2019-06-20, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
som uppger, att du är "svensk"
Jag tycker det här är jätteroligt, att du är så besatt av tanken att jag till varje pris måste vara något annat än svensk. Vad ger det dig i så fall? Också så bisarrt att du misstänkliggör mig, trots att jag på fullt idiomatiskt korrekt sätt kan använda ord som "förtrytelse", medan du själv skriver usel svenska med inslag av svengelska, som när du påstår att jag "twistar fakta".

"Alexander I" var ju också roligt
Senast redigerad av VarmaDrycker 2019-06-20 kl. 12:02.
2019-06-20, 12:25
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag har inte skrivit att det är något bra eller eftersträvansvärt. Jag bara förklarar bakgrunden till den bitterhet och avundsjuka som präglar den flygande lotusen, bajs-Ola och många många andra svenskars syn på Ryssland. Alla de misslyckade försöken att bygga en svensk Stormakt sitter som djupa ärr i den svenska folksjälen och det är väldigt underhållande att peta i det såret när folk blir alltför uppkäftiga och otrevliga.
Jaha ok, men jag tror dock att du överskattar dessa sår. Vi är nog bland de minst traumatiserade folken i världen tack vare den långa freden. Sverige har åstadkommit ganska mycket inom många områden med så lite humana resurser. Vi har världens äldsta lag för större allmän tryckfrihet och yttrandefrihet, delar ut nobelpris, skapar framgångsrika globala bolag och har plats nr7 i HDI.

Ärligt talat, hade du inte själv gärna sett en bevarad svensk stormakt? Exakt vad blev så bra med den rysk/sovjetiska förvaltningen av Livland?
2019-06-20, 12:26
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Jag tycker det här är jätteroligt, att du är så besatt av tanken att jag till varje pris måste vara något annat än svensk. Vad ger det dig i så fall? Också så bisarrt att du misstänkliggör mig, trots att jag på fullt idiomatiskt korrekt sätt kan använda ord som "förtrytelse", medan du själv skriver usel svenska med inslag av svengelska, som när du påstår att jag "twistar fakta".

Nej du är säkert svensk, men i ditt inre så är du bara en "svensk" och en potentiell landsförrädare. Jag skulle kunna spekulera i att du har ett välbetalt jobb
, men jag avstår ifrån det. Dock kul att du har inblick i såväl svenskt som ryskt tänkande. Synd bara att du valt att förlita dig på det senare.

Tycker du att landsförrädaren Johan Patkul fick ett rättvist straff? "Huvudet av! Huvudet av!"

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Johann_Patkul
2019-06-20, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha
Jaha ok, men jag tror dock att du överskattar dessa sår. Vi är nog bland de minst traumatiserade folken i världen tack vare den långa freden. Sverige har åstadkommit ganska mycket inom många områden med så lite humana resurser. Vi har världens äldsta lag för större allmän tryckfrihet och yttrandefrihet, delar ut nobelpris, skapar framgångsrika globala bolag och har plats nr7 i HDI.
Varför inte bara vara nöjd med det då, och låta andra leva som de vill? Nej, till varje pris skall t.ex. Ukraina svenskifieras. Och ja, givetvis har det med Poltava att göra. Då hette han Karl nu heter han Carl, men ambitionen är densamma, liksom förmågan. "A medium sized dog with a big dog attitude"
2019-06-20, 15:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Varför inte bara vara nöjd med det då, och låta andra leva som de vill? Nej, till varje pris skall t.ex. Ukraina svenskifieras. Och ja, givetvis har det med Poltava att göra. Då hette han Karl nu heter han Carl, men ambitionen är densamma, liksom förmågan. "A medium sized dog with a big dog attitude"

Så varför kan då inte Ryssland låta andra leva som de vill, t.ex Ukraina?

Jag vet inte vad man skall beteckna Ryssland som vad gäller "size", förutom att det är världen till ytan största land.

1/14 av USA:s respektive Kinas ekonomi.

Usel demografi och en snart krympande befolkning.

0,5 procent årlig BNP tillväxt

En icke diversifierad ekonomi

Mindre än hälften av USA:s befolkningsmängd och bara lite mer än en tiondel av Kinas befolkningsmängd.

Oj, förlåt jag glömde: Ryssland har jäätemåånga kärnvapen och jäättesnabba missiler. Vad bjaaaa!

Ps. Jag skulle inte beteckna Sverige som en medelstor makt med mindre än att vi får mer än 20 miljoner invånare. "One trillion dollar ekonomi", en tre gånger större och starkare försvarsmakt, samt ytterligare kulturellt inflytande över omvärlden. Ds.
2019-06-20, 15:44
Medlem
Citat:
Så varför kan då inte Ryssland låta andra leva som de vill, t.ex Ukraina?
Det är ju det de gör, till skillnad från Carl Bildt och den internationella gangstermaffia han representerar. Synd att du blir så ledsen när man påpekar det.

Citat:
0,5 procent årlig BNP tillväxt
Som vanligt fjantar du dig med kvartalssiffror. Kvartalet innan låg Ryssland på 2,7% pch Sverige på 2,4%. Pilutta?

Tråkigt att du blev så kränkt för det där med pelargonerna.
2019-06-20, 16:11
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Det är ju det de gör, till skillnad från Carl Bildt och den internationella gangstermaffia han representerar. Synd att du blir så ledsen när man påpekar det.

Men ukrainarna ville och vill orientera sig emot väst. Det har blivit bekräftat i demokratiska val gång på gång. Dessa val har även Ryssland erkänt som fullt legitima. Men det var när ukrainarna bestämt sig för den färdriktningen som Ryssland började jävlas: Ukrainskt territorium annekterades, och subversiv verksamhet och återkommande mindre invasioner av sydöstra ukraina startades

Citat:
Som vanligt fjantar du dig med kvartalssiffror. Kvartalet innan låg Ryssland på 2,7% pch Sverige på 2,4%. Pilutta?

Tråkigt att du blev så kränkt för det där med pelargonerna.

Som vanligt så är det du som ljuger och vilseleder genom att bara titta på enstaka kvartal. Jag jämför den tillväxt som skett mellan t.ex 1 kv. 2018 och 1.kv 2019, alltså den årliga BNP tillväxten. Och den visar 0,5 procent för Ryssland och 2,1 procent för Sverige.

Men eftersom du inte fattar, vill inte fatta, eller låsas inte fatta så drar jag ett hypotetiskt exempel:

Land 1:

En BNP tillväxt på mellan 0,1 och 0,7 procent under fyra kvartal. Under denna period så har ekonomin totalt växt med 0,5 procent.

Land 2:

En BNP tillväxt på mellan -1 procent och 3,5 procent under fyra kvartal. Under denna period så har ekonomin totalt växt med 2,1 procent.

Så vilken land går bäst ekonomiskt:Land 1 eller land 2? En femåring förstår att det är land 2, men det gör tydligen inte du! Du envisas med att jämföra Sverige och Ryssland under bara enskilt kvartal. Du vet: Det spelar ingen roll hur du, retoriskt, försöker trixa, verkligheten finns ändå där, och den visar att håller på att gå åt helvete för Ryssland.
2019-06-20, 16:22
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Kvartalet innan låg Ryssland på 2,7% pch Sverige på 2,4%.
Tråkigt att du greppar efter halmstrån. Hur mycket har Ryssland växt under de senaste 11 åren? Nästan ingenting.

Och vad beror det på?

The recession of 2015-2016 and the slowness of the
recovery since then, have only partly to do with
external factors (Western sanctions, a drop in the price of oil). The fact that economic growth was
already starting to run out of steam in 2012, long before either of these two external factors came
into play, suggests that Russia has longer-term internal problems holding back the economy.

http://www.europarl.europa.eu/RegDat...)625138_EN.pdf

Citat:
Servera mig en kall dryck, tack! Ingen har påstått att Ukraina ska svenskifieras. Återigen så är det du som har en livlig fantasi. Slaget vid Poltava är inte relevant i denna diskussion.
2019-06-20, 16:40
Medlem
Citat:
Som vanligt så är det du som ljuger och vilseleder genom att bara titta på enstaka kvartal. Jag jämför den tillväxt som skett mellan t.ex 1 kv. 2018 och 1.kv 2019, alltså den årliga BNP tillväxten. Och den visar 0,5 procent för Ryssland och 2,1 procent för Sverige.
Du är ju dum i huvudet. Kan du läsa innantill? Ser du att det står "årlig tillväxttakt" i rubriken här?

https://sv.tradingeconomics.com/russ...-growth-annual

Och 0,5 för kv1 2019 är givetvis jämfört med kv1 2018, eftersom det handlar om årlig tillväxttakt. Men den varierar alltså kraftigt för varje kvartal och var alltså 2,7% kvartalet innan (som givetvis är kv4 2018 jämfört med kv4 2017).

Otroligt att man slösar sin tid på dig. Och nej, Alexander Nevskij är inte samma person som Alexander I. Det är nog bättre att du håller dig till att skrika "cancersvulst" i ditt fortsatta "debatterande".
2019-06-20, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha
Tråkigt att du greppar efter halmstrån. Hur mycket har Ryssland växt under de senaste 11 åren? Nästan ingenting.
Trams. Ditt okunniga babbel ser jag motbevisen för genom att helt enkelt, just nu, vrida huvudet 90 grader åt höger och titta ut genom fönstret.

Men ha det så kul i din CNN-och-Wolodarski-filterbubbla.
2019-06-20, 16:57
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Du är ju dum i huvudet. Kan du läsa innantill? Ser du att det står "årlig tillväxttakt" i rubriken här?

https://sv.tradingeconomics.com/russ...-growth-annual

Och 0,5 för kv1 2019 är givetvis jämfört med kv1 2018, eftersom det handlar om årlig tillväxttakt. Men den varierar alltså kraftigt för varje kvartal och var alltså 2,7% kvartalet innan (som givetvis är kv4 2018 jämfört med kv4 2017).

Otroligt att man slösar sin tid på dig. Och nej, Alexander Nevskij är inte samma person som Alexander I. Det är nog bättre att du håller dig till att skrika "cancersvulst" i ditt fortsatta "debatterande".

O,ja, och i tabellen under diagramet så står det 0,5 procent i årlig BNP tillväxt för Ryssland. Det är den totala tillväxten mellan kv 1 2018 och kv 1 2019 som åsyftas. Kollar du samma sak för Sverige så får du siffran 2,1, så vilken ekonomi går bäst? Det var du som började jämföra ett enstaka kvartal mellan Ryssland och Sverige. Jag har alltid jämfört vad som har hänt, sammanlagt, under de senaste fyra kvartalen.

Nu lägger jag inte ner mer tid på dig i denna fråga. Du är, uppenbarligen, inte intresserad av verkligheten, utan istället av att trolla.
2019-06-20, 17:08
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Trams. Ditt okunniga babbel ser jag motbevisen för genom att helt enkelt, just nu, vrida huvudet 90 grader åt höger och titta ut genom fönstret.
Sådan här anekdotisk bevisföring för Rysslands tillväxt tyder på okunnighet om något. Jag hade kunnat förstå dig om du bodde i Monaco eller Vatikanstaten, men nu bor du i världens största land

Citat:
O,ja, och i tabellen under diagramet så står det 0,5 procent i årlig BNP tillväxt för Ryssland. Det är den totala tillväxten mellan kv 1 2018 och kv 1 2019 som åsyftas.
På ett år har Ryssland alltså växt med en halv procent, vilket jag tidigare påpekat. Detta, medans både Sverige och Ukraina haft en tillväxt över 2%. Mycket anmärkningsvärt!
Senast redigerad av Gwaha 2019-06-20 kl. 17:22.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in