Det är ju uppenbart att det finns mycket tragedi inom familjen Thunberg, barnen lider av psykiska problem och så även Malena:
Malena Ernman: "Jag fick min diagnos som vuxen"
Citat:
Malena ber maskören stänga av radion. Hon är trött i huvudet
Citat:
Malena tittar ner på händerna i knäet, säger att det var "otroligt jäkla apjobbigt att skriva boken". Familjelivet är kom*plicerat.
Citat:
– Föräldrar till barn med NPF har ett helvete, det är bara så. Andra föräldrar kan gnälla över bråk om att tömma diskmaskinen, för oss handlar det om att få ett barn att gå upp ur sängen eller överhuvudtaget känna att livet har mening.
Citat:
Krisen började för fyra år sedan, äldsta dottern Greta skulle börja femman och mådde inte bra. Hon grät sig till sömns, grät på lektionerna. Slutade prata. Slutade äta. Gick ner i vikt. Allt stannade. *Panik. Där satt Malena och Svante. Rådslag. Väggarna slöt sig om dem, taket liksom sänkte sig. Vad skulle de göra? Så bestämde de sig. Allt fick vänta. Greta måste få hjälp. Malena la ner operan.
– Det var inte bara Greta, jag var klar med operan. Jag hade tagit operan så långt det gick, hade fått göra allt jag velat.
Citat:
Den sista operaföreställningen minns hon inte. Xerxes i konsthallen Artipelag i Stockholms skärgård, 2 november 2014. Kungen och drottningen satt i publiken, och 900 andra människor. Precis innan Malena Ernman ska in faller hon ihop, kan inte andas. Föreställningen skjuts fram tio minuter. Sedan går hon in, sjunger så tonerna dansar, gör sitt jobb. Efteråt är det blankt. I taxin hem gråter hon.
Citat:
Familjen börjar vingla sig upp från avgrunden. Då bryter Beata ihop. Hon som var yngst, som fått stå tillbaka. Beata var arg, skitarg. Skrek till sin mamma att hon var en jävla horjävel, kastade dvd-filmer på henne. Svante och Beata åker till Italien för att göra något kul, men det blir inte bra. Det blir för mycket för Beata. Hon får en panikattack, vill bara hem. Efter många möten på Bup får Beata *diagnosen ADHD, med drag av asperger, OCD och trotssyndrom.
Som Malena säger, hela familjen hade (psykiska) problem, men vad gör dem då? Försöker de hitta en lösning? Nej det börjar istället alla fokusera på...miljöfrågan och att jorden kommer gå under.
Citat:
– Det lättade lite ett tag. Greta hade blivit intresserad av miljökrisen så familjen samlades kring det, läste allt vi kom över, och insåg: hela världen håller på att gå under. Vi fick ett gemensamt projekt.
https://www.hemtrevligt.se/icakurire...nos-som-vuxen/
Nu fattar man familjen Thunbergs behov att fokusera på miljöfrågan, de har massa psykiska problem som de inte vill eller kan lösa.
Gissar på att Greta kommer gå in i väggen innan hon fyllt 20.