilket kan ta längre tid att få svar på.

Om Patrik tagit tåget (går det?) borde man sett det på övervakningsbilder från stationen. Kanske finns andra möjligheter?

Har jag drömt det, eller hade han 400 kr på fickan?

Lite långt känns det ju från Hallsberg till Lindesberg.

Med tanke på väskornas placering så tror jag att det är ett långskott. Han har gått rakt ut i naturen.
Jag tror att Patrik finns max 5-7 km från stationen i Hallsberg. Min gissning.

Håller egentligen med om det fetade. Men närområdet är, vad jag förstått, ordentligt genomsökt vid många tillfällen av såväl polis med hundar, privatpersoner och organiserade sök av exempelvis MP.

Borde fan gett resultat om han fanns i närområdet runt stationen i Hallsberg.

Håller också med om att han borde finnas på någon övervakningsbild om han lämnat Hallsberg via tåg.

Om Patrik tagit sig till Lindesberg är det sannolikt med buss.

Innan bussen kommer in i Lindesberg stannar den flertalet tillfällen precis bredvid sjön där en kropp under gårdagen anträffades.
Citera
2019-04-29, 13:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Håller egentligen med om det fetade. Men närområdet är, vad jag förstått, ordentligt genomsökt vid många tillfällen av såväl polis med hundar, privatpersoner och organiserade sök av exempelvis MP.

Borde fan gett resultat om han fanns i närområdet runt stationen i Hallsberg.

Håller också med om att han borde finnas på någon övervakningsbild om han lämnat Hallsberg via tåg.

Om Patrik tagit sig till Lindesberg är det sannolikt med buss.

Innan bussen kommer in i Lindesberg stannar den flertalet tillfällen precis bredvid sjön där en kropp under gårdagen anträffades.

Om det stämmer med bussen, så är det förstås lite oroväckande.
Vet inte hur det är med övervakningskameror på bussarna där?

Hade han betalat med kort hade man kunnat se sådant om man hade öppnat en förundersökning, vilket inte gjordes. Vet inte om anhöriga hade tillgång till kortnummer, men det kan inte heller vara väldigt vanligt med kontantbetalning idag?

Om det är Patrik de hittat, då får vi nog besked snart.
Jag bara gissa, men tror att en kropp som legat i vattnet såpass lång tid som det handlar om i Patriks fall, den kroppen är nog svår att fastställa om det är en man eller kvinna.

Men det är bara en gissning.
Citera
2019-04-29, 13:15
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Kunde man betala med kontanter på bussen då han försvann?

Där jag bor har det varit kontantfritt sedan många år tillbaka både vid resor via lokaltrafik och länstrafik. Så det är antingen busskort eller bankkort som gäller.
Citera
2019-04-29, 13:24
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Kunde man betala med kontanter på bussen då han försvann?

Där jag bor har det varit kontantfritt sedan många år tillbaka både vid resor via lokaltrafik och länstrafik. Så det är antingen busskort eller bankkort som gäller.

Tycks vara kontantfri försäljning av färdbevis på länstrafiken i Örebro.

Det är väl bara vänta och se. Hursomhelst hoppas jag anhöriga får något besked snart. Bästa vore ju om han kom hem välbehållen.
Citera
2019-04-29, 16:22
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Tycks vara kontantfri försäljning av färdbevis på länstrafiken i Örebro.

Det är väl bara vänta och se. Hursomhelst hoppas jag anhöriga får något besked snart. Bästa vore ju om han kom hem välbehållen.
Tåg är det vanligste Hallsberg-Lindesberg. Han passerade Lindesberg med tåg den 22 från Falun.
Senast redigerad av Dumhetsmuseet 2019-04-29 kl. 16:45.
Citera
2019-04-29, 17:24
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Han ligger sannolikt inom någon mil från platsen där han senast sågs. Han flyter inte runt i en sjö i Lindesberg efter två år. I synnerhet inte i det skick att man så tidigt faktiskt kan avgöra kön. De gaser som får kroppen att flyta upp borde väl efter två somrar ha passerat kroppen och kvar är då blöt vävnad och kanske kläder. Lär ju sjunka som en sten.

EDIT: Men att han skulle ligga i vatten är väl en högoddsare
Citera
2019-04-29, 19:10
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Han ligger sannolikt inom någon mil från platsen där han senast sågs. Han flyter inte runt i en sjö i Lindesberg efter två år. I synnerhet inte i det skick att man så tidigt faktiskt kan avgöra kön. De gaser som får kroppen att flyta upp borde väl efter två somrar ha passerat kroppen och kvar är då blöt vävnad och kanske kläder. Lär ju sjunka som en sten.

EDIT: Men att han skulle ligga i vatten är väl en högoddsare

Varför är det en högoddsare att han skulle ligga i vatten? Det håller jag alls inte med om.

Att det skulle vara Patrik som anträffats i Lindesberg är möjligtvis en högoddsare, men inte att han skulle ligga i vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in