Citat:
Det jag skrev tidigare om ozonhålet har klippts bort. Vet inte riktigt varför.De flesta katastrofer har med nöd och näppe kunnat undvikas tack vare miljöarbetet. Se vad jag skrev innan om ozonhålet.
Andra är
-Förbud av DDT
-Blekning av pappersmassa med syre i stället för gifter.
-Införande av katalysatorn och partikelfilter.
(Införandet av partikelfiltret har faktiskt medfört att torkan i vissa områden i Afrika har upphört, partiklarna gjorde så molnen avgav regn för tidigt innan de nådde land)
Jag tror på människans förmåga att fixa saker, vi har gjort det innan.
Men den här gången så är problemet globalt och något man måste göra överallt. Motståndet mot att göra något är hårt då många vägrar se de tecken som redan finns. Det är detta motstånd som Greta arbetar så hårt för att få bort.
Andra är
-Förbud av DDT
-Blekning av pappersmassa med syre i stället för gifter.
-Införande av katalysatorn och partikelfilter.
(Införandet av partikelfiltret har faktiskt medfört att torkan i vissa områden i Afrika har upphört, partiklarna gjorde så molnen avgav regn för tidigt innan de nådde land)
Jag tror på människans förmåga att fixa saker, vi har gjort det innan.
Men den här gången så är problemet globalt och något man måste göra överallt. Motståndet mot att göra något är hårt då många vägrar se de tecken som redan finns. Det är detta motstånd som Greta arbetar så hårt för att få bort.
- Över 90% av all CFC som någonsin släppts ut finns kvar i atmosfären
- Ozonskiktet påverkas mycket mer av stratosfärens temperatur än av freoner
- Dupont slutade "frivilligt" att tillverka CFC precis samtidigt som de tog patent på ett annat kylmedia
DDT är tillåtet i bl.a. Indien. Det används mest för att döda insekter i bostadshus men har även stor användning ute på fälten. Med stor användning menas då åtskilliga tusen ton per år.
Om du på allvar tror att partikelfilter i bilar har större inverkan på torkan i Afrika än vad temperaturen (som har ökat) har, så är du lika vilsen (och okunnig) som Greta är.
Det är klart att människan har förmåga att fixa grejer. Men sådana som Greta förstör bara våra försök att göra just det.