2019-08-01, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Hon förbättrar klimatet varje gång hon uttalar sig, människorna tar till sig det hon säger och tänker på att minska deras klimatpåverkan. Segelbåten är redan tillverkad, varför inte då dra nytta av den för miljöns skull? Hon skippar inte skolan, hon offrar ett år i kampen för en bättre värld. Det är hedervärt! Vi i väst världen måste föregå med gott exempel, gör vi detta rätt så kommer ett land som Kina framstå som ond och således tappa mark. Detta kommer sluta med att Kina kommer minska drastiskt på sina utsläpp för att sedan gå i bräschen för miljön. Man tänker inte bli slagna av väst. Kina är världens största land, tror du de kommer acceptera att USA leder kampen för miljön? Knappast. Kommer att bli en kamp om vem som är bäst. Tänk USA vs. Sovjet gällande månlandningen.

Vad menar du? Om den redan är tillverkad har det ju tidigare gett utsläpp! Sedan tar det år tionden. Varför skriver inte media och denna regering om bättre teknik, kärnkraft etc. GT kommer aldrig att förändra värden med sitt barnsliga beteende. Säger Mamma får inte turnera som sångare. Skitsnack! Lever lyxliv med vad det innebär, jo kostnader.
2019-08-01, 00:11
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guru-Guru
Varför "sitter du på Flashback" och diskuterar Greta istället för att ägna dig åt att rädda världen? Here Jesus Kristus, vilket slöseri med ditt intellekt på nötter som inte fattar bättre. Ut med dig och rädda världen för fan!

Jag räddar världen genom att välkomna en realistisk miljöpolitik, hejja på Greta istället för att mobba, äta mindre kött, resa kollektivt, återvinna möbler och arbetar för en hållbar utveckling i min stad med mera med mera 😃 det känns toppen! Vad gör du?

Kikade bara in här i några minuter för att påpeka hur jävla dumma i huvudet ni är, hela högen av Greta-haters. Kul att det fick effekt! Ha det bäst hörru..

Styrkekramar 🌆🌒
2019-08-01, 00:11
Medlem
Pappa Svante följer med Greta på båten, däremot inte mamma Malena!
2019-08-01, 00:18
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Planeten är inte i fara. Den behöver inte räddas. Annat än från dumhet möjligen. Det finns inget klimathot, det är en bluff.

Varken jag själv eller någon i min familj använder några plastsugrör över huvud taget. Och även om vi hade gjort det så skulle vi givetvis inte kastat dem i naturen. Om du beter dig på det viset så borde du verkligen skämmas! Faktum är att nästan all plast i havet kommer från floder i Afrika, Asien och Latinamerika. Inte från västvärlden. En anledning till att exempelvis Vietnam och Kambodja inte riktigt tar fart som nya semestermål är att det är så fruktansvärt skräpigt där.

Och det baserar du på vad? Skall även rovdjur i naturen dra ner på köttkonsumtionen? Är du medveten om att den totala massan av alla myror och termiter är större än den totala massan av alla däggdjur? Vilken av dessa grupper tror du har störst påverkan på naturen? Försök någon gång att våga dig ut i naturen. Människans påverkan på klimat och miljö är faktiskt väldigt liten. Hur många känner exempelvis till att ca 70% av all olja i havet kommer från naturliga källor? (Läckande oljekällor på havsbotten.) Katastrofer som havererade tankbåtar och borriggar står för ca 1%.

Men lille lille sötkorv...... Jag säger inte att JAG kastar sugrör i naturen, det har jag aldrig gjort faktiskt, jag påpekar att vi är MILJARDER människor som använder sugrör här i världen och ibland så missar de tyvärr papperskorgen.

Och ang köttkonsumtion så behöver man nog inte vara ett snille för att räkna ut att en kossa kostar en jävla massa resurser att avla fram, föda upp, slakta, stycka, sälja och sedan hålla kyld och fryst i X antal månader - jämfört med exempelvis några säckar ris eller ett lass morötter.

Skogsmyror föder väl inte upp djur i miljontal enbart i syfte att slakta och äta? De har väl ingen köttindustri som slukar resurser eller kräver 500 plastförpackningar per djur som de käkar? Du verkar totalt efterbliven, liksom de flesta Greta-haters. Inte Sveriges intellektuella elit direkt va? 😂😂😂
2019-08-01, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Jag räddar världen genom att välkomna en realistisk miljöpolitik, hejja på Greta istället för att mobba, äta mindre kött, resa kollektivt, återvinna möbler och arbetar för en hållbar utveckling i min stad med mera med mera 😃 det känns toppen! Vad gör du?

Kikade bara in här i några minuter för att påpeka hur jävla dumma i huvudet ni är, hela högen av Greta-haters. Kul att det fick effekt! Ha det bäst hörru..

Styrkekramar 🌆🌒
Lilla Greta har inte gjort ngt för miljön, bara en liten tonåring som har öppnat munnen och pressen hakar på. Patetiskt
2019-08-01, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Följer de inte med på segelbåten?
Även en segelbåt, har väl en liten motor, speciellt på stora hav? eller är det jag som är ute och seglar? Kan ha fel.
2019-08-01, 00:53
Medlem
Det är helt riktigt att den här påkostade snabbsegelbåten också har en båtmotor, men den kommer att vara plomberad och bara användas under nödsituationer, när Greta är ombord! Greta tänker på det mesta, för det mesta! Annars är även Stanford University i Kalifornien väldigt sugna på ett besök av Greta. De har inte gjort någon hemlighet av, att de väldigt gärna skulle vilja att hon pluggar där i framtiden, och erbjuder henne allt, allt tänkbart, om hon skulle bli intresserad av deras förslag! Som sagt omges Greta av skyltar, Kom hit, kom hit, kom hit!
2019-08-01, 01:00
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Sannolikheten att en båt i den prisklassen skulle korsa Atlanten utan följebåt kan sättas till noll. Det har skett incidenter - någon båt tappade exempelvis kölen efter en krock med en val - som gör att det är följebåt som gäller. Och tänk själv om Greta ramlar i och drunknar, vad säger media då?
- Var var följebåten som skulle ha räddat henne?
- Den lämnade vi kvar, för det skulle sett illa ut pga dieselmotorn.
Javisst.
Pierre Casiraghi kommer ju vara med i besättningen under seglatsen.
Sannolikheten att en medlem av Monacos furstehus korsar Atlanten utan följebåt kan också sättas till noll.

Citat:
Ur PR-synpunkt är nog den här segelbåten en fullständig katastrof. Varför inte hellre ta en sista-minuten restresa? Att ta en flygstol som annars hade varit tom måste väl vara bra mycket klimatsmartare? Och om man räknar med att överfarten tar ett par, tre veckor, så är det väl bekvämare att övernatta några nätter på Arlanda?
Ja, det är en katastrof för fenomenet Greta. Det hela är illa genomtänkt och speglar bristen på realism hos Greta.
Förmodligen är en annars tom flygstol ett klimatsmartare alternativ, men dessvärre har nog Greta bitit sig fast vid att hon ska segla över Atlanten. Jag tvivlar ju på att seglatsen ens blir av.
Har Greta tänkt ut hur hon ska ta sig tillbaka hem igen?
Senast redigerad av DoraF 2019-08-01 kl. 01:20.
2019-08-01, 01:12
Medlem
Greta hoppas kunna ta segelbåten tillbaka. Det sägs nu preliminärt, att hon kommer att vara borta i nio månader. Det blir alltså nästan som ett utbytesår för henne, med mängder av events och möten samt högnivåträffar.
2019-08-01, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Ja, det är en katastrof för fenomenet Greta. Det hela är illa genomtänkt. Jag tvivlar på att seglatsen ens blir av.
Har Greta tänkt ut hur hon ska ta sig tillbaka hem igen?

Hon kanske tar en ledig flygstol Chicago-Köpenhamn efter att ha åkt på turné runt USA, Vid återresan lär medieuppbådet inte alls vara lika stort, särskilt eftersom hon inte ska resa *till* något stort evenemang utan bara hem, och då räknar hon väl med att "ingen lägger märke till det". Och Köpenhamn är betydligt mer anonymt för henne än att åka raka vägen till Arlanda, där hon skulle bli igenkänd med en gång.

Logiken i hennes kampanj har lett till att hon var tvungen att försöka hitta ett sätt att resa till FN fossilfritt och utan något större carbon footprint, för att visa "att det visst går" och inte är krångligt. Men sanningen är att det inte går att korsa ett världshav på rimlig tid för något sådant här utan att använda fossila bränslen i någon form, och utan carbon footprint. Inte om det ska se ut som en resa som är i närheten av vad en vanlig Svensson också hade kunnat göra.

Det enda sättet att verkligen fixa det hade varit att hon gick på vattnet.
Senast redigerad av HepCat-X 2019-08-01 kl. 01:27.
2019-08-01, 01:36
Medlem
https://www.google.com/amp/s/www.bbc...urope-49156223
2019-08-01, 01:37
Medlem
Mer om Gretas resa i ovan länk!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in