Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-02, 18:49
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brada2
De flesta katastrofer har med nöd och näppe kunnat undvikas tack vare miljöarbetet. Se vad jag skrev innan om ozonhålet.
Andra är
-Förbud av DDT
-Blekning av pappersmassa med syre i stället för gifter.
-Införande av katalysatorn och partikelfilter.
(Införandet av partikelfiltret har faktiskt medfört att torkan i vissa områden i Afrika har upphört, partiklarna gjorde så molnen avgav regn för tidigt innan de nådde land)

Jag tror på människans förmåga att fixa saker, vi har gjort det innan.
Men den här gången så är problemet globalt och något man måste göra överallt. Motståndet mot att göra något är hårt då många vägrar se de tecken som redan finns. Det är detta motstånd som Greta arbetar så hårt för att få bort.
Det jag skrev tidigare om ozonhålet har klippts bort. Vet inte riktigt varför.
  • Över 90% av all CFC som någonsin släppts ut finns kvar i atmosfären
  • Ozonskiktet påverkas mycket mer av stratosfärens temperatur än av freoner
  • Dupont slutade "frivilligt" att tillverka CFC precis samtidigt som de tog patent på ett annat kylmedia
Om jag inte visste bättre skulle jag snarare säga att hela ozongrejen var en av de bästa PR-kupperna någonsin. Nästan bättre än Greta själv.

DDT är tillåtet i bl.a. Indien. Det används mest för att döda insekter i bostadshus men har även stor användning ute på fälten. Med stor användning menas då åtskilliga tusen ton per år.

Om du på allvar tror att partikelfilter i bilar har större inverkan på torkan i Afrika än vad temperaturen (som har ökat) har, så är du lika vilsen (och okunnig) som Greta är.

Det är klart att människan har förmåga att fixa grejer. Men sådana som Greta förstör bara våra försök att göra just det.
Citera
2019-05-02, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Du länkar till en matematiker och statistiker som stödjer sig på två populärvetenskapliga böcker.

Skämtar du med mig, Häggström gör exakt det han kritiserar. Han uttalar sig utan att ha sakkunskap.
Tråkigt du tycker det. Nu är det upp till dig
visa motsatsen. Dina egna ord duger inte !!!!!
Citera
2019-05-02, 18:50
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ja exakt. Och allt drivs med fossillt bränsle, inget annat. Det är fakta hur enkelspårig jag än må vara.

Nu råkar det dock vara så att et är mer än fossilt bränsle som påverkar klimatet. Din hund t.ex.
Citera
2019-05-02, 18:51
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Eftersom nazism är det mest fruktansvärda som har hänt i modern tid med dess systematiska utrotande av människor så kan jag inte förstå hur man kan försvara dessa vämjeliga människor.

Men vad nazister har gjort har väl gått förbi din faktaresistenta teflonhjärna

Nej, kommunism och Islam är mycket värre. Att du inte ens kan grundläggande historia är ganska avslöjande.
Citera
2019-05-02, 19:00
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St1na
Nej jag tänker på de inskränkta människor som lever i en ekokammare och är totalt kunskapsresistenta.

Det går helt enkelt inte för vissa människor att ta till sig evidens, då de är så kognitivt låsta.

Det största hotet mot mänskligheten i dag, enligt mig, är nog de som lider av Dunning-Kruger effekten. Men jag tror det är svårt för många här inne att ta in, då de själva lider av just detta.

Jag skulle säga att det största hotet är kärnvapenkrig, meteoritnedslag, ett stort vulkanutbrott, ny istid, pole shifts etc. Den globala uppvärmningen är ingenting mot dessa massmördarkatastrofer. Jag tar 2-3 grader + alla dagar i veckan, bara jag slipper nämnda katastrofer.
Citera
2019-05-02, 19:03
Medlem
Citat:
Tråkigt du tycker det. Nu är det upp till dig
visa motsatsen. Dina egna ord duger inte !!!!!
Läs vad charlatanen skriver och hans “ källor”.
Citera
2019-05-02, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nu råkar det dock vara så att et är mer än fossilt bränsle som påverkar klimatet. Din hund t.ex.
Om jag nu hade haft en så hade den varit klimatneutral så länge det inte används fossilt bränsle någonstans i kedjan, mat , transport mm.
Anser du något annat får du nog tala om hur den påverkar.
Citera
2019-05-02, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nej, kommunism och Islam är mycket värre. Att du inte ens kan grundläggande historia är ganska avslöjande.
Jo det finns ju gradskillnader även i helvetet. Jag har aldrig påstått att någon varit god.
Citera
2019-05-02, 19:55
Medlem
Citat:
Läs vad charlatanen skriver och hans “ källor”.
Det där såg väl inte ut att vara någon vetenskaplig rapport,mera en widgetsite för faktaresistens.

Jaja var och en blir salig på sin tro.
Citera
2019-05-02, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag skulle säga att det största hotet är kärnvapenkrig, meteoritnedslag, ett stort vulkanutbrott, ny istid, pole shifts etc. Den globala uppvärmningen är ingenting mot dessa massmördarkatastrofer. Jag tar 2-3 grader + alla dagar i veckan, bara jag slipper nämnda katastrofer.

Ja, jag kan dessvärre inte hjälpa dig med din rädsla för meteoriter och vulkaner. Prova KBT.

Själv är jag betydligt mer orolig över annat.
Citera
2019-05-02, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det jag skrev tidigare om ozonhålet har klippts bort. Vet inte riktigt varför.
  • Över 90% av all CFC som någonsin släppts ut finns kvar i atmosfären
  • Ozonskiktet påverkas mycket mer av stratosfärens temperatur än av freoner
  • Dupont slutade "frivilligt" att tillverka CFC precis samtidigt som de tog patent på ett annat kylmedia
Om jag inte visste bättre skulle jag snarare säga att hela ozongrejen var en av de bästa PR-kupperna någonsin. Nästan bättre än Greta själv.

DDT är tillåtet i bl.a. Indien. Det används mest för att döda insekter i bostadshus men har även stor användning ute på fälten. Med stor användning menas då åtskilliga tusen ton per år.

Om du på allvar tror att partikelfilter i bilar har större inverkan på torkan i Afrika än vad temperaturen (som har ökat) har, så är du lika vilsen (och okunnig) som Greta är.

Det är klart att människan har förmåga att fixa grejer. Men sådana som Greta förstör bara våra försök att göra just det.
Jag tror faktiskt mer på det jag har läst av erkända vetenskapsmän och det jag sett på tv:s dokumentärer än jag tror på dig.

Med ditt resonemang så är all meningslöst. Vi kan lika gärna skita i göra nånting bättre. Det bästa vi kan göra är att sitta på Flashback och lipa över hur kasst allt är och hur dumma alla är.
Utan någon som helst konstruktivt tänkande.
Citera
2019-05-02, 20:33
Medlem
Citat:
https://notrickszone.com/2019/01/03/...climate-alarm/

Allvarligt! En blogg? Om du nu ska övertyga mig får du nog lägga ner lite mer tid på dina ”källor”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in