• 1
  • 2
2019-06-23, 06:16
Medlem
Hej

Jag har senaste 2 åren börjat intressera mig för börsen, när jag växte upp så var alla rädda för det i min omgivning så tog mig några år i äldre dagar att förstå mig på börsen och våga investera.

Idag har jag ca 60% i fonder 20% aktier och detta är inga pengar som jag behöver använda 10-15 år fram. Har ett bra boende/jobb.

Man har ju börjat läsa om massa ras/krasch är i hörnet osv. Vad är det smartaste draget i längden ligga kvar se pengarna rasa ifall det skulle komma vilket jag klarar av sedan kommer väll marknaden tillbaka? Tiden kan ingen förutspå.

Eller ska man sälja och ligga utanför för att invänta sedan investera?
Citera
2019-06-23, 06:33
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simon-995
Eller ska man sälja och ligga utanför för att invänta sedan investera?
Om du har koll på datumen när kraschen kommer och sedan när det åter börjar stiga, då gör du så.

Annars enligt det första alternativet.
Citera
2019-06-23, 07:15
Medlem
Sooks avatar
Nu läser jag förvisso inte så mycket på seriösa sidor men krascher diskuteras det väl konstant om oavsett hur konjunkturen ligger. Krascher kommer med ojämna mellanrum. Men när? Det vet man såklart inte. Det vanliga stalltipset är ju annars att sprida riskerna. Typ lite aktier, lite fastigheter, lite guld eller nåt i den stilen. Då år man relativt säker vid en krasch. Men vad bästa rådet är, det vet jag inte.
Citera
2019-06-23, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nu läser jag förvisso inte så mycket på seriösa sidor men krascher diskuteras det väl konstant om oavsett hur konjunkturen ligger. Krascher kommer med ojämna mellanrum. Men när? Det vet man såklart inte. Det vanliga stalltipset är ju annars att sprida riskerna. Typ lite aktier, lite fastigheter, lite guld eller nåt i den stilen. Då år man relativt säker vid en krasch. Men vad bästa rådet är, det vet jag inte.

Tack för svar, tänkt lite samma med just riskspridningen är något jag bygger långsiktigt👍
Citera
2019-06-23, 08:17
Medlem
Jag började köpa aktier på allvar 2006 så jag var ju med om kraschen 2008-2009, jag satt still i båten eftersom det var vad alla sa att man skulle göra. Lärdomen är lyssna aldrig på alla..

Nu sålde jag allt i oktober 2018 och kommer gå in på börsen när den kraschat och vänt och gått stabilt upp i ett halvår. Krasch för mig är 40% (minst) ras från högsta toppen.

Jag känner mig helt trygg med mitt val och vet att jag gör rätt, men iofs är jag inte beroende av avkastning eftersom både jag och min fru är höginkomsttagare och har nästan inga skulder och då äger vi villa, sommarstuga, två nyare bilar, hus på Phuket, hyresfastighet osv.. är nog svårare att hålla sig utanför börsen om man är i starten av sin ekonomiska karriär.

Skrev här på FB dagen jag sålde och kommer skriva här dagen jag börjar köpa igen.

Mina innehav var Apple, Berkshire Hathaway, SHB, LVMH, Industrivärden, Investor, Lundbergs med mera + billiga indexfonder som tex Avanza global, Swedbank Robur Asia och liknande.

Kanske blir det bara indexfonder nästa gång men självklart mer kul att äga aktier och alltid kul med utdelningar men får se när det börjar dra ihop sig till köp om si sådär 2 år ca 🙂
Citera
2019-06-23, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag började köpa aktier på allvar 2006 så jag var ju med om kraschen 2008-2009, jag satt still i båten eftersom det var vad alla sa att man skulle göra. Lärdomen är lyssna aldrig på alla..

Nu sålde jag allt i oktober 2018 och kommer gå in på börsen när den kraschat och vänt och gått stabilt upp i ett halvår. Krasch för mig är 40% (minst) ras från högsta toppen.

Jag känner mig helt trygg med mitt val och vet att jag gör rätt, men iofs är jag inte beroende av avkastning eftersom både jag och min fru är höginkomsttagare och har nästan inga skulder och då äger vi villa, sommarstuga, två nyare bilar, hus på Phuket, hyresfastighet osv.. är nog svårare att hålla sig utanför börsen om man är i starten av sin ekonomiska karriär.

Skrev här på FB dagen jag sålde och kommer skriva här dagen jag börjar köpa igen.

Mina innehav var Apple, Berkshire Hathaway, SHB, LVMH, Industrivärden, Investor, Lundbergs med mera + billiga indexfonder som tex Avanza global, Swedbank Robur Asia och liknande.

Kanske blir det bara indexfonder nästa gång men självklart mer kul att äga aktier och alltid kul med utdelningar men får se när det börjar dra ihop sig till köp om si sådär 2 år ca 🙂

Låter som du har en väldigt bra position i livet rent ekonomiskt🙏👍.

För min egna del skulle jag väll säga att jag är i en slags uppbyggnadsfas med en väldigt stark grund.

Tänkte lite så här, om det skulle bli ett ras från toppen ca 40-50%. Hinner jag vara med en uppgång på 10-20% sen kommer raset är back 30% sedan vänta upp marknaden tills den visar positiva tecken går upp ca 10-15% under dessa 6 månader så känns det inte värt att ligga utanför med dom %, detta var bara ett exempel taget ur huvudet inga tidigare statiskt osv från marknaden. Är jag ute och cyklar? Gillade ditt tankesätt hade lätt gjort samma om jag hade en starkare ekonomiskt position så förlora uppgång/nedgång har inte så stor betydelse.
Citera
2019-06-23, 09:20
Medlem
SYSTEMexes avatar
Det som statistiskt funkar bäst är att fortsätta investera varje månad oavsätt hur konjunkturen går.Att se in i framtiden är omöjligt och är inget som varken en börsmäklare med 30 års erfarenhet kan göra och inte minst en simpel småsparare.
Citera
2019-06-23, 09:25
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Det som statistiskt funkar bäst är att fortsätta investera varje månad oavsätt hur konjunkturen går.Att se in i framtiden är omöjligt och är inget som varken en börsmäklare med 30 års erfarenhet kan göra och inte minst en simpel småsparare.

Detta!

börsen går upp och ner. Ha lite cash när det brakar ner så kan du köpa billigt. Lite i taget, ifall det bli ännu billigare innan det går upp igen.
Citera
2019-06-23, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Detta!

börsen går upp och ner. Ha lite cash när det brakar ner så kan du köpa billigt. Lite i taget, ifall det bli ännu billigare innan det går upp igen.

Absolut tänkt lite så med kommer det en nedgång, hinner väll spara lite mer så kan man köpa mer i det aktier jag t.ex tyckte var för dyra idag som jag avaktat med.
Citera
2019-06-23, 09:31
Medlem
Alltid kul med olika tankesätt och erfanheter👍
Citera
2019-06-23, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simon-995
Alltid kul med olika tankesätt och erfanheter👍
Om du inte läst/kollat på Rikatillsammans så skulle jag rekommendera det.
Mycket bra blogg där Bolmeson går igenom privatsparande i olika former.

Han redovisar genomgående sina olika portföljer och hans tankesätt är att endast göra justeringar på sitt innehav 1 eller 2 gånger om året.
Han lovordar indexnära och billiga fonder väldigt mycket, men en och annan gång så kommer han med tips på nya bolag som skall bli börsnoterade, det brukar vara 2-3 dagar innan själva handeln med företaget startar och det har funkat väldigt bra de gångerna

Du hittar han och hans frus blogg på https://rikatillsammans.se/
In och läs, mycket matnyttig information finns där!
Citera
2019-06-23, 10:47
Medlem
“Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.”
– Peter Lynch

Många sitter och nojar över att börsen skall krascha. Men om du äger ett företag, skulle du sälja bara för att det går lite sämre ett år?

Att det blir en jättekrasch är ändå väldigt ovanligt och även dessa medräknade ger börsen i snitt 8% /år.

Självklart är det så att man vid optimal timing kan få extremt bra avkastning. Men sannolikheten att man går miste om avkastning är ännu större.
Perfect is the enemy of good, skulle man kunna säga. Äg kvalitet så dippar det heller inte lika mycket vid en nedgång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in