2019-08-01, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det sunda hade ju varit att inte resa, delta i möten via videolänk och visa för världen att det går att skära ner på arbetsresor. Många fler möten borde ske på distans, idag finns tekniken och utmaningen är att få bort tänket att fysiska möten är så överlägsna.

Men jag förstår att det är svårt, även Greta är bara en människa och hon gillar såklart uppmärksamheten. Klart det är mer spännande att åka till klimatmöten än sitta hemma vid datorn och hålla tal.
Undrar hur många föräldrar som skulle glädjas över att deras barn skulle ut på en sådan här farlig resa? I så fall är man nog dödligt trött på sin unge. Påminner om hur djuren gör när dom stöter bort sina barn när dom tycker att dom fått nog av dem och det är dags för nästa brunstperiod. Men det kanske är så naturen ska fungera.
2019-08-01, 08:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag skulle kunna satsa en glasstrut på att Greta med sin svåra problematik, OCD, ätstörningar, autism, inte kommer att klara av att bo så trångt under så lång tid, och tvingas äta den mat de serverar. Jag misstänker att besättningen inte heller kommer att ha tid eller intresse av att visa henne tillbörlig respekt och lyssna på hennes predikningar. Jag gissar att när de väl är framme så blir det psykakuten direkt för lilla Greta.
Eller så har inte Greta alla de här diagnoserna. Att hon inte är normalutvecklad varken fysiskt eller psykiskt är inte svårt att se. Men frågan om hon verkligen är så illa däran som diagnoserna säger.
Senast redigerad av Sonnenwende 2019-08-01 kl. 09:04.
2019-08-01, 08:37
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Eller så har inte Greta alla de här diagnoserna. Att hon inte är normalutvecklad varken fysiskt eller psykiskt är inte svårt att inte se. Men frågan om hon verkligen är så illa däran som diagnoserna säger.

Inte heller är det så farligt för henne rent fysiskt att åka med båten över Atlanten. Förutom att besättningen är hyperprofessionell och det kommer att bli en ren transport, kan sponsorerna inte associeras med något olycksfall med en så högprofilerad passagerare som Greta.

För hennes skull hoppas jag att det mesta är den överdiagnostisering som har varit så poppis på BUP de senaste åren. Om inte riskerar hin definitivt ett psykiskt sammanbrott den närmaste tiden. Särskilt hennes fixa idéer som omgivningen gödslar hela tiden.
2019-08-01, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Inte heller är det så farligt för henne rent fysiskt att åka med båten över Atlanten. Förutom att besättningen är hyperprofessionell och det kommer att bli en ren transport, kan sponsorerna inte associeras med något olycksfall med en så högprofilerad passagerare som Greta.

För hennes skull hoppas jag att det mesta är den överdiagnostisering som har varit så poppis på BUP de senaste åren. Om inte riskerar hin definitivt ett psykiskt sammanbrott den närmaste tiden. Särskilt hennes fixa idéer som omgivningen gödslar hela tiden.

Asperger/autism är ju uppenbart att hon har, och ätstörningarna har hon ju berättat om själv, så nog är det sant.
Men autism kan man ju lära sig hantera och leva rätt väl med. Jag tänker mig 10 år framåt, då har hon blivit vuxen och mognat, vill kanske ha ett vanligt normalt liv men hur ska hon kunna backa bandet efter denna hysteri.

Det är därför jag inte förstår hur föräldrarna kunnat exponera sina barn så hårt med böcker och intervjuer om deras innersta och privata detaljer. Förstår de inte att de fläkt ut sina döttrars liv för all framtid, och att om döttrarna som vuxna skulle önska normala liv tvingas de gå på ICA och handla mjölk och veta att alla de möter vet allt om deras barndomar och psykiska problem. Fy fan vad jobbigt!
2019-08-01, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Fantasier? Jag retar mig på Malena Ernman sedan lång tid tillbaka. Långt innan stackars Greta knuffades ut i rampljuset. Ernman hade mage att försöka höja sig själv, genom att tala illa om Birgit Nilsson. Jag förstår att Malena är avundsjuk. Operadirektörerna på La Scala och The Metropolitan bönföll La Nilsson om att komma och gästspela. (Ernmans internationella karriär kan man skriva ner på baksidan av ett frimärke.) När jag hör Birgit Nilsson sjunga får jag ståpäls, när jag hör Malena Ernman, meh. Hon kanske kan platsa i kören. Och den här mediokra människan har mage att försöka höja sig själv genom att tala illa om La Nilsson? Så det är kanske inte så konstigt att hon säljer ut sin dotter nu. Vissa människor saknar moraliska spärrar. Ernman saknar dessutom någon talang att tala om. Men hon är förstås världsberömd i hela SVT!
Apropå familjen Ernman så hörde jag Beata sjunga i programmet Malou där Beata intervjuades. Beata hade visserligen en stark röst men hennes låtvalet tillhörde det som jag numera kallar idiotmusiku kan om du vill. Entonig och tråkig melodi. Så det gick inte att avgöra om det var bra eller musikaliskt. Synd att ungdomen ska behöva sjunga sånt skit.
2019-08-01, 09:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Asperger/autism är ju uppenbart att hon har, och ätstörningarna har hon ju berättat om själv, så nog är det sant.
Men autism kan man ju lära sig hantera och leva rätt väl med. Jag tänker mig 10 år framåt, då har hon blivit vuxen och mognat, vill kanske ha ett vanligt normalt liv men hur ska hon kunna backa bandet efter denna hysteri.

Det är därför jag inte förstår hur föräldrarna kunnat exponera sina barn så hårt med böcker och intervjuer om deras innersta och privata detaljer. Förstår de inte att de fläkt ut sina döttrars liv för all framtid, och att om döttrarna som vuxna skulle önska normala liv tvingas de gå på ICA och handla mjölk och veta att alla de möter vet allt om deras barndomar och psykiska problem. Fy fan vad jobbigt!
Bara att skriva en bok där man i princip hänger ut sina barn inför omvärlden att betrakta och döma är ett övergrepp anser jag.
Det är en sak om boken hade skrivits när döttrarna var vuxna och gav sitt medgivande.
Dysfunktionell familj med en narcissistisk mor som kör sitt race, kosta vad det kosta vill.
2019-08-01, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Det är inte bara en kamera som följer med på båten, det gör även hennes pappa, så honom slipper inte Greta!
Hur kan han ha tid och råd med det? Behöver han inte arbeta?
2019-08-01, 09:20
Medlem
Citat:
Bara att skriva en bok där man i princip hänger ut sina barn inför omvärlden att betrakta och döma är ett övergrepp anser jag.
Det är en sak om boken hade skrivits när döttrarna var vuxna och gav sitt medgivande.
Dysfunktionell familj med en narcissistisk mor som kör sitt race, kosta vad det kosta vill.

De gömmer sig bakom ursäkten att barnen vill detta, att barnen varit pådrivande i hela processen med bok, intervjuer osv.
Det är väl annars därför man blir myndig vid 18 och inte vid födseln, därför att man som barn och tonåring behöver en vårdnadshavare som ansvarar för en, eftersom man före 18 inte anses mogen nog. Att förstå effekterna av att bli så offentlig med sitt själsliv kan man nog inte när man är barn.
2019-08-01, 09:24
Medlem
Citat:
Familjens barn blev hårt mobbade i skolan från unga år i vissa fall med visst stöd från skolledningen. För sina barns bästa tvingades familjen att uppsöka barnpsykologer och få diagnoser till sina barn som berättigade dem skolgång med särskilt stöd för att komma bort från mobbingen och göra skolgången uthärdlig och meningsfull.

De skulle kunna tiga om alla missförhållanden och sitta hemma och skämmas, men de skäms inte och vill visa hur det är ställt i samhället och i skolan med hat och mobbing. Många önskar idag att deras barn skulle ha knäckt Greta och kanske fått henne att begå självmord eller svälta sig till döds. Men hon hade starka och offervilliga föräldrar som ställde upp för henne och hennes intressen.

Idag har familjen fått revansch och Greta ger sig ut på äventyr för att försöka erövra och rädda världen.
Senast redigerad av lehs 2019-08-01 kl. 09:27.
2019-08-01, 09:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Hur kan han ha tid och råd med det? Behöver han inte arbeta?
Ja det kan man undra? Varför granskar inte journalisterna det lite märkliga förhållandet?
Lever familjen Ernman-Thunberg av sparpengar? Hur finansierar familjen det hela då intäkterna den böckerna inte skulle gå till familjen om jag förstått det rätt?
Greta tar heller inte betalt när hon talar enligt Gretasekten? Så varifrån kommer pengarna?
2019-08-01, 09:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Familjens barn blev hårt mobbade i skolan från unga år i vissa fall med visst stöd från skolledningen. För sina barns bästa tvingades familjen att uppsöka barnpsykologer och få diagnoser till sina barn som berättigade dem skolgång med särskilt stöd för att komma bort från mobbingen och göra skolgången uthärdlig och meningsfull.

De skulle kunna tiga om alla missförhållanden och sitta hemma och skämmas, men de skäms inte och vill visa hur det är ställt i samhället och i skolan med hat och mobbing. Många önskar idag att deras barn skulle ha knäckt Greta och kanske fått henne att begå självmord eller svälta sig till döds. Men hon hade starka och offervilliga föräldrar som ställde upp för henne och hennes intressen.

Idag har familjen fått revansch och Greta ger sig ut på äventyr för att försöka erövra och rädda världen.
Du behöver inte skriva en bok och hänga ut dina barn för att komma tillrätta med mobbing.
Det räcker med att byta skola.
2019-08-01, 09:30
Medlem
Bavaros avatar
Hur fan ska hon o hennes entourage, för hon lär ju inte vistas ensam i USA o Sydamerika, klara denna seglats på denna båt! Det är en extrem segelracer.

Jag har seglat en gång i ca 16/h i 6 m/s vind på Östersjön mitt i sommaren i en vanlig segelbåt och det för mig som ren landkrabba var rätt tufft. Det dunkar o slår, aldrig tyst, svårt att få i sig något pga lättare sjösjuka, kunde tex inte gå under däck på hela tiden, då spydde man direkt. På natten blev det kallt o rått trots kanonväder och denna tjej som har problem med ett vanlig normalt liv pga sina diagnoser, som kräver rutiner i allt. Jag var helt slut efteråt.

Båten de ska segla på kommer konstant sköljas över av sjö....mer eller mindre flyger på vattnet och det i så många dagar kommer vara extremt tufft och kräver enormt m erfarenhet att vistas i denna typ av miljö. Jobbigt för en människa utan diagnoser sen Greta på det? Jag är skeptisk!
Senast redigerad av Bavaro 2019-08-01 kl. 09:32.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in