2019-07-31, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
Och hur tänker åklagarn när han tar med en flaskhals som uppenbart aldrig används? Det slår tillbaka senare.

DNA spåren (om några) lär väl ha funnits på resten av glaskrosset, det som polis Dahlman inte tog med.
Åklagaren vet ju att det inte finns DNA på flaskhalsen (FUP 160), men i sin egenskap av åklagare tog han med flaskhalsen ändå. Man får ju anta att han har ett syfte med det. Ändamålet lär väl framkomma på Torsdag.
Citera
2019-07-31, 09:47
Medlem
Nån som vet vilken tid det drar igång i tingsrätten imorgon och huruvida förhandlingen är öppen? Vore kul att titta förbi där.
Citera
2019-07-31, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Från det att han trampade på "offret" tills han togs in har han nog gått ett antal meter, genomförde han inte till och med en konsert före polisen tog in honom? Har dom ens analyserat rätt skor?
Han har väl gått från Hötorget till Grand och om han hade glas och blod under dojorna borde det snarare ha trampats in i sulan än fallit bort helt? Jag måste kolla dojorna igen, min minnesbild är att de ser hela ut. Om det är rätt skor får man kolla på bilder, försåvida att han inte hade fler likadana par.
Citera
2019-07-31, 09:49
Medlem
Har man pratat med afghanens lärare på gymnasiet?
Om han nu är duktig och studerar som åklagaren säger borde väl han läsa engelska och övriga ämne?

Kalla lärare som vittne och kör teorin att han inte förstod vad AR&Co sa i botten.
Citera
2019-07-31, 09:52
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipscola
Nån som vet vilken tid det drar igång i tingsrätten imorgon och huruvida förhandlingen är öppen? Vore kul att titta förbi där.

09:00, men klokt att komma redan kl 8. Förhandlingen är öppen men det finns ett begränsat antal platser för åhörare.
Citera
2019-07-31, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Antingen fria Rocky elr tvinga Rocky o betala för afghanerna sönderslagna ansikte som han inte har med att göra.

Låter som en lose lose situation.

Ser inte riktigt hur din kommentar hade med det du citerade att göra. Kan du förklara hur det har med det att göra?
Citera
2019-07-31, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonMill
Det kan man fundera över. Kan vara kopplat till texten om att "han" slog någon i huvudet med en flaska.
Ja och vi vet ju inte hur många flaskor som fanns där. Rakim säger ju att det låg massor av krossat glas där de gick så då kan det ju lätt ha försvunnit en flaska eller glas från platsen sedan utan att man vet det(?).
Man fann väl bara en av de gröna flaskorna dessutom? Den andra ligger kanske ihop med Rakims telefon och badar vid kajen på Strandvägen? Det är oklart.
Jag vet inte men det är en tanke.
Citera
2019-07-31, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpan254
Har man pratat med afghanens lärare på gymnasiet?
Om han nu är duktig och studerar som åklagaren säger borde väl han läsa engelska och övriga ämne?

Kalla lärare som vittne och kör teorin att han inte förstod vad AR&Co sa i botten.

Han ljuger ju som en häst travar. Har svårt att tro att han är en ambitiös elev alls. Men det spelar ju ingen roll kring att han vill och behöver en tolk i rätten. Det språks som används i rätten kan vara komplicerat nog ibland att förstå ens på sitt eget språk. Och vi är ju alla måna om att alla ska ha möjlighet att förstå händelserna i rätten.
Citera
2019-07-31, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodgy
JAG vet inte. Uppenbarligen inte du heller.

Jag skulle nog kunna snitta ngn med en 3cm flaskhals. Hänger ju på hur man håller den.

Jag tycker för övrigt det är intressant med polis Dahlmans utlåtande från platsen.

"Dahlman berättar vidare att hon hittar en krossad glasflaska på Apelbergsgatan som hon dokumenterar genom att fotografera. Hon diskuterar med sina andra kollegor om de ska ta allt glaskross i beslag men kommer fram till att de endast ska ta flaskhalsen i beslag". FUP 327.

Det är ju intressant att Corniel håller minst två flaskor i handen som han enligt egen utsago har krossat mot marken. FUP 82. Var är då den andra flaskhalsen? Jag finner det för troligt att den togs med pga att Corniel använde den för något han inte borde ha gjort.

Även intressant att Rakim säger "Så fort vi kom till det kvarteret så låg de flaskor och glas överallt. Det var glas överallt." FUP 377

Detta punkteras ju totalt av polis Dahlman:
"Dahlman får frågan om det fanns något annan krossad flaska på platsen och hon uppger att hon sökt av hela korsningen Olofsgatan/Apelbergsgatan och Apelbergsgatan från korsningen upp till Sveavägen och det är det enda glaskrosset som finns på den sträckan. Hon uppger även att om det funnits mer glaskross så hade de dokumenterade det då de letade efter glasflaskor. Hon uppger att hon kollade ordentligt när hon sökte av." FUP 327

Detta tyder ju återigen på att Rakim var stenad som ett hus och saknade uppfattning om omvärlden, eller så ljuger han ännu en gång för att exkulpera sig.

Ser att du skrev om gröna försvunna flaskan före mig.
Jag håller med om allt utom påståendet att Mayers var stenad för det har jag inget belägg för även om det kan vara så.
Citera
2019-07-31, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Om det är rätt skor får man kolla på bilder, försåvida att han inte hade fler likadana par.

Av någon anledning så är det bara Williams skor som har tagits i beslag.

Rakims dojor hade väl försvunnit, i god ordning. Precis som med hans filmer och hans telefon och hans nickname. Säga vad man vill om ghettonegrer, men de är rätt bra på att undanröja bevis. Har man några dagar på sig och tillgång till rådgivning från skivbolaget så underlättar väl det en hel del.
Citera
2019-07-31, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Ja, skrev precis om res judikata ett par inlägg ovan. Afganen kanske inte fattar att han skjuter sig själv i foten genom att ta med skadeståndet i det svenska brottmålet?

Men amerikanska advokater lär ju fortfarande vilja driva ett sånt mål om det finns en liten chans att lyckas.

Vet inte om målsägaren måste vara fysiskt närvarande i USA, tror inte det? För visum lär ju inte afganen få som du skriver.

Kan det vara av okunskap? Att afghanen inte ser detta kan ju vara förklarligt - han är väl inte den skarpaste kniven i lådan och att förvänta sig att han skall ha koll på såna juridiska detaljer är nog för mycket att vänta sig. Men hans juridiska ombud kanske borde känna till det? Kan det vara så att juridiska ombudet slentrianmässigt bara kör på invanda rutiner och lägger fram skadeståndsanspråk i brottsmålet?
Citera
2019-07-31, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Ja och vi vet ju inte hur många flaskor som fanns där. Rakim säger ju att det låg massor av krossat glas där de gick så då kan det ju lätt ha försvunnit en flaska eller glas från platsen sedan utan att man vet det(?).
Man fann väl bara en av de gröna flaskorna dessutom? Den andra ligger kanske ihop med Rakims telefon och badar vid kajen på Strandvägen? Det är oklart.
Jag vet inte men det är en tanke.

Det gänget ljuger ju lika friskt. Det är bra att rätten går igenom det här med flaskan eller flaskorna för att se vad som rätten kan använda.

Det här att gänget har gjort så mycket föra att dölja vad de sysslat med säger ju att de vet med sig att de gjort fel. Sen kan de knappast ha reda på att i Sverige har vi fri bevisprövning vilket gör att de inte får till det riktigt så bra som de vill. Kanske. Återstår att se hur det utvecklas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in