2019-07-31, 10:52
Medlem
MILFMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
USA:s särskilda sändebud för gisslansituationer, Robert O'Brien, sitter med under rättegången mot Asap Rocky.

https://www.dn.se/kultur-noje/gissla...a-rattegangen/

Det verkar som om Donald Trump inte är helt främmande för en fritagningsoperation av Rakim Mayers.
Verkar korkat iom att förhandlingen sker på svenska. Den tolkning som sker hörs inte av åhörarna.
Citera
2019-07-31, 10:55
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Aldrig att BO får skadestånd för förlorad inkomst om det är ett svartjobb.
Den här arbetsgivaren har enl uppg gett honom sparken och vill inte medverka i rättegång/fup eftersom denne inte vill förknippas med målet.
Skadestånd för sveda och värk kan han få, även ärekränknkng kanske? BO har ju blivit en världskändis.
Tror inte heller på att få skadestånd för svartjobb men åklagaren borde väl ha bättre vett och avstyra det. Det förtar ju trovärdigheten från s.k. BO som gör målet till något för ekonomisk vinning. Kanske är det här landet nu så sjukt att man inte fattar någonting längre.

Reser jag utomlands och någon frågar vart jag kommer i från så får det bli Island, Estland eller annat vettigt land så jag slipper bli förnedrad och slipper förklara all idioti som pågår här.
Citera
2019-07-31, 11:01
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodgy
Det lär den nog göra. Jag tror de kommer bli negativt överraskade om de tror att de ska kunna bli frisläppta i väntan på Hovrätten. De får sitta någon vecka eller två tills Hovrätten hittar en öppning, där lindras eller förstärks straffet. Jag antar att åklagaren sparar på ett bevis eller två till det överklagandet. Kanske han till och med har fått upp ögonen för att det finns bevis för att Harlem och Rakim är en och samma person vid det laget, och sparar detta "candy" för detta ändamål.

Sen nekar Högsta Domstolen prövningstillstånd och de får bege sig hem med svansen mellan benen efter avtjänat straff. Sen får de försöka monetisera detta bäst de vill. År 2021 är de helt bortglömda.
Advokat Slobodan säger ju något i stil med att "Jag vill påstå att Asap inte är Harlem". Hur påverkar detta trovärdigheten, hela världen vet att detta inte stämmer, har Bladimir och David anknytning till Harlem?
Och allt undanröjande av bevismaterial, en person med rent samvete skulle inte bete sig så.

Afghanen ger naturligvis också väldigt dåligt intryck, men detta var väl väntat.
Citera
2019-07-31, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundmaten
Fast du har konsekvent hävdat att han kan dömas till böter. Jag klistrar in några av citaten i tråden för det fallet att du glömt bort vad du skrivit:

För det första, jag ber om ursäkt för ett väldigt sent svar (det har tillkommit ca 500 inlägg sedan sist), men det är väldigt sällan jag hänger på Flashback.

Men för att svara på din kommentar...Jag förstår inte hur du menar att det avviker från det jag förtydligar i inlägget du primärt citerade.

Än en gång, bara för att böter inte finns med i själva lagparagrafen så kvarstår ju faktumet att väldigt många påföljder omvandlas till andra former av straff så som t ex. samhällstjänst och villkorlig dom, ofta tillsammans med böter. Uppriktigt sagt så förstår jag inte hur man kan undvika att se vad jag menar. Folk VILL per automatik se fel, och väljer att hellre medvetet göra det än att se till vad personen i fråga faktiskt egentligen menar. Exakt så är det i det här fallet.

Som sagt, ja, jag har upprepade gånger hävdat att det är t ex. villkorlig dom och/eller böter som rimligtvis gäller. Inget i det jag har sagt (i alla dessa kommentarer) är ju fel, eller hur? Ett domslut för t ex. misshandel kan definitivt se ut ungefär som "...döms till villkorlig dom och x dagsböter a´300 kronor för misshandel".

Ha det gott!
Citera
2019-07-31, 11:04
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Godmorgon! Några high-lights.

Afghan #2
Video som visar hur han drar sina fingrar genom håret på en okänd kvinna inne på Max
(Det är så vi jobbar, får man inte det?)

Åklagaren
Får stryka SMS då det strider mot beslagsförbudet
(Fan det hade jag missat - lite pinsamt)

Saknar DNA eller spår av någon av MGM återfinns flera meter från platsen
Två av flaskorna finns inte kvar på platsen, inga spår alls i form av splitter.
(Men afghan #2 har ju vittnat om att det var så)

/Provokatör

Godmorgon själv.
Undrar över dessa detaljer i cowboy-soppan som du skrev om..(quote ovan)
Video/bild där afghan drar fingrar genom håret på okänd kvinna: Var finns detta-vem av dom gjorde det ?
Vilka SMS stred mot beslagsförbudet ?

DNA på flaskor, här får du lite till att bita i...
Bilden på Rocky med flaska i ärmen, men det verkar inte vara en flaska...
Har betat av systemkatalogen, finns inte en endaste flaska i sortimentet som har en etikett som går hela vägen ner till flaskbotten ...? Är vi hundra på att det är en flaska - det kan ju vara en burk också.
Kolla här: https://imgur.com/a/dxUB2BU

Sen misstänker jag att ASAP-teamet själva klippt om turordningen på filmerna tagna på Apelbergsgatan, för det finns en kort sekvens när Mustafa verkar rätta till en ev kniv som kommit snett bakom byxlinningen, han gör detta när han tror att ingen kan se honom, kolla in take 09 tidskod 03:06 på youtube-länken: https://www.youtube.com/watch?v=OEOguwN8i8U
Det kan vara detta som kort efter triggar slagsmålet om det nu är så att Mustafa går upp höger och Dawood vänster om Tim och börjar vifta med ev vapen, där då Rocky drar igång, alltså kan take-9 vara gnistan som tänder men klipptes om av gänget.

Skärmdump på denna rörelse här: https://imgur.com/a/oOPEku1

Edit: Såg nu att ett s.k beslagsförbud gäller i detta ärende då åklagarn tagit sms beslag på sms-trafik till en advokat som har tystnadsplikt, verksamma både inom och utom riket, för andra som undrar över detta-länk här (sidan 9) : https://www.aklagare.se/globalassets...agshandbok.pdf

Sen är det mycket möjligt att Mustafa visste om vem Rocky var innan bråket började då 2 av rapparna hade feta guldkedjor på sig, och trodde att han skulle kunna fiska feta skadestånd som man får i USA, men glömde detaljen att skadestånd i Sverige är smågrus i jämförelse. Brudarna ropade ju Rocky och sen har väl bruden som filmade upplyst Mustafa om att det var amerikanska rappare som var kända = easy money....
Senast redigerad av absolut-justice 2019-07-31 kl. 11:20.
Citera
2019-07-31, 11:06
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodgy
Det lär den nog göra. Jag tror de kommer bli negativt överraskade om de tror att de ska kunna bli frisläppta i väntan på Hovrätten. De får sitta någon vecka eller två tills Hovrätten hittar en öppning, där lindras eller förstärks straffet. Jag antar att åklagaren sparar på ett bevis eller två till det överklagandet. Kanske han till och med har fått upp ögonen för att det finns bevis för att Harlem och Rakim är en och samma person vid det laget, och sparar detta "candy" för detta ändamål.

Sen nekar Högsta Domstolen prövningstillstånd och de får bege sig hem med svansen mellan benen efter avtjänat straff. Sen får de försöka monetisera detta bäst de vill. År 2021 är de helt bortglömda.

Hoppsan. Så mycket fel så jag vet inte riktigt var jag ska börja. I vilken värld tror du det är tillåtet för en åklagare att undanhålla bevisning i en rättegång? Och det är inte säkert ett straff varken lindras eller förstärks i hovrätten, utan dom kan bara fastställa tingsrättens straff också. Det är ganska vanligt faktist.
Citera
2019-07-31, 11:09
Medlem
MILFMANs avatar
Nödvärnskortet drar ju alla. Att i efterhand säga att de trodde att MÄ hade kniv och han var påverkad kommer rätten aldrig köpa. OM han hade varit påverkad hade det heller inte spelat ngn roll. Det är hur han agerat som är av betydelse. Att hävda nödvärn när man är fyra mot en och dessutom har en livvakt blir inte lätt.

Det spelar egentligen ingen roll exakt hur skador har uppkommit. Om man kastar ngn i backen får man ta ansvar för de skador som uppkommer även om det är pga glas eller pga av att MÄ slår huvudet i en stenkant.

De skador som visats upp räcker gott till 3 månader.
Citera
2019-07-31, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Det faktum att trumpeten skickar en expert på gisslanfritagning till en misshandelsrättegång i Sverige pekar på att vi har lämnat verkligheten för länge sedan.

Mmm, ett hangarfartyg i Östersjön + stealth-helikoptrar, eller ett SEAL team som anländer med kommersiellt flyg och sen tar sin tillflykt till Ambassaden, slängandes chock-granater omkring sig. Sen smugglas ASAP och hans kumpaner ut, kanske via diplomatpost. Sounds legit.

Är denna "expert på gisslanfritagning" här för att se vilka dörrar på häktet som kan forceras med shaped charges?

För övrigt är inte "Special Presidential Envoy for Hostage Affairs" synonymt med expert på gisslanfritagning. Det är ju bara rent clowneri från översteclownen. Han tror att Sverige darrar, men i själva verket är det bara "the usual suspects" i nätets slaskhörnor (hej Flashback) som hejar på idiotin. Resten av medborgarna skrattar stort.
Citera
2019-07-31, 11:10
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Tror inte heller på att få skadestånd för svartjobb men åklagaren borde väl ha bättre vett och avstyra det. Det förtar ju trovärdigheten från s.k. BO som gör målet till något för ekonomisk vinning. Kanske är det här landet nu så sjukt att man inte fattar någonting längre.

Reser jag utomlands och någon frågar vart jag kommer i från så får det bli Island, Estland eller annat vettigt land så jag slipper bli förnedrad och slipper förklara all idioti som pågår här.
Du tror att Island och Estland hade agerat annorlunda, kanske släppt Asap när Trump twittrade?
Du har inget att skämmas för, rättsystemet i Sverige är överlägset det amerikanska och Trumps handlingar har inte imponerat på den afro-amerikanska communityn där borta och många är väldigt förstående till varför artistens handlingar behövs försvaras och förklaras i en rättegång och även att något mindre straff är på sin plats.

Sen vill naturligtvis många se afghanerna få någon slags straff för sina provokationer men deras handlingar står inte i proportion mot vad Asaps crew gjorde. Att i grupp sparka och slå en liggande, försvarslös person är väldigt fegt och fult.

Nu hörs ju mest rösterna från Asaps fans men i slutändan tror jag detta gynnar Sverige, även dålig publicitet får Sverige på kartan, nu börjar amerikanerna i alla fall känna till landet.

På sikt kommer EU behöva vända sig från det väldiga landet i Väst på grund av dess presidentsystem, denna lilla händelse visar på att USAs ledare är oberäkneliga och opålitliga.
Citera
2019-07-31, 11:13
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MILFMAN
Nödvärnskortet drar ju alla. Att i efterhand säga att de trodde att MÄ hade kniv och han var påverkad kommer rätten aldrig köpa. OM han hade varit påverkad hade det heller inte spelat ngn roll. Det är hur han agerat som är av betydelse. Att hävda nödvärn när man är fyra mot en och dessutom har en livvakt blir inte lätt.

Det spelar egentligen ingen roll exakt hur skador har uppkommit. Om man kastar ngn i backen får man ta ansvar för de skador som uppkommer även om det är pga glas eller pga av att MÄ slår huvudet i en stenkant.

De skador som visats upp räcker gott till 3 månader.

Dom kan dömas till tre månader (även om jag inte tror det), men sedan kommer straffvärdet sättas ned på grund av provokation så att tiden i häktet räcker för avtjänat straff. Rocky sitter på ett plan hemåt senast måndag är min prognos.
Citera
2019-07-31, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Misshandel är ett artbrott, vilket i princip innebär att en frivårdspåföljd ska kombineras med exempelvis samhällstjänst. År 2016 dömdes drygt 4 000 personer i mål med misshandel som huvudbrott. Av dessa fick ca 1800 villkorlig dom, och av dessa kombinerades 1 200 med samhällstjänst (statistik från Sterzel/Borgeke, påföljdspraxis). Så, ca 15 % döms till VD och böter (eller VD utan böter). Skäl för att frångå samhällstjänst kan vara t ex att det förflutit lång tid mellan brott och dom. Se också https://lagen.nu/dom/nja/2015s386 ("lindriga" fall av misshandel av normalgraden).

Eftersom det är osannolikt att ASAP med vänner kan genomföra samhällstjänst - och i ASAPs fall är han faktiskt dömd för brott tidigare - tror jag det är sannolikt att han får ett par månader.

För det första, ursäkta för ett väldigt sent svar (ca 500 sidor senare) men det är sällan jag hänger på Flashback.

Men för att besvara din kommentar. Ja, du har absolut rätt i det du skriver.

MEN...

Givetvis har även jag tänkt i samma banor redan innan jag skrev mitt allra första inlägg. Orsaken till att jag själv har uteslutit t ex. samhällstjänst är ju givetvis därför att det av uppenbara skäl mer eller mindre är ogenomförbart/orealistiskt eftersom det rör sig om en utländsk medborgare.

Just därför har jag valt att se det som mer rimligt att han (och de andra) döms till villkorlig dom och dagsböter. Nu vet jag inte varför du själv har valt att ta bort det från din egen bedömning. Om man ser till varje individs gärning så är min åsikt att det inte är på en så pass allvarlig nivå att det är rimligt att döma till fängelse.

Främst på grund av tidigare angivna faktorer:

* Nödvärnsexcess, även om de inte godkänner det yrkandet så måste domstolen likafullt ändå ta hänsyn till provokationen som föranledde händelseförloppet.
* Graden av våld som användes
* Tidigare ostraffad (i Sverige)

Hade det handlat om enbart svenska medborgare är jag tämligen väldigt säker på att de hade fått andra former av påföljder än fängelse. Det är nog ytterst ovanligt att någon döms till fängelse för att efter en kraftig provokation ha kastat omkull någon samt följt upp med något slag/spark. Praxis pekar definitivt mot samhällstjänst/villkorlig dom och/eller böter.

Ha det gott!
Citera
2019-07-31, 11:14
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Kan det vara av okunskap? Att afghanen inte ser detta kan ju vara förklarligt - han är väl inte den skarpaste kniven i lådan och att förvänta sig att han skall ha koll på såna juridiska detaljer är nog för mycket att vänta sig. Men hans juridiska ombud kanske borde känna till det? Kan det vara så att juridiska ombudet slentrianmässigt bara kör på invanda rutiner och lägger fram skadeståndsanspråk i brottsmålet?

Ja, afganen fattar nog inte alls att han kanske gör bort sig när han kräver skadestånd i Sverige. Det kan ju hindra ett mycket större skadestånd i USA.

Hans juridiska ombud fattar nog inte heller detta. Men även den mest inbitna PK-fantast kanske tycker så illa om afganens alla upptåg att den "glömmer" nämna det om man vet om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in