Citat:
Ursprungligen postat av
Gwaha
Ok, PMa mig om önskad tråd då och dina redovisningar.
Eller så letar du själv i arkiven, alternativt startar en tråd själv. Det var du som gjorde ett påstående.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gwaha
Du förenklar för mycket. Ryssland har ganska mycket olja i förhållande till sin ekonomi. Antalet invånare eller storleken på landytan är inte det relevanta, utan snarare storleken på ekonomin.
Ryssland är ett till ytan ett stort land men har en ekonomi som är jämförbart med ungefär 4 femtedelar av den Tyska.
Rysslands ekonomi är lika stor som den tyska, om man justerar bort artefakter som växelkurseffekten.
5 Germany 4,356.35
6 Russia 4,213.40
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...es_by_GDP_(PPP)
Citat:
Ursprungligen postat av
Gwaha
Strax innan millenieskiftet var den dock enbart en femtedel av dagens tyska ekonomi. Oljan blev därför en hävstång som lyfte landet från dess ekonomiska problem. Oljan gav landet en stark tillväxt och möjlighet att få ordning på de offentliga finanserna.
Ja, det kan man väl säga. Och det du då beskriver är att Ryssland använt oljeinkomsterna på ett klokt sätt, investerat för framtiden, skapat ordning i finanserna och tillväxt i ekonomin. Bra jobbat, med andra ord. Att det gått så bra beror bland annat på att man tagit kontroll över olje- och gasindustrin, istället för att låta utländska bolag och oligarker plundra tillgångarna. Istället har inkomsterna kommit landet och folket som helhet tillgodo.
Men ovanstående betyder INTE att oljan idag är en stor del av ekonomin. Minns jag den senaste siffran rätt så handlade det om 16% av BNP (med reservation för att mitt minne kanske inte är perfekt). Med andra ord är den absoluta huvuddelen av ekonomin INTE olja, utan annan industri, tjänster, jordbruk, osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gwaha
Det är en förbannelse på det sätt att det kan leda till att man skiter i att utveckla ett ramverk för uppbyggnad av andra delar av ekonomin eftersom man förlitar sig för mycket på oljan. Men om man ändå är seriös och sköter landet lika bra oavsett så underlättar oljan ekonomin, liksom tillskott av kapital.
Precis, men som du själv skrev så har Ryssland tagit tillvara på oljan på ett klokt sätt. Och det går dessutom att bli rik även utan olja. Du nämnde själv Tyskland ovan. Ett annat exempel kan vara Japan. Så att Ukraina inte har några större oljefyndigheter betyder inte att de behöver vara dömda till fattigdom. Att de ändå blivit fattiga är ett politiskt misslyckande, som till stor del grundas på att det är ett artificiellt land med onaturliga gränser, vilket i sin tur orsakat de faktorer jag räknade upp: Splittring, identitetslöshet, korruption, ansvarslöshet.
Ryssland hade f.ö. samma uppsättning problem under en period, men tog sig i kragen och löste det. På egen hand. Ukrainas förutsättningar att göra detsamma ser inte särskilt lovande ut. Av, som sagt var, historiska och geopolitiska skäl.