2019-07-31, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokklubben
I september 2018 hamnade DH i belastningsregistret för femte gången på 1½ år. Han dömdes för tre stölder, narkotikabrott och ringa narkotikabrott.

DH erkände;

*innehav av heroin
*bruk av Tramadol
*stöld av kläder till ett värde om 8 200 kr på Hilfiger Stores (Solna)
*tills m annan afghan stöld av solglasögon på Synsam till ett värde av 26 441 (Danderyd)
*tills m annan afghan stöld av kläder till ett värde om 5 192 kr som tillhörde Hugo Boss (Täby)

Åklagaren yrkade på utvisning för båda afghanerna, men de slapp undan - för att tingsrätten inte hade tillräckligt med tid att begära ett yttrande från Migrationsverket;
Som underlag för bedömningen är det brukligt att tingsrätten inhämtar yttrande från Migrationsverket i denna fråga. Åklagarens yrkande om utvisning har framförts i ett mycket sent skede av processen och det har därmed inte varit praktiskt möjligt för tingsrätten att inhämta ett sådant yttrande inom ramen för förevarande mål. Med hänsyn härtill anser tingsrätten att det, trots vad som sagts ovan, inte föreligger förutsättningar att bifalla åklagarens talan om utvisning.
Den andra afghanen, Hadi Asghari, dömdes i samma mål för sex stölder och ringa narkotikabrott - skyddstillsyn.

Stockholms TR B 7793-18
Dom: https://minfil.com/e6xa1d13n1/Stockh...2018-09-18_pdf
Måste ha varit ett gäng solglasögon.
Citera
2019-07-31, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Det var dummaste jag har läst ) Jag vill bara påminna att det är just pga USAs inblandning i Afghanistan och amerikansk stöd till mojaheder har Sverige så många afganska flyktingar. USA själv tar inte emot afganska flyktingar

Det kanske istället är du som behöver bli påmind om 11 September 2001. Jag har full respekt för att USA är kloka nog att fatta sina egna beslut för sitt lands bästa. Något man bara kan drömma om när det gäller Sverige.

Länkarna i denna trådstart visar på att Löfven tappat kontrollen för länge sedan. Det vittnar flera terroristattentat om. Sverige har nu också lyckats göra sig ovän med USA. När Trump uttalar sig om att de hjälper oss så mycket och att Löfven måste ta hand om brottsligheten i vårt land så har han rätt. Det är naivt att inte förstå att deras underrättelsetjänst även hjälpt Sverige när det kommer till att peka ut hot.

Så sent som i Nov 2018 satte Brittiska UD Sverige på den högsta varningsnivå av de nordiska länderna. Deras prognos är att terrorister sannolikt kommer att utföra attacker i vårt land. Tidigare det året gick även USA ut och varnade sina medborgare för att de kunde bli måltavla för terrorism i Sverige.

Med det sagt finner jag den här tråden väldigt intressant. Jag vill veta mer om varför Löfven har ansett att MJ måste beviljas asyl i Sverige när han utan problem åker tillbaka till det land han flytt från. Jag vill veta mer om hans tatuering.
Citera
2019-07-31, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gojanO
Måste ha varit ett gäng solglasögon.
Ja, nio par.
Citera
2019-07-31, 13:39
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp
Det kanske istället är du som behöver bli påmind om 11 September 2001. Jag har full respekt för att USA är kloka nog att fatta sina egna beslut för sitt lands bästa. Något man bara kan drömma om när det gäller Sverige.

Förändrar fortfarande inte det faktum att USAs förehavanden i Afghanistan indirekt och direkt är delorsaker till terrorism, nätverk, radikala islamister och flyktingströmmar. Världen startade inte 11/9 -01.

Oavsett vad så skulle man ju inte gråta om de två pojkarna inte skulle se 2020.
Citera
2019-07-31, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn
Är det möjligt att ta reda på om man inhämtat yttrande från Migrationsverket den här gången? Yttrandet som saknades för att kunna ta ställning till frågan om utvisning i domen från förra hösten?
När du säger det - åklagaren har inte ens yrkat på utvisning!

Finns inga anteckningar om yttranden ännu.

Frågan är om åklagaren kommer att göra som i förra fallet och korrigera med ett utvisningsyrkande som bedöms inkomma för sent även den här gången, om det skett en miss (med en så för tillfället högprofilerad MGM?), eller om det helt enkelt inte är aktuellt att försöka få ut DH ur landet...
Citera
2019-07-31, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Förändrar fortfarande inte det faktum att USAs förehavanden i Afghanistan indirekt och direkt är delorsaker till terrorism, nätverk, radikala islamister och flyktingströmmar. Världen startade inte 11/9 -01.

Oavsett vad så skulle man ju inte gråta om de två pojkarna inte skulle se 2020.

Har jag påstått att världen startade 11 September -2001 ? Med tanke på vad som hände 11/9 så ser jag absolut inget konstigt med att USA inte tar emot asylsökande från Afghanistan. Jag har full respekt för att USA sköter sin politik på det sätt de finner bäst för sitt land.
Citera
2019-07-31, 14:05
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
.

Kriget i Afghanistan startades lång innan 9/11- 2001. Under 1980-talet investerade CIA miljardtals dollar på vapen och utbildning av vad man kallade afghanska «frihetskämpar». Kabulregimen störtades och efter detta utbröt ett nytt inbördeskrig som pågick i nio år. Det amerikanska stödet till Mujaheddin blev förödande för USA, då många av al-Qaida-medlemmarna visat sig vara frivilliga veteraner från kriget mot Sovjetunionen.
Senast redigerad av loislois 2019-07-31 kl. 14:10.
Citera
2019-07-31, 14:09
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Har jag påstått att världen startade 11 September -2001 ? Med tanke på vad som hände 11/9 så ser jag absolut inget konstigt med att USA inte tar emot asylsökande från Afghanistan. Jag har full respekt för att USA sköter sin politik på det sätt de finner bäst för sitt land.
USA tar inte heller syrianska flyktingar. Varför Sverige måste ta konsekvenser efter USAs krig runt om i världen?
Citera
2019-07-31, 14:18
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
USA tar inte heller syrianska flyktingar. Varför Sverige måste ta konsekvenser efter USAs krig runt om i världen?

Inte för att vara den med det heter "syriska flyktingar"
Citera
2019-07-31, 14:25
Medlem
Citat:

Sverige behöver inte och borde inte men vi har syltryggar till politiker som tror dom gör något gott.
Citera
2019-07-31, 14:25
Medlem
Enligt detta ska MJ ha varit i Iran, stannade i en vecka och reste tillbaka hit inför rättegången;

https://pbs.twimg.com/media/EAvA4ndWsAEOux9.jpg:large
Citera
2019-07-31, 14:33
Medlem
Citat:

Oavsett är det inte dina åsikter om USA politik tråden handlar om. Men vi kan vara överens om att jag inte delar dem. Och vi kommer inte komma någon vart eftersom jag inte anser att USA står bakom all ondska i världen. Med respekt nu för det gedigna arbete trådskaparen lagt ner tycker jag vi kan lämna den diskussionen eller ta det i en annan tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in