Citat:
Ursprungligen postat av
Kaffemedaffe
jag är inte helt säker på meningen av ditt inlägg men det Rocky lagt upp på Instagram har han själv valt att lägga upp. Man kan anta att han inte lägger upp saker som är till hans nackdel. Åklagaren har, förmodligen, tillgång till material som inte de gripna själva hade valt att visa, eftersom att åklagaren kommer fram till slutsatsen att afghanen använt nödvärn (vilket verkar helt absurt utgånget från det material vi själva har tillgång till).
Om åklagaren har mer material så borde det vara enkelt att släppa ASAP Rocky och invänta rättegång. Ingen mening att försöka knäcka fram ett erkännande med lång häktningstid och försvårande av utredning existerar inte heller. Det som finns är flyktrisk och att han inte inställer sig till domstolen senare och är det möjligt för en artist som vill tjäna pengar på att turnera? Han kan ju naturligtvis undvika Sverige och vissa länder i Europa och förlora på det. Hur som helst vinner ändå åklagaren och uteblir artisten så förlorar han än mer.
Vem skulle bry sig då vi har överfulla häkten som kostar mycket att driva, domstolar som har extremt mycket att göra och åklagare som borde satsa sin energi på vettigare och mer viktigare brott. Sen har vi slöseriet med pengar, både för artisten och oss skattebetalare. Det hela är filmat och ska prövas och i en vettigt värld skulle det räcka gott och väl då afghanen är frisk och kry efter den bryska uppfostringen i västerländska seder och bruk (något staten borde ha lärt honom då han kom hit). Hade afghanen haft svåra skador, blivit våldtagen eller mördad hade jag naturligtvis sett annorlunda på det hela.
Det var ju en miljardär som blev inspärrad i häkte för påstodd vargjakt och man kan ana att det ligger liknande tankar bakom, "någon som har ett bättre liv än mig ska minsann få smaka på min piska" och åklagaren får sola sig i glansen, varför bry sig om kostnader för alla parter, lidanden och sunt förnuft om man är en åklagare eller domare. Proportionalitet, vad är det.