• 1
  • 2
2019-05-29, 23:29
Medlem
vassapennans avatar
MacBook Air: (11 tum, tidigt 2014),
Processor: 1,4 GHz Intel Core i5
Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3

Min Mac har funkat klockrent sen jag köpte den 2014. Har använt den varje dag och alltid funnits vid min sida.

Nu verkar den inte må så bra längre. Datorn blir varm (nästan glödhet) efter ca 5 min användning, måste slå på fläktarna på max för att kyla ner den, batteriet dräneras efter ca 30 min användning.

Funderar på att köpa ny men de är så otroligt dyra. Känns också lite onödigt då datorn fortfarande fungerar felfritt om man bortser från oavanstående.

Finns det någon åtgärd (reparation?) för att få ordning på problemet, byta batteri eller fläktar kanske? Eller är det dags att slänga den på tippen?

Någon kunnig som kan komma med tips?
Citera
2019-05-29, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vassapennan

Min Mac har funkat klockrent sen jag köpte den 2014. Har använt den varje dag och alltid funnits vid min sida.

Nu verkar den inte må så bra längre. Datorn blir varm (nästan glödhet) efter ca 5 min användning, måste slå på fläktarna på max för att kyla ner den, batteriet dräneras efter ca 30 min användning.

Funderar på att köpa ny men de är så otroligt dyra. Känns också lite onödigt då datorn fortfarande fungerar felfritt om man bortser från oavanstående.

Finns det någon åtgärd (reparation?) för att få ordning på problemet, byta batteri eller fläktar kanske? Eller är det dags att slänga den på tippen?

Samma här men även ett till problem. Mina Mac Air tangenter slutar fungera ibland! Enstaka! Händer detta för dig också? Bör man satsa på extern tangentbord om detta håller i sig? Finns knappt begagnade Mac (Air) datorer ute på blocket längre. Hur kommer det sig undrar man vidare?
Citera
2019-05-29, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frestadius
Samma här men även ett till problem. Mina Mac Air tangenter slutar fungera ibland! Enstaka! Händer detta för dig också? Bör man satsa på extern tangentbord om detta håller i sig? Finns knappt begagnade Mac (Air) datorer ute på blocket längre. Hur kommer det sig undrar man vidare?

Ungefär 160 st på Blocket just nu och omkring 17 på Tradera.
Citera
2019-05-29, 23:55
Medlem
Citat:

Har du kollat i Aktivitetskontroll att det inte är någon process som ligger och drar massa processorkraft? Vad kör du på för OS version? Uppgraderat OS version nyligen?
Citera
2019-05-29, 23:58
Bannlyst
Köp en tub kylpasta att smeta på processorn, kostar femtio spänn eller så och tar några minuter att göra Samtliga fläktar rullar som dom ska annars?
Citera
2019-05-29, 23:58
Medlem
vassapennans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Har du kollat i Aktivitetskontroll att det inte är någon process som ligger och drar massa processorkraft? Vad kör du på för OS version? Uppgraderat OS version nyligen?

Jo, men det har jag gjort - Uppgraderade till macOS Mojave ganska nyligen. Kan detta vara felet? Hur gör jag nu i så fall?
Citera
2019-05-30, 00:06
Medlem
Citat:
Jo, men det har jag gjort - Uppgraderade till macOS Mojave ganska nyligen. Kan detta vara felet? Hur gör jag nu i så fall?

Vad står det i Aktivitetskontroll då? Några processer som ligger högt i % processor?

Det kan bero på att indexering körs, vilket kan ta ett tag:

"We’re seeing reports of macOS Mojave battery life problems from users. This is common, especially in the first two or three days after upgrading. During this time the system may be re-indexing, and it’s not a cause for freaking out yet."

https://www.gottabemobile.com/macos-...w-to-fix-them/
Citera
2019-05-30, 00:16
Bannlyst
Citat:

Testa resetta SMC. Borde fungera med tanke på att detta antagligen uppstod efter systemuppdatering

1. Apple-menyn > Stäng av.
2. När datorn har stängts av trycker du på Skift-Kontroll-Alternativ och trycker sedan in strömbrytaren samtidigt.
3. Håll ned dessa tangenter och strömbrytaren i tio sekunder.
4. Släpp alla tangenter.
5. Slå på datorn igen.
Citera
2019-05-30, 00:33
Medlem
För att få ner värmen skulle jag i första hand:

1. Rensa fläkten
2. Byta kylpasta (vet ej hur krångligt det är att göra på en Air)
3. Byta batteri
4. Installera om OS
5. Testa en annan laddare, bara för att.

Blir den stekhet även utan laddkabel i?
Citera
2019-05-30, 00:48
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillmjoelk
Köp en tub kylpasta att smeta på processorn, kostar femtio spänn eller så och tar några minuter att göra Samtliga fläktar rullar som dom ska annars?
Det är inte en stationär dator som TS pratar om, det är en Macbook Air, och TS är inte tekniskt bevandrad.
TS ska naturligtvis besöka något företag som kan ta bort dammet ur fläkten/kylaren.
Citera
2019-05-30, 07:37
Medlem
vassapennans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillmjoelk
Testa resetta SMC. Borde fungera med tanke på att detta antagligen uppstod efter systemuppdatering

1. Apple-menyn > Stäng av.
2. När datorn har stängts av trycker du på Skift-Kontroll-Alternativ och trycker sedan in strömbrytaren samtidigt.
3. Håll ned dessa tangenter och strömbrytaren i tio sekunder.
4. Släpp alla tangenter.
5. Slå på datorn igen.

Detta löste problemet. Egentligen ganska sjukt att man ska behöva resetta SMC efter en uppgradering av OS versionen.

Men supertack för hjälpen!
Citera
2019-05-30, 08:36
Medlem
Citat:
Detta löste problemet. Egentligen ganska sjukt att man ska behöva resetta SMC efter en uppgradering av OS versionen.

Men supertack för hjälpen!

Inget märkligt alls, normalt så behövs det aldrig göras, men i enstaka tillfällen kan nåt knas uppstå i datorn, vid t ex uppdatering, vilket ofta då kan lösas med t ex återställning av SMC, PRAM etc.

Har haft en MacBook Pro sen 2009 och uppdaterat den massor av gånger och kan inte minnas att problem liknande ditt uppstått för mig en enda gång, men vet att det kan hända. Har fått återställa SMC ett par tre gånger på dessa 10 år av andra orsaker när jag i princip orsakat problemet själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in