Citat:
Ursprungligen postat av
Kalvstek
GT har fel och det räcker.
Hon ser lite yngre och kortare
ut än min dotter tex var i hennes
ålder men hon är söt och frisk.
GT har fel och det räcker...
För två månader sedan hade jag bara en vag uppfattning om varför jag gjorde fel när jag tankade med fossilt diesel. Jag tänkte, ja men vi kör nästan aldrig bilen utan promenerar eller åker kommunalt. Trots att jag är naturvetare, mest matematik visserligen, men även fysik och med bra betyg i kemi från gymnasiet, så hade jag inte förstått vad som är så galet.
Greta Thunberg förstod galenskapen innan hon ens börjat på högstadiet. Om jag kör med biodiesel handlar det om kol från kretsloppet och koldioxiden från avgasröret är snart tillbaka där den kom från. När kolet kommer ifrån fossila källor så tillför jag kol till kretsloppet som kommer från en annan tid med ett annat klimat. Enligt Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) så är trenden just nu att vi år 2100 är tillbaka på samma nivåer och temperaturer som på dinosaurernas tid. Vilket kommer att leda till ett annat klimat med en annan atmosfär med högre halter metan och svavelväte.
Greta Thunbergs släkting nobelpristagaren Svante Arrhenius visade i slutet 1800-talet av att ökad halt av koldioxid ökar jordens medeltemperatur. För varje fördubbling av koldioxidhalten skulle medeltemperaturen öka med ungefär en grad. Han hade redan då idén att mänskligheten skulle kunna rubba klimatet med fossila bränslen för att slippa de ständigt återkommande istiderna.
Svante Arrhenius och Greta Thunberg var båda tidigt ute med att förstå vad de flesta kanske aldrig kommer att förstå.