Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-06-27, 23:10
Medlem
Om de är idrottsintresserade så ge dem en svensk landslagströja 👍
Citera
2019-06-28, 21:22
Medlem
Flaggpunsch skulle jag gärna ha i present om någon kom och hälsade på. Skärgårdssill (men den kanske inte står sig?). Dajm är populärt utomlands. Saltlakrits tycker folk är intressant men jag har i princip inte träffat någon som tycker om det. Salt anses ju tyvärr livsfarligt här.
Citera
2019-07-03, 20:01
Medlem
SmyghukareNs avatar
Stort TACK alla ni som svarat i tråden, vi sitter och försöker klura ut hur och vad vi skall köpa.

Mycket livsmedel i tråden, verkar samtidigt vara väldiga restriktioner på vilka livsmedel man får föra in i USA.
Får försöka spåna ut vad man får ta in, surt om tullen beslagtar det mesta.
Citera
2019-07-04, 10:49
Medlem
Bravess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Stort TACK alla ni som svarat i tråden, vi sitter och försöker klura ut hur och vad vi skall köpa.

Mycket livsmedel i tråden, verkar samtidigt vara väldiga restriktioner på vilka livsmedel man får föra in i USA.
Får försöka spåna ut vad man får ta in, surt om tullen beslagtar det mesta.

Knappt några restriktioner alls, faktiskt. Lämna svampar och växter hemma, men det mesta annat (som är fabrikspaketerat) kan du utan problem ta med dig in i USA.
Citera
2019-07-05, 23:55
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braves
Knappt några restriktioner alls, faktiskt. Lämna svampar och växter hemma, men det mesta annat (som är fabrikspaketerat) kan du utan problem ta med dig in i USA.

Tackar, vi gör ett försök!
Citera
2019-07-06, 00:36
Medlem
roels avatar
Träskor
Citera
2019-07-06, 02:26
Medlem
Föremål med förvisso stark men lokalt svensk status eller prestige kan vara obegripliga för amerikanen - t ex objekt från Fa Svenskt Tenn. Dessa har en direkt avläsbar Östermalmsk överklassprestige här i Sverige, men knappast i Amerika.

Ta t ex Sv Tenns ljussläckare, den kostar ca 1000 spänn, men ser ut som något som yngste sonen har gjort i skolslöjden. I Sverige är det ett objekt som man lägger fram på ett fat på vardagsrumsbordet för att visa sin goda smak och prestigeladdade preferenser - medan amerikanen nog skulle undra och låta ljussläckaren sjunka ned i - typ - tredje kökslådans mörker.

Svenskt konstglas är välkänt i Amerika och oftast en välkommen och uppskattad present. Jag tror att den slipade skålen i klarglas från Orrefors - som i Sverige nog skulle anses som en platt och tillbakablickande present - skulle uppskattas mycket mer i Amerika.

Tidigare var sk "färgat konstglas" svårbegripligt för amerikanen - men det har sannolikt ändrats på sistone. Det är ju tabu att avvända kostglas som bruksföremål i hushållet - men man får inte förvånas om man finner att presenterna - t ex en konstglasvas av Vicke Lindstrand eller en Graalskål av Öhrström - används till blomvas respektive skål för potatischips. Allt konstglas ska direkt in i vitrinskåpet.

Vid ett tillfälle tog jag med ett kilo vakuumförpackat extrarostat svenskt bryggkaffe till mina amerikanska vänner som present - de är svenskättligar och uppskattar explicit det svenska kaffet. Men när jag kom dit ett halvår senare - stod mitt kaffepaket oöppnat på översta hyllan i
köksskåpet. Det visade sig att det samtidigt pågick en debatt i Amerika om att koffeinet var ett skadligt gift som man skulle undvika. Denna debatt har knappast nått - eller ens fått - något egentligt genomslag i Sverige eller Europa.

Vissa amerikaner är skiträdda för svenska burkade fiskprodukter. Många har hört talas om surströmming som en produkt bestående av döda fiskar som inte bara är obehandlade (inte kokta eller stekta) utan också befinner sig i ett ruttnande tillstånd - och luktar lik. Om man tar med sig t ex inlagd sill med olika smaker, som present - ska man nogsamt tala om att det är "picklad heering" och inte den illa beryktade ruttna fiskvarianten. (svensk inlagd sill kanske finns över disk i Amerika).
Senast redigerad av HgF 2019-07-06 kl. 02:31.
Citera
2019-07-06, 02:48
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Tackar, vi gör ett försök!

För hundra år sedan när jag åkte till USA hade jag med Orrefors kristallskålar liknande den nedan. Mycket uppskattat!
https://orrefors.se/products/sofiero-skal-d-200mm/
Citera
2019-07-06, 18:51
Medlem
Det jag skulle önska mest av allt vore kantareller men det är kanske svårt att frakta. Den enda gång jag hittat färska kantareller här i USA var på en gourmetmathandel och om jag minns rätt gick 200 gram kantareller på typ 400 spänn.
Citera
2019-08-21, 01:48
Medlem
JackSm1ths avatar
Diskborstar! Jo fan, jag har aldrig sett en diskborste i USA. Där kör de med tvättsvampar eller disktrasor när de diskar förhand. Otroligt att de inte uppfunnit diskborsten där ännu.

Svenskt godis var ingen större hit när jag besökte USA.
Rökig svensk whisky var mycket uppskattat!

SNUS! Helst i portionsförpackning. Visa dem hur man snusar och se om de är tuffa nog.
Citera
2019-08-21, 01:55
Medlem
Emlows avatar
Gillar dina bekanta whiskey - High Coast whiskey (nej jag jobbar inte där) t.ex, eller något annat Svenskt märke. Just den whiskyn har en fin historia man kan berätta medan man smakar. Googla lite så får du läsa.

Gillar dom godis - slit med några Marabou i olika smaker. Plopp vet jag går hem i England på grund av att det är ett slangord för bajs, vilket många britter tycker är lustigt.

Uppskattar dom köksredskap - Orrefors glas som vissa nämnt, eller en osthyvel.

Något lokalt som de bevarar och anknyter till dig, beroende på var i landet du bor eller kommer ifrån

Gärna något med en fin historia bakom, t.ex. Västerbottensost som är unik och kan skrytas upp lite. Beror såklart på hur dina vänner är.
Citera
2019-08-21, 02:10
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emlow
Gärna något med en fin historia bakom, t.ex. Västerbottensost som är unik och kan skrytas upp lite. Beror såklart på hur dina vänner är.
Problemet med Västerbottensost och andra delikatesser är att de oftast är kylvaror. Klarar de resan utan att bli förstörda?

Jag köpte med mig lingonsylt och hjortronsylt senast. De behöver inte förvaras i ett kylskåp.
Citera
  • 2
  • 3
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3054458

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här