• 1
  • 2
2019-05-03, 18:43
Medlem
Har haft depression och ångest i över 15 år. Har tidigare provat läkemedel som zoloft, mirtazapin och setralin. Zoloft fungerade bra första omgången jag tog det men andra fick jag biverkningar likaså med setralin och fick sluta. Tappade då lusten att pröva några nya men nu börjar jag tro att jag blir illa tvungen snart. Har någon här bra erfarenhet av antidepressiva läkemedel och isåfall vilka? Ni som lider av svår depression och ångest problematik.
Citera
2019-05-03, 18:48
Medlem
SSRI är skräp. Något som läkarna menar har god effekt. I bästa fall tar medicinen bort toppar och dalar, men då går man runt som en menlös och ointresserad människa. Gå ut i skogen i stället och promenera en timma om dagen.
Citera
2019-05-03, 18:54
Medlem
Börja träna. Fysisk ansträngning har sjukt stark effekt på välmåendet.

Jag medicinerade i över 15 år med olika preparat. Slutade tvärt för några år sedan då jag tröttnat på bieffekterna. Började träna istället och önskar att jag gjort det redan i tonåren istället.
Citera
2019-05-03, 19:30
Medlem
Ja det ska ju uppenbarligen ha god effekt. Har provat detta men svårt att hålla igång med någonting dom dagarna när det är som tyngst. Självklart vill man ju slippa behöva ta massa preparat men ibland tappar man hoppet på den egna förmågan.
Citera
2019-05-03, 19:43
Medlem
Provat SSRI = ingen effekt.
Citera
2019-05-03, 19:57
Medlem
butofcourses avatar
SSRI förändrade mitt liv till det positiva. Känns Förjävligt att behöva äta medicin, men har ingen ångestproblematik alls längre så knaprar väl på den lilla dosen jag äter, om det är placebo eller annat låter jag vara osagt, men det hjälper mig iaf.
Citera
2019-05-03, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getoverit
Ja det ska ju uppenbarligen ha god effekt. Har provat detta men svårt att hålla igång med någonting dom dagarna när det är som tyngst. Självklart vill man ju slippa behöva ta massa preparat men ibland tappar man hoppet på den egna förmågan.

Ladda ned några podcast från ämnen du är väldigt intresserad av. Gå sedan ut i skogen och lyssna på dem. Gå även utanför stigarna ute i vilda buschen i skogen på upptäcksfärd. Detta var ett mirakel för mitt välbefinnande när jag började göra det.
Citera
2019-05-03, 20:03
Medlem
Det fungerar utmärkt bra för mig med fluoxetin sedan en tid.
Citera
2019-05-03, 20:06
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getoverit
Har haft depression och ångest i över 15 år. Har tidigare provat läkemedel som zoloft, mirtazapin och setralin. Zoloft fungerade bra första omgången jag tog det men andra fick jag biverkningar likaså med setralin och fick sluta. Tappade då lusten att pröva några nya men nu börjar jag tro att jag blir illa tvungen snart. Har någon här bra erfarenhet av antidepressiva läkemedel och isåfall vilka? Ni som lider av svår depression och ångest problematik.
Jäpp!
Har prövat alla möjliga sorter mot mina psykiska problem.
Hade sjuka problem med panikattacker och panikångest och då funkade Escitalopram skitbra.
Efter någon vecka med ganska jobbiga besvär så var panikattackerna som bortblåsta, lite minskad sexlust under medicinering men det var det värt.
Sen mot min depression så var Voxra bäst som tog bort de här sega perioderna där man bara låg i sängen och inte kom upp.
Inga speciella bieffekter förutom lite spänningar i käken och till skillnad från Escitalopram blev man kåt som ett djur.

Men, det som hjälpte sedan för mina problem var träning, terapi och annan hjälp.
Under en period så är SSRI väldigt bra mot diverse problem och det kan vara ganska lurigt innan man hittar rätt.
Men det fungerar väldigt bra för att kunna hamna på en sådan nivå att man orkar ta itu med sina problem.
Sen när man börjar få ordning på kaoset i sitt liv bör man trappa ut dessa och inte käka dessa resten av sitt liv.

Sjukvården i Sverige verkar dock inte ha tid med de andra punkterna som behövs för att få ordning på livet så det får man lösa själv.
Citera
2019-05-03, 20:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Börja träna. Fysisk ansträngning har sjukt stark effekt på välmåendet.

Jag medicinerade i över 15 år med olika preparat. Slutade tvärt för några år sedan då jag tröttnat på bieffekterna. Började träna istället och önskar att jag gjort det redan i tonåren istället.

Inte meningen du skall ta SSRI i 15 år. Vilka bieffekter var det tal om?
Citera
2019-05-03, 20:30
Medlem
Tack för alla svar uppskattas!
Det känns som dom flesta som vanligt har negativa erfarenheter men några få positiva. Jag har haft min depression och ångest under så lång tid nu att jag inte minns hur det känns att må bra. Har försökt med det mesta under åren motionera och samtalskontakt. Har alltid velat klara mig själv då dom gånger jag haft kontakt med psykiatrin inte vart positiva. Men nu är jag vid den punkten där jag snart inte ser någon utväg än medicin om jag ska kunna leva och göra något vettigt av livet.
Citera
2019-05-03, 20:31
Medlem
Om man googlar på "fallskador pga läkemedel", kan man läsa om hur liten/ingen effekt SSRI har jämfört med placebo (socialstyrelsen, s.19).

Och väldigt vanligt att äldre får dessa läkemedel...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in