Citat:
Ursprungligen postat av
getoverit
Har haft depression och ångest i över 15 år. Har tidigare provat läkemedel som zoloft, mirtazapin och setralin. Zoloft fungerade bra första omgången jag tog det men andra fick jag biverkningar likaså med setralin och fick sluta. Tappade då lusten att pröva några nya men nu börjar jag tro att jag blir illa tvungen snart. Har någon här bra erfarenhet av antidepressiva läkemedel och isåfall vilka? Ni som lider av svår depression och ångest problematik.
Jäpp!
Har prövat alla möjliga sorter mot mina psykiska problem.
Hade sjuka problem med panikattacker och panikångest och då funkade Escitalopram skitbra.
Efter någon vecka med ganska jobbiga besvär så var panikattackerna som bortblåsta, lite minskad sexlust under medicinering men det var det värt.
Sen mot min depression så var Voxra bäst som tog bort de här sega perioderna där man bara låg i sängen och inte kom upp.
Inga speciella bieffekter förutom lite spänningar i käken och till skillnad från Escitalopram blev man kåt som ett djur.
Men, det som hjälpte sedan för mina problem var träning, terapi och annan hjälp.
Under en period så är SSRI väldigt bra mot diverse problem och det kan vara ganska lurigt innan man hittar rätt.
Men det fungerar väldigt bra för att kunna hamna på en sådan nivå att man orkar ta itu med sina problem.
Sen när man börjar få ordning på kaoset i sitt liv bör man trappa ut dessa och inte käka dessa resten av sitt liv.
Sjukvården i Sverige verkar dock inte ha tid med de andra punkterna som behövs för att få ordning på livet så det får man lösa själv.